A keddi nap híre volt, a BMW-nek több százezer autót kell visszahívnia légzsákgondok miatt. Esetükben 200 ezer autóról van szó és a dolog pikantériája, hogy a szóban forgó alkatrészt gyártó japán Takata autóipari alkatrész-beszállító vállalat hibás gyártmányai miatt alig egy hónappal ezelőtt több mint hárommillió Toyota, Honda és Nissan modellt kellett visszahívni.
A világ legnagyobb autógyárai közül egyik sem vethet igazán a másik szemére. Majd mindegyiküknek meggyűlt már a baja az illetékes közlekedés-biztonsági hivatalokkal. A visszahívási volumenek általában arányban állnak a gyártó méretével. Íme, az amerikai toptens.com oldal - nem rangsor szerinti - második öt tagja.
10. Honda Motors Company
A huszadik század vége óta a Honda járművek leginkább arról váltak hírhedtté, hogy a gyár igen kevéssé figyel oda a biztonsági övek kivitelezésére. Az autótulajdonosok panaszai szerint a biztonsági öv csatja gyakran eltört, és így használhatatlanná vált. Csak az Egyesült Államokban több száz autót kellett visszahívni a 2001-2013 között készült Civicek és a 2002-es Odyssey minifurgonok közül. 2008 óta azonban a Hondák légzsákjainak gyenge minőségét is kritizálják. A Honda-tulajdonosok szerint a légzsákban ugyanis túl magas légnyomás jön létre, amikor működésbe lép, és emiatt kiszakadnak. A cég eddig 1,1 millió autót hívott vissza a szabványnak nem megfelelő légzsákok miatt.
9. General Motors
A motortartó bak arra szolgál az autóban, hogy a motort az autó karosszériájához rögzítse, és jellemzően fémből vagy gumiból készül. Az 1960-as években sokan panaszkodtak a General Motors által használt motortartó bakok gyenge minőségére. Az amerikai gyáróriás vásárlói gyakran reklamáltak a gumialkatrész eróziója miatt, amely az autó hirtelen gyorsulását okozta. Végül ez a hiba több mint 6 millió GM-járművet érintett, és 63 közúti balesetet okozott, amelyben 16 személyi sérülés is történt. Napjainkban pedig arról érkeztek jelentések, hogy a gyár azt tervezi, hogy 48 ezer hibás Pontiac Vibes-t hív vissza.
8. Toyota
Bár a világ egyik legjobb autógyárának tartják, 2010-től a Toyotának is ugyancsak meggyűlt a gondja a visszahívásokkal. Ebben az évben kezdtek panaszkodni a gyár vevői a Corollájuk gázpedáljára, amely teljes gyorsítás közben romlott el hirtelen. A műszaki hiba csak az Egyesült Államokban 31 halálos kimenetelű balesetet okozott. A cégnek ugyancsak meggyűlt a gondja a hibás légzsákokkal is, amelyet ugyanaz a japán tulajdonú Takata Corporation szállított, amely a Hondának is a repedős zsákokat adott el. Végül a Toyotának 2010 óta dollármilliókat kellett költenie több mint 1,7 millió autója visszahívására.
7. BMW
A BMW-nek is megvolt a maga kálváriája a légzsákokkal az 1900-as években, amely során 13 millió autót kellett visszarendelnie szerte a világon. Idén azonban újabb 750 ezer kocsit kell visszahívni az Egyesült Államokból, Kanadából és Dél Afrikából az elektronikus rendszer hibája miatt, amely teljes gáznál haladva egyszerűen leállítja az autót, komoly veszélyhelyzetet teremtve. A 2007 és 2011 között gyártott autóknál az akkumulátorkábel és a biztosítódoboz közötti csatlakozás az évek során széteshet, amely azonnali motorleállást okozhat, hiszen a motor nem kap gyújtást. Az első jelentések szerint a hiba miatt már halálos balesetek is történtek javarészt Kanadában.
6. Porsche
Az igencsak nagy presztízsű sportautóiról híres gyárnak igencsak komoly visszahívási akciót kellett bejelentenie idén, hogy kijavítsa a 3000 darab 911 Carrera és Carrera 4-es autója kipufogóját. A cég sajtóközleménye szerint az érintett autók kipufogója bármikor eltörhet, leeshet, és balesetet okozhatnak, amikor a mögöttük közlekedők beleütköznek az elhagyott alkatrészbe. A német autógyár a 2012 márciusa és novembere között gyártott Carrerákat hívta vissza, hogy kijavítsa a kipufogórendszert, és erősebbre cserélje a hátsó dobot. A szervizelés minden költségét természetesen a Porsche állja.
A második részben az igazi nagy bajnok is előkerül, a Ford 21 millió visszahívott járművel...