Az autócégeknek és a reklámcégek legjobbjai is megmérkőznek az NFL döntője alatt, itt azonban a kreativitással lehet nagyot durrantani, a tét pedig, hogy melyik reklámról és persze a hozzá kapcsolt autóról fognak majd beszélni.
A Super Bowl jó pár éve már a reklámvilág legnagyobb eseményévé nőtte ki magát, így messze nem csak arról szól, hogy a Denver Broncos vagy a Seattle Seahawks nyeri meg a bajnokságot. A legtöbb amerikainak egy külön bulit jelent sok sörrel, és chipsszel, a legtöbb hirdetőnek pedig azt a fél percet, amivel a fent említett amerikaiak több mint százmilliós közönségét elérhetik.
Bár mi európaiak a legtöbben az amerikai focit a maga szaggatottsága és a sajátos szabályai miatt kevésbé értékeljük, ahogyan ők sem bírják a soccernek nevezett játékunkat, de a reklámfilmek és a show persze egyetemesen menő mindkét oldalon.
Ami a show-t illeti, idén kisebb meglepetést okozott, hogy egy operaénekes, Renée Fleming fogja énekelni az amerikai himnuszt. Korábban ugyanis leginkább popsztárok, köztük Beyoncé, Christina Aguilera, Kelly Clarkson és Alicia Keys dobogtatták meg a patrióta szíveket. Már persze az is kiderült, hogy a félidőben Bruno Mars lép fel a Red Hot Chili Peppers kíséretében.
Ami pedig a reklámfilmeket illeti a Super Bowlnak komoly múltja van. A hirdetések közül egy-egy itt bemutatott darab ma már klasszikussá vált, mint például az Apple George Orwell 1984-ének világát a PC-k és az IBM egyeduralmával párhuzamba állító hirdetés vagy a Budweiser idióta wazuppja . Persze az autós cégek is alkottak ilyen maradandót, hiszen például a Volkswagen csillagok háborújás kisfilmjéről szinte lehetetlen volt lemaradni, hiszen szinte vírusként terjedt a neten.
A magyar idő szerint február harmadikán hajnalban rendezendő reklám- és sportesemény autós hirdetőiről mindenesetre már sok minden kiderült, így sok kis filmecskét is el lehet érni a neten. Ezeket szedtük most össze.
Audi of America
Az Audi A3-as amerikai reklámjában egy rövidke kis katasztrófafilm paródiáját kaphatunk amolyan Támad a Mars stílusban. A reklámban egy kereskedő kompromisszumot ajánl a fiatal párnak, a csivava tulajdonos férfinak és a dobermannos hölgynek, amely ötlet majdnem olyan szörnyű tragédiát eredményez , mint mondjuk a Gyilkos paradicsomok támadása . Végül pedig azt is megtudhatjuk, hogy mit gondol az Audi a luxusról és a kompromisszumokról.
CarMax
Ugye mindenkinek megvan az a jelenet az amerikai filmekből, amikor egy feszültségtől teljes csend után egyetlen ember elkezd tapsolni, aztán egyre többen bekapcsolódnak, majd végül mindenki ütemesen éljenezik. A néző szeme pedig természetesen nem marad szárazon az érzelmi túlcsordulástól. A CarMax autókereskedelmi lánc rövidfilmje ezt a trükköt dobja be szerencsére némi öniróniával. Az online változat némiképp hosszabb, és a végén még a cukiságfaktort is kimaxolják.
Chevrolet
Magyarországon korábban a stöpszli autóiról volt híres a Chevrolet, majd az Opelek olcsóbb alternatívájaként, de már ekként sem lesz köztünk sokáig, elhagyja Európát. Itt egy benzinfaló batár reklámját nézhetik majd a Super Bowl döntőjén, amely leginkább a „ronda, de finom” hatást igyekszik meglovagolni. Akárcsak egy bikánál, egy ilyen járműnél sem az elegancia és az áramvonalas forma számít, hanem az erő és a brutális megjelenés. A maga módján pedig ebbe is szerelembe lehet esni, még ha a bele-belenyal is a saját orrlyukába. A Chevy kétszer egyperces blokkot vásárolt, de a másik hirdetésük témája egyelőre titkos. Így itt még lehet meglepetés.
Hyundai Motor America
A Hyunday két teljesen különböző taktikát választott a két autójának hirdetésére. A 2015 Genesis sedant a hétköznapi amerikai apa hősies önfeláldozásával ruházza fel, ahogyan a homevideókhoz hasonló felvételekből kiderül, hogy a kertvárosi apukák hogyan mentik meg gyermekeiket a veszélyes balesetektől. (Tényleg vajon hogyan vették fele ezeket?) A 2014 Elantra comact modelljéhez viszont már szinte nagyjátékfilmek arzenálját vonultatták fel az Agymenők sztárjával Johnny Galeckivel, lángokkal, robbanással meg egy B-listás komédiás, Richard Lewis felvillanásával. Az urbánus, versengő, fiatal szingli célcsoport szinte tálalva mindkét nemből. Ahogy a filmben mondják: nice.
Jaguar Land Rover
A Jaguar most debütál a Super Bowlon a F-Type coupe hirdetésével. Egy James Bond parafrázisban ezúttal a főgonoszok szempontjából láthatjuk a helyzetet. Sir Ben Kingsleytől ugyanis megtudhatjuk, hogy miért is a britek játsszák a hollywoodi filmekben a főgonoszt. A legfőbb magyarázat persze az, hogy mert ők mind Jaguárt vezetnek. És persze mert rossznak lenni annyira jó.
Kia Motors America
Érdekes, hogy mind a mai napig vannak még, akik előkapják a Matrix-témát. Ezúttal a Kia 900 szedánhoz rántották elő a klasszikussá vált nyomasztó sci-fit. Már-már azt hinnénk, hogy az összes klisét előkapják, amikor a kék és a piros kulcsot felajánlja Laurence Fishburne, de amit ezután Morpheusszal eljátszatnak az már szinte az őrülettel határos. Az üzenet pedig persze az, hogy eddig átvertek minket, amikor az autókról és luxusról beszéltek. Mert most kiderül, hogy mi is az valójában. Persze, hogy nem a Jaguár és a Mercedes, sem a Cadillac, hanem egy dél-koreai autó.