Két évig tartó kapcsolat után a Suzuki hétfőn bejelentette, hogy szakítani kíván a Volkswagennel (VW). A viszony az Esztergomban készülő SX4-es típus gyártása körül kirobbant vita miatt romlott meg végletesen, a VW azonban egyelőre nem kívánja feladni az együttműködést.
Osamu Suzuki, a japán autógyártó elnök-vezérigazgatója közleményében felajánlotta a VW-nek, hogy megvásárolja a német cég 19,9 százalékos Suzuki-részesedését, és értékesíti számára a Suzuki tulajdonában lévő 1,5 százalékos VW-részesedést.
A cégek 2009-ben kötöttek stratégiai együttműködési megállapodást, amelyet kereszttulajdonlási konstrukcióval erősítettek meg. A VW 2,3 milliárd dollárt fizetett a Suzuki 19,9 százalékáért. Ennek értéke jelenleg 2,2 milliárd dollár, míg a Suzuki 1,5 százalékos VW-részesedése nagyjából 950 millió dollárt érhet - írta hétfőn a Reuters hírügynökség.
A VW azt remélte az együttműködéstől, hogy terjeszkedhet az indiai piacon, míg a Suzuki arra számított, hogy hozzájuthat olyan hibrid és dízel technológiákhoz, amelyeket egyedül, csupán a saját forrásaira támaszkodva nem tudna kifejleszteni.
2009 óta azonban egyetlen közös projektet sem indítottak, idén júniusban pedig a Suzuki úgy döntött, hogy az olasz Fiattól vásárol motorokat az Esztergomban gyártott SX4-hez. A VW vasárnap közleményben szerződésszegésként értékelte a döntést, és felszólította a Suzukit, hogy "néhány hét alatt" rendezze a helyzetet, a japán cég azonban tagadta a szerződésszegést. A Suzuki elnök-vezérigazgatója ekkor ajánlotta fel a megállapodás felmondását és a kereszttulajdonlás megszüntetését.
A VW egy újabb közleményen leszögezte, hogy nem áll szándékában a Suzuki részvénycsomag értékesítése, és az együttműködés folytatására kérte a japán partnert, a Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint azonban a német cégnek nemigen maradt választása, és csak idő kérdése, hogy mikor szűnik meg a sikertelen kapcsolat.