Külföldi rendszámok: megint rossz a szabályozás
Az ombudsman szerint még mindig nem jók a rendszámszabályok. Rendben, hogy 30 napig lehet ezentúl autózni külföldi rendszámmal, de mikortól számítódik a 30 nap.
Módosultak a külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművek belföldi üzemeltetésével kapcsolatos szabályok augusztustól. Egyfelől, ezentúl nem kell „a jármű üzemben tartójának, valamint a jármű vezetőjének közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal igazolnia" a jogszerű használatot. Ez korábban azt jelentette, hogy az idegen nyelven kiállított igazolást csak hiteles – az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) vagy magyar konzuli tisztviselő által készített – fordítással együtt fogadta el a rendőr. Másfelől a jövőben a korábbi 1 nap helyett - hat hónapon belül - összesen legfeljebb 30 napon át használhatják ezentúl Magyarország területén az autót, ha ahhoz az üzembentartó írásban hozzájárult.
Kedvező a törvénymódosítás iránya, de a szabályozás további finomítását javasolja Szabó Máté ombudsman. Kifogásként fogalmazta meg ugyanis, hogy újabb panaszok forrása lehet, hogy a schengeni övezetből belépő autóknál nem ellenőrizhető, mikor lépték át a határt, azaz nem határozható meg az időbeli korlátozás kezdete és vége.
Módosult a belföldi üzembentartó fogalma is, így az, akinek vagy a lakóhelye vagy a tartózkodási helye nem Magyarországon van – és ezt igazolni is tudja – a jövőben jogszerűen vezetheti a külföldi rendszámú autóját, és nem kell emiatt megszüntetni a magyarországi lakóhelyét. A jogszabály továbbra sem rendezi ugyanakkor, hogyan hagyhatja el az ország területét az a jármű, amelynek külföldi rendszámát a hatóság elvette.
Az országos rendőrfőkapitány a jelentésre adott válaszában tájékoztatta az alapvető jogok biztosát, egyetért azzal a megállapítással, amely szerint ez a körülmény alapjogok sérelmét idézi elő, ezért támogatja annak jogszabályi szintű rendezését.