Nem tudta összekapni magát a használtautó-piac
Az év eleje óta lassan, de folyamatosan veszít lendületéből a használtautó-piac, a harmadik negyedéves Használtautó-index értéke 95,8 százalék, két százalékkal marad el az előző negyedév hasonló értékétől, igaz, a tavalyi hasonló időszakhoz képest 7 százalékkal nőtt a mutató értéke - közölte a Használtautó.hu autós portál hétfőn.
A Használtautó.hu által negyedévente bemutatott index egy gyorsmutatója a használatutó-piac aktuális állapotának. Célja, hogy a teljes hazai használtautó-forgalom több mint 80 százalékát felölelő adatbázisa segítségével a hivatalos statisztikai adatok megjelenése előtt hetekkel bemutassa, hogy az éppen lezárt negyedév során hogyan változott ez a piaci szegmens.
Az index az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinttel. 100 százalék alatti állapota azt jelzi, hogy a használtautó-piac lendülete egyelőre nem tudja átlépni a bázisnak tekintett 2009 első negyedév szintjét. Az átlagárak az elmúlt másfél évben 1,6 millió forint körüli szinten stagnáltak, két és fél év alatt azonban több mint 16 százalékot estek. Az év végére a tervezett adó- és illetékváltozások jelentős élénkülést hozhatnak.
A Használtautó.hu szerint az idei év kezdetének ígéretes lendülete után úgy tűnik, a harmadik negyedévben folytatódott az előző negyedév lassú hanyatlása. Éves szinten azonban már biztatóbb a kép: az egyes negyedévek teljesítménye rendre jóval meghaladja az egy évvel korábbi hasonló értékeket. A Használt.hu arra számít, hogy az utolsó negyedév ismét lendületet ad a használatutó-eladásoknak. Ha ugyanis valóban jelentősen nőni fog jövőre a regisztrációs adó és az átírási illeték mértéke, az sokakat sarkall majd arra, hogy még az idén sort kerítsenek a tervezett autócserére.
A közlemény szerint az egyes időszakokra vonatkozó átlagárak változásán jól követhető, hogy a 2010 év eleji jelentős áresést követően a piaci átlag az akkor elért szinten stagnál a mai napig. A Használtautó.hu szerint az árszint beragadása nem csupán keresleti okokkal, hanem a kínált gépjárművek átlagéletkorának folyamatos növekedésével is magyarázható: a 0-2 éves korosztály aránya a kínálatban 8,2-ről egy év alatt 6,2 százalékra csökkent, miközben a kilenc évnél idősebb személyautók részaránya 51,3 százalékról 57 százalék fölé emelkedett.