Autó hvg.hu 2012. július. 11. 09:42

5,99 millió forinttól vihető a legbiztonságosabb Volvo

A nagyobb modellek biztonsági és támogató rendszereivel, valamint a számos új, csúcstechnológiát képviselő szolgáltatással felszerelt Volvo V40 az eddigi legintelligensebb és legbiztonságosabb Volvo.

A hamarosan a magyar utakon is megjelenő új Volvónak nyilvános az árlistája. A legolcsóbb V40-esért 5,99 millió forintot kell fizetnünk (T3, 150 lóerős), a dízel változat 6,49 millió forintba kerül (D2, 115 lóerő), a D4 Summum csúcsváltozat alapára 9,22 millió forint.

Az újdonságok közé tartozik a világ első gyalogos légzsákja, az automatikus kormányzással segített sávtartást segítő rendszer, az intelligens parkolást segítő rendszer, az automatikus táblafelismerő és távfény technológia, valamint az autó hátuljában található hátsó radarrendszer.
Az S40-est és a V50-est leváltó V40 50 kilométer/óra sebességig elkerüli a koccanásos baleseteket, opcióként rendelhető az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel.

Sávtartást segítő rendszere segít a sofőrnek a kívánt sávban maradni. A rendszer kormányzási nyomatékot fejt ki a kormányoszlopra, amikor az autó közel kerül egy sávelválasztó jelhez és elhagyni készül a sávot. A rendszer 65 kilométer/óra és 200 kilométer/óra között aktív. Az előre néző kamera a bal és jobb oldali sávelválasztó jelet egyaránt figyeli. A sávtartást segítő rendszer rögzíti az autó haladását a sávelválasztó jelek között, és működésbe lép, ha a jelek arra utalnak, hogy a vezető szándéka ellenére kifelé sodródik a sávból. A rendszer először enyhe kormányzási nyomatékot alkalmaz, ezzel segítve a sofőrt a helyes irányba való visszatérésben. Ha az autó elhagyja a sávot, a technológia a kormánykerék érezhető rezgetésével figyelmezteti a vezetőt.

A V40 az első Volvo, amely továbbfejlesztett, radaralapú holttérfigyelő rendszerrel van felszerelve. A technológia akár már 70 méter távolságból is képes észlelni az autót hátulról, nagy sebességgel megközelítő járműveket, és figyelmeztetni rájuk a sofőrt. A rendszer természetesen továbbra is értesíti a vezetőt az autó két oldalának holtterében tartózkodó járművekről. A holttérfigyelő rendszer az esetlegesen veszélyes sávváltási manőverek elkerülésében segíti vezetőt.

A továbbfejlesztett rendszer az autó hátsó sarkaiban, a lökhárító mögött elhelyezett radarérzékelőkön alapul. A radarok folyamatosan vizsgálják a jármű melletti és mögötti területet. A figyelmeztetéseket az A oszlopokon elhelyezett LED-ek jelenítik meg. Folyamatosan világító LED jelzi, ha a radarok járművet érzékelnek a zónában. A második figyelmeztetési szint, a villogó LED jelzés akkor lép működésbe, ha a vezető használja az irányjelzőt, miközben az első figyelmeztetés aktív.
 
A keresztirányú forgalmat jelző cross traffic alert rendszer az autó hátsó felén található radarérzékelők segítségével riasztja a sofőrt az oldalról érkező járművekre, amikor kitolat egy parkolóhelyről. Ez különösen a szűk és zsúfolt területeken hasznos, ahol az épületek, a növényzet vagy más parkoló autók korlátozhatják a kilátást oldalra. A funkció az autó 30 méteres körzetében lévő forgalomra képes figyelmeztetni a vezetőt. Bicikliseket, gyalogosokat és egyéb kisebb tárgyakat is érzékel, de nem minden esetben, és csak kisebb távolságból. A riasztás egy hangjelzéssel kísért figyelmeztetés formájában jelenik meg a központi képernyőn, és aktív marad, amíg a célpont a zónában tartózkodik.
 
Táblafelismerője a műszerfal kijelzőjén megjelenített táblákkal nyújt támogatást a sofőrnek. Az előre néző kamera észleli a sebességet korlátozó és az előzni tilos táblákat. A jelzőtábla ikonja addig látható, amíg a kamera nem észlel újabb táblát. A kocsi figyelmeztet, ha a vezető átlépi a sebességkorlátot.
Adaptív tempomattal is rendelhető a V40, amely egy radar használatával automatikusan megtartja a sofőr előtt haladó autó mögött beállított követési távolságot, kényelmesebbé téve a vezetést. A vezető beállítja a kívánt legnagyobb sebességet, és kiválasztja azt az távolságot, amellyel az előtte haladó járművet követni kívánja. Amikor a radarérzékelő egy lassabb járművet észlel, az autó sebessége automatikusan igazodik az elöl haladó járműéhez. Az automatikus váltóval rendelkező autókban található queue assist funkció egészen a teljes megállásig megtartja a beállított követési időközt, így a rendszer képes teljes kényelmet biztosítani a sofőr számára, még a sok elindulást és megállást megkövetelő dugókban is.

A distance alert szolgáltatás segítségével a vezető könnyebben képes megtartani a biztonságos követési távolságot egy jármű mögött. A kormánykeréken található gombok segítségével öt különböző időköz választható ki, és a kiválasztott időköz a sebességmérőn jelenik meg. A központi kijelzőn megjelenő fény értesíti a vezetőt, ha az időköz közte és az előtte haladó autó között túlságosan lerövidül.
 
