Piaci bevezetése, 2009 óta világszerte egymillió Chevrolet Cruze talált gazdára, többségük amerikai. De hogy Nyugat-Európában is felkerüljön a slágerlisták élére, a Chevrolet bevetette a Golf-gyilkos ötajtóst. Kétféle motorral teszteltük az olcsó kompakt autót.
Tetszetős az ötajtós, a Chevy Cruze minden oldalról autóformát kapott, manapság már ennek is kell örülni. Csak az autó fara új, a belső nem változott, de a lépcsőshátú kivitel mégis teljesen más, mint a szedán. A négyajtós magyarországi bevezetésekor sokan azt gondolták, íme, a Lacettit leváltó népautó. Ám, a válság közbeszólt, és a Cruze maradt a polcon. Ezúttal friss áru érkezett, és bár a válság még itt ólálkodik, a belendülő hazai flottapiacon van keresnivalója a Cruze-nak.
Motorok Háromféle motor dolgozik a géptető alatt – két benzines, és egy turbódízel. 2012 elején egy új, 1,7 literes dízelmotor csatlakozik hozzájuk, tesztelése és fejlesztése folyamatban van. A Chevrolet ettől várja, hogy a márka zöld útra tér, a tesztelt kocsik motorjai ugyanis eléggé iszákosnak bizonyultak. A kétszáz kilométeres hajtós próbaút végén 7,2 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép a dízelben, a közel 100 kilométeres másik próba után a benzines 8,8 literes átlagfogyasztásról adott számot. Az 1,6 literes alapmotort nem hozta el a Chevrolet Zadarba, a Pag sziget meredek emelkedőin meg is izzadtunk volna vele.
Mindegyik motor négyhengeres, közös jellemzőjük a két felülfekvő vezértengely, a 16 szelep, és a hengerenkénti-, illetve a dízel esetében a közös nyomócsöves befecskendezés. Az 1,6-os és az 1,8 literes benzinmotor folyamatosan állítható vezérművet kapott, új szívócsővel. Az 1,6-os sűrítését megemelték 10.8:1-ről 11.0:1-re, az 1,8-ason pedig áthangolták a motorvezérlést. Az 1.8-as motor kétfokozatú szívócsövében pillangószelep helyett forgó karmantyút alkalmaztak, minimumra szorítva le az áramlási ellenállást nagy fordulatszámnál. Mivel egyforma a szívócsatornák hossza, szebben is szól a motor, mint eltérő csőhosszúságokkal. További jellegzetesség a megnövelt szilárdságú vezértengely, az alumíniumdugattyúk olajsugaras hűtése, a hengerfej és a motorblokk átdolgozott vízköpenye, valamint az olaj/víz hőcserélő integrálása a hengerfejbe.
Az 1,6 literes benzinmotor teljesítménye 124 LE 6400/perces fordulaton, a sebességváltó manuális. Szintén kézi (ötsebességes) kapcsolású váltóval készül az 1,8-as, amely 141 lóerőt ad le 6200-as percenkénti fordulaton, nyomatéka halvány, csupán 176 Nm 3800 fordulat/percnél. Csúcssebessége 200 kilométer/óra – ebből 160-at garantálunk –, százra gyorsítási ideje 10,1 másodperc.
A Cruze szedán és lejtőshátú modell kétliteres közös nyomócsöves turbódízelje a legnagyobb teljesítményűek közé tartozik a kategóriában. A 2011 modellévre számos tökéletesítést hajtottak végre rajta egy helyett már két vezértengelyes, a fogasszíjat lánchajtás váltotta fel. Variálható, örvénykeltő szívócsövet és nyitott hurkú helyett zárt hurkú befecskendezés-vezérlést alkalmaztak. A gyújtást eredményező sűrítési végnyomást 180 bárra emelték. A változó geometriájú turbófeltöltő (töltőlevegő hűtővel) lapátkoszorújának folyamatosan változó állásszöge kiváló gázpedál-reakciókat eredményez, különösen, amikor alacsony fordulatszámról kell gyorsítani. Akárcsak az 1,6-os és 1,8-as benzinmotor, ez is öntöttvas blokkot, olajsugár-hűtésű dugattyúkat és alumínium hengerfejet kapott. Hűtését vízszintes bordázatú vízköpeny javítja. Részt vesz a teljesítmény növelésében és az emisszió csökkentésében a kipufogógáz-visszavezetés átdolgozása is.
A 2011-es modellévre bevezetett hatfokozatú manuális sebességváltóval vagy automatával kombinált kétliteres turbódízel teljesítménye 163 LE 3800 fordulat/percnél, ami 205 kilométer/órás csúcssebességet tesz elérhetővé. A fajlagos teljesítmény 81,6 LE/liter. A benzines után megnyugtató az 1750 fordulat/percnél leadott 360 Nm nyomaték is. A hatfokozatú sebességváltó fokozatai rövidek, hármasból kettesbe visszakapcsolva nem egyszer lefulladtunk a tesztautóval – nemcsak nekem sikerült a blama, hanem tanult kollégámnak is. Igaz, az enyém izgalmasabb volt, mert a körforgalom bejárata után veszítettem el a szervót, a horvátok azonban nem lacafacáztak, látták, hogy magyar a mazsola és nagy lendülettel vágtak be elém. A dízel nulláról százra 8,5 másodperc alatt jut el, 40 és 100 kilométer/óra között, gyorsulása negyedikben 13,1, 80 és 100 között ötödikben 10,7 másodperc.
