A Peugeot sokéves szünet után tavaly tért vissza a világ leghíresebb hegyi versenyére, a Pikes Peak felfutóra, ahol Sébastien Loeb űridőt autózott a speciálisan erre épített 208 T16 versenyautóval. A 875 lóerős fenevad magyar tervezőjével, Bocsi Attilával beszélgettünk a kulisszatitkokról a múlt heti Autó motor és tuning show-n egy fél órácskát.
A miskolci származású formatervező, Bocsi Attila több mint tíz éve a Peugeot design központjában tervezi az oroszlános modelleket. A limuzinok tervezése mellett viszont van egy szenvedélye: az autósport. Tehetségére a Peugeot Sport vezetősége is felfigyelt, így számos projektben megcsillogtatta már tudását. Nevéhez fűződik a 208 R5 rali autó (amelyből egy, idén a magyar bajnokásgban is feltűnik Turán Frigyessel a volán mögött), és a Peugeot márka csúcsmodellje, a 208 T16 Pikes Peak fenevad, amit múlt hétvégén az Autó motor és tuning show-n élőben is láthatott a közönség, Bocsi Attilával egyetemben.
Kérlek, mesélj egy kicsit a tervezés fázisairól, akár onnan kezdve, hogy hozzád került a projekt!
A Peugeot Sporttal úgy kezdődött a kapcsolatom, hogy tudták, mennyire szeretem a ralit, hiszen én is versenyeztem régebben, ezért úgy döntöttek, hogy nekem adják a lehetőséget, hogy megtervezzem a 208 R5 raliautót. A közös munka során nagyon jól együtt tudtunk működni, és az autó nagy sikert aratott, ennek köszönhetően kaptam meg ismét a felkérést, hogy a Pikes Peak projekten dolgozzak.
Ehhez előzményként még annyi tartozik, hogy a Peugeot Sport korábban hivatalosan is kilépett a hosszú távú versenyzésből, beleértve a LeMans-i 24 órás futamot is, viszont szerették volna folytatni a motorsport tevékenységet, így jött az ötlet, hogy indulnak a világ leghíresebb hegyi felfutóján. A felkérés után első körben csináltam néhány skiccet, amivel meggyőztük az elnökséget, hogy van értelme a dolognak. Ezután egy gyorstalpaló tervezés vette kezdetét, hiszen négy hónap alatt az első vázlattól kezdve a kész autóig mindennel végeztünk.
A tervezés során mennyire volt közös a munka a mérnök csapattal?
Folyamatos, interaktív tervezés volt, hiszen az idő rövidsége miatt nem engedhettük meg magunknak, hogy külön dolgozzunk. Napi szinten, a munka minden fázisáról tájékoztattuk egymást a Peugeot Sporttal. Az alap paraméterek tőlük származtak, én pedig ezekre terveztem egy külsőt. Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy egy 208 lett ráhúzva a csővázra.
A négyhónapnyi közös munka különösen felértékelődik annak fényében, hogy mekkora sikert értetek el az autóval!
Tény, hogy nagyon hatékony munka zajlott. Az autó teljesítménye fantasztikus lett, amit pedig Sébastien Loeb véghezvitt vele, az egészen bravúros. A korábbi rekordöntések alkalmával tizedeket, vagy maximum másodperceket javítottak az időeredményen, nekünk most sikerült másfél perccel jobbat autóznunk. Szerintem ez a rekord most egy jó darabig tartani fogja magát.
Amikor összeállt az autó, és lezajlottak az első tesztek, éreztétek, hogy ilyen sok van benne?
Az éles teszteken már lehetett tudni, hogy nagy dolog fog kisülni belőle. A versenyen ugyan a legfőbb vetélytársaknál sajnos közbeszólt a technika és egy baleset, de ez semmit nem von le az eredményből. Loeb kilencszeres rali világbajnokként tökéletes tempóban és ritmusban autózott fel a 4300 méteres hegycsúcsra. Ebben a versenyben egyébként éppen ez a gyönyörű, hogy egy esélyed van bizonyítani.
Említetted, hogy a versenytársaknál közbeszólt a technika. Nálatok végig minden rendben volt az autóval?
Szerencsére igen, ami annak köszönhető, hogy kiforrott technika került az autóba, például a futóműve és a szárnya is a 908-as LeMans-i versenyautóból van, ahogyan a motor is ottani fejlesztés. Komoly tapasztalat és műszaki háttér van mögötte. Loeb is teljesen el volt ragadtatva tőle, pedig ő aztán tényleg rengeteg mindent kipróbált már. Tavaly ugye ment a GT-szériában is egy McLarennel, de azt mondta, hogy az ehhez képest egy utcai autó.
Hát igen, a 208 T16 bizonyos paramétereiben még az F1-es autókat is túlszárnyalja. 875 kilogrammra 875 lóerő minden szinten kimagaslónak számít.
Olyannyira, hogy álló helyzetből 1,8 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, ami tényleg gyorsabb még egy F1-es autónál is. Ez ugyebár nagyban köszönhető annak, hogy összkerék-meghajtású, így a széles slick gumikon rendkívül hatékonyan le tudja adni a 900 Nm-es forgatónyomatékot. 200-on egyébként 4,8 másodperc alatt fent van, a végsebessége pedig 240 kilométer/óra, ami a váltó áttételek miatt lett így megszabva. Nagyon hosszú egyes van benne, 100-ig nem is kell váltani, ami a hajtűkanyarok miatt volt indokolt.
Mondhatni, hogy Neked és Loebnek is egyfajta álommunka volt ez a projekt?
Természetesen mondhatjuk, de nem szabad elfelejteni, hogy én elsősorban autótervező vagyok, ami arról szól, hogy egy új modellt A-tól Z-ig kell megtervezni. Az hogy átalakíthattam egy ilyen versenygépet nagyon nagy dolog, de továbbra is szeretek komplett, utcai autót is tervezni.
Ha már utcai autó, adja magát a kérdés, hogy a hétköznapokon milyen autót vezetsz? Esetleg a szintén általad tervezett, hibrid 508 RXH-t?
Nem azt, hanem egy Peugeot 207-est. Nem sokkal ezelőttig ugyanis Párizsban éltem, és ott egy ennél nagyobb autóval nagyon nehéz lett volna közlekedni, és persze parkolóhelyet találni.
Utolsó kérdésként egy kis kitekintés, de még a konszernen belül maradva: a Citroen WTCC versenyautójáról mi a véleményed?
Nagyon várja a PSA, és az egész autósport világ, hogy milyen eredményeket fog elérni Sébastien Loeb ezzel az autóval. Szerintem nem okoz majd neki problémát a túraautós versenyzés, a technika pedig szintén adott lesz a sikeres szerepléshez, hiszen a Citroennek is több évtizedes tapasztalata van a versenysportban, elég csak a ralira gondolni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon. |