Cégautók között is gyakran találkozunk terepjárókkal, valamint a terepjárók és személyautók előnyeit ötvöző úgynevezett szabadidő-autókkal (SUV). A LeasePlan Hungária felméréséből kiderült, hogy az ezeket a modelleket céges autónak választó munkatársak nem elsősorban azért kedvelik a négykerék-meghajtású járműveket, mert terepre járnak velük. Népszerűségük fő oka presztízsükben és abban rejlik, hogy méretüknél fogva biztonságérzetet adnak a vezetőnek.
Az idei év első felében hazánkban újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik 16%-a terepautó, illetve SUV volt, melynek 70%-át vállalatok vásárolták meg. A LeasePlan által kezelt közel 9000 járművet számláló vállalati flottában is több mint 8%-ban találhatók meg a szegmens modelljei. A Ford, a Toyota és a Volvo a legnépszerűbb gyártó, előbbi a Ranger, míg a két utóbbi a Hilux és az XC60 modellekkel. Gyakran választott típus még a Nissan Qashqai és a Dacia Duster, melyek az idei, országos újautó regisztrációs adatok alapján értékesített darabszám tekintetében vezetik a terepautó kategóriát. A Qashqai inkább a céges vásárlók körében népszerű, a Duster pedig – bár szintén jelentős darabszámban értékesítik vállalati ügyfeleknek – inkább a magánvásárlók körében kedvelt.
A céges terepjárók és szabadidő-autók 89%-át férfiak vezetik és csak 11%-ukat használja nő. A terepautót vezetők egynegyede a fővárosban, háromnegyedük pedig vidéken közlekedik. A kérdőívet kitöltők válaszai alapján a munkavállalók többsége nem saját döntése alapján ül ezekben a gépkocsikban. 80%-uk számára a gépkocsi típusa a munkakörhöz van rendelve, és csak egyötödük választhatott szabadon vagy egy cégautó szabályzat által előre definiált modell listából.
A válaszok alapján azok közül, akik juttatásként kapják a céges terepjárót és szabadon választhattak volna akár más gépkocsi típust, mindössze minden tízedik jár rendszeresen mellék- vagy földúton négykerékhajtású autójával, 90%-uk általában csak városi közlekedésben és autópályán használja terepautóját. Egynegyedük még soha nem tért le az aszfaltról cégautójával, viszont 40%-uk már került olyan helyzetbe – igaz többnyire véletlenül –, amikor nem boldogultak volna másfajta járművel. A választásnál csupán kevesebb, mint 20 %-uknál volt szempont, hogy a munkahelyük, otthonuk terepjáróval jobban megközelíthető. A válaszadók többsége elsődlegesen a biztonság és a tágas belső tér miatt preferálja ezeket a modelleket, és a városban is praktikusnak találja a terepjárókat. Ezt azzal indokolták, hogy a magasabb karosszéria miatt a vezetőülésből jobb a rálátás a forgalomra, utasként nagyobb a biztonságérzet, és a kátyús, valamint havas téli utakon egyszerűbb a közlekedés. A városi használat során az ilyen modellek hátrányaként a kérdőívet kitöltők jelentős része a nehezebb parkolást említette.
A felmérésben résztvevő cégautóhasználók elégedettek terepjárművükkel, hisz 70%-uk újra ilyen autót választana, ha lehetősége lenne rá.
Top 10 céges terepjáró/SUV 2011-ben
Cégautó | Cégautók száma 2011-ben | Céges az összesből |
1. Dacia Duster | 381 | 43% |
2. Nissan Qashqai | 324 | 55% |
3. Volvo XC60 | 185 | 82% |
4. Hyundai ix35 | 181 | 52% |
5. Nissan Juke | 173 | 65% |
6. Peugeot 3008 | 124 | 70% |
7. BMW X3 | 123 | 69% |
8. Kia Sportage | 119 | 40% |
9. Audi Q5 | 118 | 86% |
10. Honda CR-V | 113 | 51% |