Autó Biró Csongor 2012. július. 09. 10:14

Fiat 500L teszt: még a kávét is lefőzi

Öt évvel az új Fiat 500 és 55 évvel az eredeti 500-as bemutatása után vezethettük ősei földjén a Fiat 500L-t. A jópofa kis egyterű az 500-as tulajdonosoknak kínál folytatatást. Van benne nyomatékos dízelmotor, nagy tér, komoly csomagtartó, panorámatető, Beats Sound amerikai hangrendszer, közösségi háló, de a legfontosabb, hogy 250 eurós felárért képes igazi olasz kávét – ristretto - is főzni.

Izgalmas cselhez folyamodik a Fiat: a hamarosan az egymilliomodik vásárlóját ünneplő „ötszázas” tulajdonosait szeretné akkor is magánál tartan, ha már nem egyedül, vagy párosban élnek, hanem esetleg bővült a család, adódtak újabb szükségletek, kell a kényelem és kívánatos a sokoldalúság. Tudják, hogy ezeket a vevőket nem lehet Puntóval, Bravóval, Sedicivel, Cromával, Quobóval megtartani, hisz ezek az ügyfelek különlegesek, ezért döntöttek az 500-as mellett. Többek között nekik szól az új 500L, a miniautó felhizlalt, megemberesedett, felnőtt változata. 

A Fiat 500-asok 66 százaléka Olaszországon kívül kel el, 40 százaléka az USA-ban.  Az élet ártatlan örömei is beférnek: család, sporteszközök, háziállatok, nagy zene, közösségi háló. Az 500L példaképe a Fiat 600 Multipla, amely az akkori 500-ashoz képest kínált kényelmet és teret.

Biró Csongor

A Fiat 500L 4,14 méter hosszú, 1,78 méter széles, 1,66 méter magas - hét centivel nőtte túl a Puntót és hórihorgas (akár kétméteres) fickók is kényelmesen beférnek, ráadásul csomagokkal. Az egy mozdulattal osztottan dönthető üléspad részei külön-külön tologathatóak, így az amúgy is hatalmas lábtér tovább bővíthető.  A csomagtartó 400 literes, a sajtóanyag szerint öt gurulós bőrönd befér.  A kocsi ugyanúgy variálható, mint a trendi ötszázas, a belső tér akár 1500 féleképpen konfigurálható. Az Ikea tesztet is teljesíti, 2,4 méter hosszú tárgyakat is szállíthat. A csomagtér padlója három magasságban állítható, így jól elkülöníthetők a különböző fajtájú csomagok.

Induláskor három motort kínál a Fiat az 500L-hez, a kéthengeres 0,9 literes TwinAir benzinmotor 105 lóerős, az 1,4 literes 95 lovas. Csupán 85 lóerős az 1,3 literes dízel, de nyomatéka, halk és kulturált működése révén sokkal jobb választás, mint bármelyik benzines. A kéthengeres erőforrás ebben a kocsiban csalódás volt, kínlódik a nagyobb testtel, a szenvedésén még a vicces (kispolszkis) hangélmény sem javít. Előzni nehéz, autópályán is csak menekültünk a belső sávból, ahol 140-150 kilométeres óránkénti sebességnél többet nem tudtunk kicsiholni belőle.  A dízel ezzel szemben jól gyorsul és autópályán is magabiztosabb.  A rövid teszten mindkét kocsi hét liter körül fogyasztott. Magasan ülünk, óriási a fejtér, jó a vezetői pozíció, a váltó pontos, a start-stop következetes, a kocsi szép és feltűnő, egy torinói taxis rögtön kikérdezett róla, persze forgalomban, menet közben szólított meg.

A 105 lóerős 1,6 literes dízelre, a sűrített gázzal működő (CNG) változatra és a robotizált váltóra (1,3-as dízel) még egy évet várni kell. 2013-ban érkezik a kocsi hobbiváltozata (Trekking) és a hétszemélyes 500L is. Összkerékhajtást nem terveznek, viszont a nemzetközi bemutatón megvillantottak egy képet egy igazi, 4x4-es Fiat hobbiterepjáróról, amely ugyancsak Punto alapokra épül és a Juke, Mokka ellenfele lehet.

Az 500L felszerelhető modern szórakoztató technikával is, az öthüvelykes érintőképernyőn a rádiót, a médialejátszót, a bluetooth-os telefont, illetve az internetes kapcsolattal rendelkező mobiltelefont (sms-t, híreket, időjárást, Twittert és Facebook-ot) is kezelhetjük. Később beépített navigációt is kínál majd a Fiat.

A Fiat 500L 11 színű fényezés, háromféle tetőszín, négy felszereltségi szint, három könnyűfém kerék 333 kombinációját kínálja. Prémium hangrendszerét az amerikai Dr. Dre cége, a Beats Audio szállítja, a beépíthető kávéfőző torinói termék, Lavazza.

A Fiat 500L a szomszédban készül, a kragujevaci gyár kapacitása jelenleg napi hatszáz autó. A kocsi Punto alapokra épül, de a padlólemeze hosszabb és szélesebb (small wide, a Corsával is közös platform). Forgalmazása októberben kezdődik, Olaszországban 15 500 eurótól indul az ára, hogy nálunk életképes legyen, ennél olcsóbban kell adniuk.

Hirdetés
Címkék