Rekordösszegű, 17,35 millió dolláros büntetést kénytelen fizetni a Toyota az Egyesült Államokban, amiért elmulasztottak időben bejelenteni egy szükségesnek vélt visszahívást a közlekedésügyi hatóságnál.
Az illetékes amerikai hivatal, az NHTSA közlése szerint a Toyota büntetése a maximális, amit ilyen esetekben ki lehet szabni, s korábban még nem volt példa arra, hogy hasonló mértékű szankciót kellett volna alkalmazni.
Mint arra a Caradvice internetes szakportál rámutat: az amerikai törvények értelmében az autógyártóknak 5 napjuk van arra, hogy jelezzék az NHTSA felé, ha valamelyik járműtípussal biztonsági vagy egyéb problémát fedeznek fel.
Az NHTSA közlése szerint az illetékes részlegükhöz az idei év elején több bejelentés érkezett, hogy a Lexus RX350 padlószőnyege rácsúszik a gázpedálra. A japán gyártó elismerte a hibát és jelezte, hogy 2009 óta 63 olyan incidensről tudnak, amelynek forrása az ominózus probléma volt. Ugyan júniusban a Toyota elrendelte 154 ezer Lexus RX350 és RX450H visszahívását, az NHTSA szerint ennek már 2009-ben meg kellett volna történnie.
„A késlekedés minden perce balesetekhez, sérülésekhez és halálhoz vezethet országunk útjaink” – indokolta a döntést az NHTSA egyik képviselője, David Strictland.
A Toyota egyébként nemcsak elfogadta a bírságot, de jelezték: javítja a minőségellenőrzést és a biztonsággal kapcsolatos kérdések kivizsgálását az Egyesült Államokban, illetve a jövőben igyekeznek jobban felmérni a biztonsággal kapcsolatos hibák következményeit is.
Nem ez az első alkalom, hogy az NHTSA súlyos pénzbírsággal sújtja a Toyotát: 2010-ben összesen 48,8 millió dollárt fizettek, amiért ’nem megfelelően kezeltek’ három, egymástól eltérő visszahívási akciót.