Az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel egy olyan technológia, amely érzékeli, ha egy gyalogos kilép az útra az autó elé. Amennyiben a sofőr nem reagál időben, az autó riasztja őt, és automatikusan lefékez. Nincs más autó ebben a kategóriában, amely rendelkezik hasonló technológiával. A Volvo világújdonságnak számító megoldása a következő elemekből áll: az autó orrában elhelyezett radaregység, a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera és a központi vezérlőegység. A radar feladata az autó előtti gyalogosok és járművek észlelése és távolságuk felmérése. A kamera megállapítja, hogy milyen típusú akadályról van szó. A kétféle üzemmódú radar széles látómezejének köszönhetően a rendszer képes időben észlelni az úttestre kilépni készülő gyalogosokat. Az innovatív technológiát arra programozták, hogy kövesse a gyalogos mozgását, és megállapítsa, van-e rá esély, hogy kilép az útra az autó elé vagy sem. A rendszer a 80 centis vagy annál magasabb gyalogosokat képes észlelni.

Vészhelyzetben a sofőrt először egy hangjelzés és a szélvédőre vetített kijelzőn megjelenő villogó fény figyelmezteti. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre, és ütközés várható, a fékrendszer automatikusan teljes fékerővel működésbe lép. A rendszer segítségével akár 35 kilométer/órás sebességnél is elkerülhető a gyalogosgázolás, akkor is, ha a sofőr nem reagál időben. Ennél nagyobb sebességnél a cél a lehető legjobban lelassítani az autót az ütközés előtt. A statisztikák azt bizonyítják, hogy az autó sebessége jelentősen befolyásolja a baleset kimenetelét. A kisebb becsapódási sebesség jelentősen csökkenti a sérülés veszélyét.

Az elkerülhetetlen gyalogosgázolások következményeit az újonnan kifejlesztett gyalogos légzsák csökkenti, amelyet a világon elsőként a Volvo V40 kínál. A légzsák a következőképpen működik: az első lökhárító érzékelői rögzítik a fizikai kontaktust az autó és a gyalogos között. A motorháztető hátulja kiold, és ezzel egy időben felemelkedik a kinyíló légzsák révén. A felfújt légzsák lefedi a nyitott motorháztető alatti területet, valamint a szélvédő közel egyharmadát és az A oszlop alsó részét. A nyitott motorháztető és a légzsák révén a gyalogos kevésbé súlyos sérüléseket szenved.
 
A Volvo V40 akkor is riaszt és automatikusan fékez, ha fennáll a veszélye, hogy az autó hátulról belecsapódik egy másik járműbe.

A kezdeti figyelmeztetés célja, hogy felhívja a sofőr figyelmét a veszélyre, aki így fékezhet vagy kikerülheti az akadályt. Ha a vezető nem reagál időben a figyelmeztetésre, a rendszer a baleset bekövetkezése előtt a teljes fékerőt kihasználva lassítani kezdi az autót. Az automatikus fékezéssel akkor kerülhető el a baleset, ha a két jármű közötti sebességkülönbség legfeljebb 35 km/óra. Az ütközésre figyelmeztető rendszer automatikus fékezéssel technológiát a német ADAC egy 2011-es tesztelést követően a világ legjobb fékrendszerének nyilvánította. A vadonatúj V40 nagy sebességeknél nyújtott automatikus fékezési teljesítménye javult a korábbi változatokhoz képest.

A koccanásgátló az új Volvóban a korábbi 30 kilométer/órás sebességgel szemben a rendszer már akár 50 kilométer/órás sebességig aktív. Lézerérzékelő segítségével követi az autó előtt haladó forgalom változását, amelyet a szélvédő tetejébe építettek a visszapillantó tükörrel azonos magasságban. Az autó automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál időben az előtte haladó autó lassulására vagy megállására, illetve ha túl nagy sebességgel halad egy álló jármű felé. Az automatikus fékezéssel akkor kerülhető el a baleset, ha a két jármű közötti sebességkülönbség legfeljebb 15 kilométer/óra. Amennyiben a sebességkülönbség 15–50 kilométer/óra között van, a rendszer az autó lassításával csökkenti az ütközés erejét és annak következményeit.
 
Az elalvásra figyelmeztető rendszer a fáradt vezetők észlelését és figyelmeztetését szolgálja. A rendszer akkor is működésbe lép, ha a vezető figyelmét elvonja valami. A rendszer egy kamerából, számos érzékelőből és egy vezérlőegységből áll. A kamera folyamatosan méri az autó és a sávelválasztó jelek közötti távolságot, az érzékelők pedig feljegyzik az autó mozgását. A vezérlőegység eltárolja az információkat, és kiszámítja, fennáll-e a veszélye annak, hogy a vezető elveszíti uralmát a jármű fölött. Amennyiben a rendszer a számítások alapján magas kockázatot állapít meg, a sofőrt egy hangjelzés figyelmezteti. Az autó információs kijelzőjén egy szöveges üzenet és egy kávéscsésze szimbólum jelenik meg, jelezve, hogy a sofőrnek tanácsos pihenőt tartania.
 

Hirdetés
Címkék
hvg360 Köves Gábor 2024. december. 04. 19:30

Jean Reno a HVG-nek: Visszavonulni? Magát a szót sem értem

Már magyarul is olvasható a világhírű francia színész első regénye, az Emma. Jean Renóval a Luc Bessonnal közös múltról, Natalie Portman ellenérzéseiről, egy tehetséges pingvinről, egy vaginába rejtett memóriakártyáról és Robert De Niróról is beszélgettünk.