2012. augusztus. 21. 16:39 MTI Utolsó frissítés: 2012. augusztus. 21. 16:30 Autó

Külföldi rendszámok: megint rossz a szabályozás

Az ombudsman szerint még mindig nem jók a rendszámszabályok. Rendben, hogy 30 napig lehet ezentúl autózni külföldi rendszámmal, de mikortól számítódik a 30 nap.

Módosultak a külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművek belföldi üzemeltetésével kapcsolatos szabályok augusztustól. Egyfelől, ezentúl nem kell „a jármű üzemben tartójának, valamint a jármű vezetőjének közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal igazolnia" a jogszerű használatot. Ez korábban azt jelentette, hogy az idegen nyelven kiállított igazolást csak hiteles – az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) vagy magyar konzuli tisztviselő által készített – fordítással együtt fogadta el a rendőr. Másfelől a jövőben a korábbi 1 nap helyett - hat hónapon belül - összesen legfeljebb 30 napon át használhatják ezentúl Magyarország területén az autót, ha ahhoz az üzembentartó írásban hozzájárult.

Kedvező a törvénymódosítás iránya, de a szabályozás további finomítását javasolja Szabó Máté ombudsman. Kifogásként fogalmazta meg ugyanis, hogy újabb panaszok forrása lehet, hogy a schengeni övezetből belépő autóknál nem ellenőrizhető, mikor lépték át a határt, azaz nem határozható meg az időbeli korlátozás kezdete és vége.

Módosult a belföldi üzembentartó fogalma is, így az, akinek vagy a lakóhelye vagy a tartózkodási helye nem Magyarországon van – és ezt igazolni is tudja – a jövőben jogszerűen vezetheti a külföldi rendszámú autóját, és nem kell emiatt megszüntetni a magyarországi lakóhelyét. A jogszabály továbbra sem rendezi ugyanakkor, hogyan hagyhatja el az ország területét az a jármű, amelynek külföldi rendszámát a hatóság elvette.

Az országos rendőrfőkapitány a jelentésre adott válaszában tájékoztatta az alapvető jogok biztosát, egyetért azzal a megállapítással, amely szerint ez a körülmény alapjogok sérelmét idézi elő, ezért támogatja annak jogszabályi szintű rendezését.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.