Noha a Túraautó Világbajnokság (WTCC) mezőnyébe frissen beszálló Citroen fölénye minden képzeletet felülmúlt az idény első két futamán, a bajnokságot nem szabad lefutottnak tekinti – véli Francois Ribeiro, a bajnokságot szervező Eurosport Events vezére. A szakember biztos benne, hogy a Honda és a többiek záros határidőn belül felzárkóznak a francia márkához.
Csak és kizárólag Citroenek szereztek pole pozíciót és futamgyőzelmet a WTCC idei szezonjának első két fordulójában, Marrakesh-ben és a Paul Ricard versenypályán, ennek ellenére a bajnokság nem tekinthető lefutottnak. A jövő hétvégén esedékes hungaroringi összecsapás előtt valószínűleg kevesen hisznek abban, hogy a francia gyártó és a riválisok, a Honda, a Lada vagy épp a Chevrolet Cruze-ok csatája szorossá válhat, Francois Riberio, a szériát szervező Eurosport Events vezére azonban makacsul kitart álláspontja mellett.
„Arra számítok, hogy a Honda, a Lada és a Chevrolet-s csapatok keményen dolgoznak az autóikon és csökkentik majd a lemaradásukat a Citroenhez képest. Jómagam nem azt látom, hogy a Honda nem reagál erre. Beszéltem velük a legutóbbi hétvégén, láttam, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek és tudom, hogy megértették az üzenetet. Gőzerővel dolgoznak annak érdekében, hogy felzárkózzanak a Citroenhez és dobogós helyezésekért harcoljanak” – fogalmazott a túraautó-vb vezére az Autosport című brit szaklapnak.
Mint ismeretes, a május 3-4-én esedékes hungaroringi fordulótól kezdve jönnek a büntetősúlyok: mivel a Citroen átgázolt a mezőnyön az első két versenyhétvégén, a büntetősúly-számítási rendszer alapján a C-Elysée-k előreláthatólag nehezebbek lesznek az üldöző versenygépeknél. A mezőnyben mindenki – többek között Michelisz Norbi is – abban reménykedik, hogy ezáltal mérséklődhet az Yvan Muller, Sebastien Loeb és José Maria Lopez alkotta triumvirátus előnye, Ribeiro azonban hangsúlyozza: nem lehet kizárólag a ballasztra alapozni a felzárkózást.
„Ez már csak így megy, a nagyobb bajnokságban vannak domináns márkák. Hogyan alakulnak a dolgok a folytatásban? Ezt nem mi irányítjuk. A Citroen a Hungaroringtől kezdve megkapja a ballasztot, ami a maximális 60 kilogramm esetén körönként 0,6 másodpercnyi időveszteséget jelent. Ezen túlmenően azonban a WTCC nem olyan bajnokság, amelynek koncepciója a teljesítmény egyensúlyáról szól. Itt ha a Citroen jobban dolgozott, többet tesztelt és jobbak a pilótái, akkor uralni fogja az időmérő és az első futamot, a második versenyen pedig a mezőny közepéről fognak rajtolni” – idézte Ribeirót a szigetországi újság.
Nem titok, hogy a becslések szerint az idei évre 16-18 millió eurót fordító Citroen költségvetése sokszorosa – egyes források szerint legalább négyszerese – a Hondáénak, míg a többiek még ennél is jóval kevesebb pénzből versenyeznek. Noha ebből kiindulva az általános közvélekedés az, hogy a japán csapat és a mezőny többi tagja Dávidként küzd Góliát ellen, Ribeiro leszögezte: véleménye szerint valójában nem a pénz billenti a mérleget a Citroen javára.
„Nem hinném, hogy a pénznek köszönhet az a fölény, amivel a Citroen rendelkezik jelenleg a Hondához, a Ladához és a Chevrolet-hez képest. Szerintem ez sokkal inkább az időrendnek tudható be. A C-Elysée tesztelését már 2013 júliusában elkezdték, míg a Honda januárban, a Chevrolet-kat gyártó RML és a Lada pedig csak márciusban kezdte meg a gyakorlásokat. Biztos vagyok benne, hogy amennyiben a Honda választhatna a több pénz vagy a több idő közül, a több időt választanák” – mondta a szakember.
Ribeiro sommázta a túraautó-vb idei nagy átalakulását is: az idén bevezetett új szabályrendszernek köszönhetően a kocsik átalakultak, egy fokkal magasabb technikai színvonalúak és ütősebbek lettek, így a promóter természetesen elégedett az eddigit tapasztalatokkal.
„Amikor azt láttam, hogy megy az előzgetés a TC1-es és TC2-es autók között, azt kérdeztem magamtól, hogy miért nem hajtottuk végre korábban ezeket a szabályváltozásokat? Az autók immáron vérbeli versenygépek, nagyon agresszívak és ez így van jól. A show sokkal jobb a tévénézőknek és a helyszínre kilátogatóknak is. A Paul Ricardon például 15 éve nem volt olyan rendezvény, amelyre annyi jegyet adtak volna el, mint a mostani WTCC-futamra…” – adott hangot elégedettségének a WTCC irányítását idén januárban átvevő Ribeiro.
A hungaroringi forduló előtt a bajnoki ponttáblázat élén a három Citroen tanyázik: Lopez 85 egységgel áll az élen, az argentint a 73 pontos Loeb és a 65 pontot jegyző címvédő Muller követi. A Honda legjobbja a gyári csapat veteránja, Gabriele Tarquini: az olasz 31 ponttal – holtversenyben a Chevrolet-s tehetséggel, Hugo Valentével – a 4. helyen állomásozik. Michelisz Norbi 14 pontot szerzett eddig, ami a 10. helyre elegendő.