Keresik a középtávú receptet a nehézségeikre a nagy autógyárak. Európában úgy tűnik, rövid távon lehetetlen az eladásokat növelni, így az olcsó autókra és a feltörekvő piacokra koncentrálnak.
Ötezer eurós kocsi - a túlélés receptje – vélik a szakemberek még egy erős német autómárka esetében is. A német Volkswagen is bejelentette, hogy egy kifejezetten olcsó sorozattal jelentkezik az elkövetkezendő két évben. A modellekkel a fejlődő piacokat veszik célba.
Néhány éve az európai gyárak úgy tekintettek a kínai piacra, hogy az majd mindet felszív. Manapság már ez sem elég. Az új célpontok Afrika, Délkelet-Ázsia lettek. Ennek nyomán pedig a Volkswagen visszatér a gyökereihez a tömegeknek gyárt majd – mondta a Handelsblattnak a cég központi vezetésének feje, Bernd Osterloh.
A VW-nél mostanság a széljárás inkább az, hogy egy kocsit vagy 5 ezer eurónál nem drágábban kell kihozni vagy 20 ezer euró fölött. Hogy a jelenlegi modellpalettába hogyan illesztik bele ezt a filozófiát, még nem ismert, de legnagyobb valószínűsége annak van, hogy az VW Up! miniautó lebutított változata jelentené ennek megvalósulását. Arról is szó lehet, mondta a cég vezetője, hogy ne VW név alatt áruljanak egy ilyen olcsó autót.
Hogy nem egyedi ötlet a Volkswagené, arra példa, a napokban jelentette be a Nissan-Peugeot páros, hogy az általa birtokolt Datsun név alatt szuperolcsó, alig 700 ezer forintos autóval venné be az indiai, kínai, dél-ázsiai piacot.
Egy másik nagy márka a Citroën is előállt évek óta dédelgetett ötletével, hogy visszahozza a Kacsát, olcsó népautóját. A hivatalosan 2CV néven ismert autó szintén az 5-10 eurós kategóriában versenyezne majd.
Kína, India és a térség fejlődő országai autógyártói szemmel is szinte felmérhetetlen lehetőséget rejtenek. Indiában jelenleg 1000 emberre mindössze 38 autó jut, ugyan ez az USA-ban például 808 darab ugyanezen a mintán. Egy felmérés szerint viszont 2020-ra azok száma, akik megengedhetnek maguknak egy olcsó autót, eléri majd a 439 milliót.
Persze hasonlóan Kínához nem csak a nagynevű európai és japán, koreai konszernek a kihívók. A helyi piacon ott a Tata vagy a Bajaj indiai márka kis csodája, amely múlt évben Frankfurtban mutatkozott be. Alig 20 lóerős, 0,2 literes a motorja, és 70 kilométer per órás csúcssebességre képes. Összesen ennyi az RE60 kisautó tudománya. Mindehhez viszont az ára kevesebb mint 2000 euró. "Kelet-Ázsiában a motorizáció leginkább ott tart, hogy lecseréljék a riksákat egy autóformájú járműre" – mondta Aschok Jaiswar a gyártó Bajaj Auto elnöke.
Persze a keleti piacok nagy márkái sem várnak, a Hyundai Eon Indiában nagyjából 4000 eurós árával lehet a legnagyobb konkurense az olcsó VW-nek. A dél-koreai márkák ráadásul az európai felségterületből is egyre nagyobb szeletet szakítanak ki és becslések szerint a KIA/Hyundai páros lehet öt éven belül a Volkswagen legnagyobb riválisa darabszámokat tekintve.