Autó hvg.hu 2012. július. 13. 08:18

Milyen autóval járnak a miniszterek?

Noha a vadonatúj Skoda Superbek beszerzésével az állam tavaly kevesebb pénzt költött a tulajdonában álló autók karbantartására, az üzemanyagárak drámai emelkedése miatt így is közel 40 millió forinttal többe került az autópark az adófizetőknek 2011-ben, mint 2010-ben – olvasható a HVG Cégautó 2012 különszámban.

Ütött-kopottak, gyakran lerobbannak, reprezentálásra alkalmatlanok – a így jellemezték szolgálati autóikat idén januárban az RTL Klub riporterének azok a kormánybiztosok, akiknek nem  jutott abból a 97 darab Skoda Superbből, melyeket még tavaly szeptemberben vásárolt a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF), közel 585 millió forintért. Az Operaház kormánybiztosa, Ókovács Szilveszter fájlalta, hogy amikor átvette az Opera vezetését, mások már elkapkodták a Skodákat, így kénytelen egy hatéves Audi A6-ost használni, ami a reggeli mínuszokban nem mindig indul el. Budai Gyula államtitkár – akkor még elszámoltatási kormánybiztosként – szintén elégedetlen volt Audi A6-os szolgálati autójával, miután az autópályán lerobbant vele. Audijában több mint 400 ezer kormányzati kilométer volt, később kapott egy cserekocsit, amely már közel 300 ezer kilométer futott addig. A KEF flottájába tartozó legtöbbet dolgozott gépkocsi egyébként egy 2001-es évjáratú Opel Zafira, amely eddig 462 ezer kilométer tett meg.

Mielőtt az új Skodákat a KEF beszerezte, a főigazgatóságnak „elrettentő statisztikái” voltak a lerobbant autók számáról: állításuk szerint hét–nyolc autót kellett menteniük hetente, azaz a hétvégét is beleértve nem volt olyan nap, hogy ne kellett volna kiszállniuk egy váratlanul meghibásodott jármű miatt. Az új Skodákkal viszont – amelyeket miniszterek, államtitkárok és helyettes államtitkárok kaptak – jelentősen javult a helyzet.

A Skodák iránti rajongás nem az Orbán-kormány sajátja, a korábban még Központi Szolgáltató Főigazgatóság (KSZF) néven ismert KEF 364 darab autós flottájában évekkel ezelőtt is ez volt a második legkedveltebb márka a Volkswagen után. A HVG Cégautó különszám májusi megjelenésekor a flottában mindkét márkából 135 darab van, ezeket követi az Opel (33 darab), a Ford (25 darab), az Audi (17 darab) és a Honda (10 darab). Lexusból, Saabból, Seatból és Suzukiból mindössze két-két kocsi fut, Mercedes-Benzből pedig csak egy. Utóbbi – hasonlóan a Lexusokhoz – tartalékban van, azaz egyik minisztérium sem használja. Az autók átlagéletkora 6,6 év, a legöregebb gépkocsi egy 1992-es évjáratú VW Transporter mikrobusz, amelyet valószínűleg nem használtak túl gyakran, legalábbis a korához képest elképesztően  keveset, mindössze 170 ezer kilométer futott eddig. A legtöbb Skodát (29) a Navracsics Tibor vezette Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) használja, ahogyan a legtöbb Audit (6) és Volkswagent (18) is. Érdekesség még, hogy a gazdasági és belügyi tárca kivételével mindegyik minisztériumban azért van egy-két Audi.

Stiller Ákos

A több mint félmilliárd forintért vásárolt új Skodák mellett a KEF négy darab Volkswagen Multivant (ilyen van Orbán Viktor miniszterelnöknek, és ilyet használ magánemberként Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő is) is vett összesen 64 millió forintért, s emellett 87 használt autót adott el közel 81 millió forintért. A KEF tartalékol is járműveket. Az „elfekvőben” a Volkswagenből van a legtöbb (75), de találni tartalékban 30 Skodát, 19 Opelt, 10 Fordot, 5 Audit (köztük a legrégebbi egy 1998-as modell) és egy-két Hondát, Lexust, Saabot és Seatot, illetve a már említett Mercedes-Benzt is.

Szinte valamennyi miniszter az újonnan vásárolt, 2011-es évjáratú Skoda Superb 2,0 TSI DSG-vel és a hozzá tartozó sofőrrel utazik, bár Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter autója már közel hároméves. Fazekas egyébként tavalyelőtt még az azóta tartalékba került Lexus GS 450h hibrid autó kényelmét élvezhette. Fellegi Tamás korábbi IMF-tárgyalásokért felelős tárca nélküli miniszter viszont kakukktojásnakak számított, hiszen egy 2008-as évjáratú Audi A6-os 3,0 TDI Tiptronic modellel közlekedett. A két kormányfő-helyettes, Navracsics Tibor és Semjén Zsolt szintén az új Skodákkal utazik, míg Szijjártó Péter kormányfői szóvivőnek nem biztosít gépkocsit a KEF.

Üzemanyagra a legtöbb pénzt – több mint 45 millió forintot – tavaly a közigazgatási tárca költötte, míg a legkevesebbet (alig több mint 16 millió forintot) a megszorításokban amúgy is járatos Matolcsy György által vezetett Nemzetgazdasági Minisztérium. A KIM egyébként nemcsak ebben volt csúcstartó az elmúlt évben: karbantartásra és az autók fenntartására szintén ők költötték a legtöbbet, összesen több mint 33 millió forintot. Ez persze érthető, hiszen az összes minisztérium közül ez a tárca a legnépesebb.

A minisztereknek kiosztott új Skodák futott kilométerei alapján Matolcsy György autózik a legkevesebbet, szolgálati autója a HVG-különszám megjelenéséig alig több mint 19 ezer kilométer tett meg, míg Réthelyi Miklós, Navracsics Tibor és Semjén Zsolt a „rekorderek”, kocsijukkal 42-43 ezer kilométert tett már meg a sofőr.

Az állami autóflotta fenntartási költsége 2011-ben 741,3 millió forintba került az adófizetőknek, közel 40 millió forinttal többe, mint egy évvel korábban. A szám azonban csalóka, hiszen alkatrészre, javításra kevesebbet, az időközben az egekbe emelkedett üzemanyagra viszont 24 millió forinttal többet költöttek, ahogy a különféle adókra és díjakra (például autópályadíjra, bérleti és lízingdíjra) is az előző évinél 16 millió forinttal több folyt ki a kasszából.

A leglátványosabban a biztosítási díj emelkedett, minden bizonnyal a közel száz darab új Skoda beszerzése miatt: míg ugyanis 2010-ben 110,9 millió forint, addig 2011-ben már 138 millió forint ütötte a biztosítótársaságok markát. A KEF csak a tavalyi év első felében bérelt autókat, alig több mint 8 millió forintért. A bírságolásokat persze az állami autók vezetői sem úszták meg; 2011-ben erre több mint 1 millió forintot fizetett ki az állam, míg taxiköltségre 23,3 millió forint ment el.

További részletek a HVG Cégautó 2012 különszámban.

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.