Futómű A Cruze ötajtós változata nagyszilárdságú acélból készült, első és hátsó futóműve fejlett konstrukció. A MacPherson rendszerű első futómű az oldalirányú terhelést kompenzáló gólyalábat és speciális alakú csavarrugót kapott. A hidraulikus szilentblokkok hatásosan szigetelik el az útról érkező rezgéseket. Hátul a csatolt lengőkaros futómű ötvözi a hagyományos torziós felfüggesztés előnyeit, például a minimális helyigényt, a kis súllyal és az állandó kerékgeometriával. Nagy előnye, hogy lejjebb viszi a jármű súlypontját.
Egy autó ütközésbiztonsága a szerkezet szilárdságától és gyűrődési jellemzőitől függ. A lejtőshátú Cruze hegesztett karosszériája teljes hosszúságú tartókból, présidomokból és zártszelvényekből áll. Torziós merevsége körülbelül 140 százalékkal haladja meg a típuselődét, a ponthegesztések száma 30 százalékkal nagyobb. A struktúra 62 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, az első és a hátsó gyűrődő zóna viszont a tervezett módon deformálódik, megőrizve az utascella integritását. Kis, 4 kilométer/óra alatti sebességnél az alumínium első- és hátsó lökhárító nyeli el az ütközési energiát, így minimális a karosszéria sérülése. Komolyabb esetben a hosszú motorbölcső és a váztartók veszik fel az erő zömét. A kettős bevezetési útvonal hatásosan osztja meg az energiát.
A négyajtóshoz hasonlóan az ötajtós is ötcsillagos NCAP értékelésre számíthat. Az autó oldala egy darabból áll, az ajtónyílást és a tetőt hegesztett csőstruktúra erősíti. Az ultra-nagyszilárdságú ajtóbetétek oldalütközéskor védenek hatásosan. Hátul, a hossztartók deformálódása után, a futómű erős kereszttartója viszi át a terhelést a küszöbökhöz. A tank védett helyen van, és erőhatásra nem reped meg, csak behorpad, majd visszaugrik eredeti alakjára.
Használhatóság A műszerfal középső részét szövet vagy barkázott műanyag burkolja, a műszerek háttérvilágítását fénydiódák adják. A beltér nem túl minőségi, de egyszerű, áttekinthető és praktikus. A csomagtér 413 literes, de a 60/40 arányban osztott hátsó ülés előredöntésével 883 literig bővíthető. Hátul 974 milliméter a fejtér. Tárolási lehetőséget a kétszintű kesztyűtartó, a kartámasz rekesze, az ajtó- és ülészsebek kínálnak.
A lejtőshátú Cruze és a 2012 modellévi négyajtós modell opcionális navigátorát SD-kártyás szoftver-frissítéssel látták el. Alapáras immár a Cruze-ban a vezetőtájékoztató rendszer, az AM/FM/CD rádió, mp3 lejátszás, digitális rádióvétel, akár hat hangszóróval, fekete-fehér vagy színes kijelző, USB-csatlakozó középen az LTZ szinten, mp3-lejátszó, vagy iPod részére, manuális légkondicionáló, porszűrővel az LS Plus modellekben, automatikus klíma, automatikus levegőkeringtetés és páraérzékelő az LTZ-n.
Biztonság Alapfelszerelés az elektronikus menetstabilizáló (ESC), amely kritikus helyzetekben segít megőrizni a kitűzött haladási irányt, javítja a blokkolásgátló hatását, és kiváló útfogásról, illetve kormányzásról gondoskodik. A kipörgésgátló (TCS) elinduláskor és gyorsításkor akadályozza meg az első kerekek túlforgását, a blokkolásgátló (ABS) pedig erős fékezés közben is megőrzi a jármű kormányozhatóságát. Az arányos első, illetve hátsó féknyomás megtartása az elektronikus fékerő-elosztó (EBD) feladata. Bekapcsolt elektronikával nem sikerült gumit csikorogtatni, kanyarban is feszes az autó, de rossz úton sem kellemetlen.
A hat légzsákot és az öt hárompontos biztonsági övet az érzékelő és diagnosztikai modul felügyeli, amelynek érzékelőit az első lökhárítóban és a B-oszlopban helyezték el. Alapáras az isofix-csatlakozás gyerekülésekhez. Ütközés esetén elmozduló pedálsor védi sérüléstől a vezető lábát, míg a géptető és a motor közötti nagyobb üres hely megakadályozza, hogy az elütött gyalogos közvetlen kapcsolatba kerüljön kemény szerkezeti elemekkel. A gyalogos lábát a megfelelően kialakított lökhárító óvja meg.
Nálunk már kapható az ötajtós, évi 200 eladása a cél, az indulást akció kíséri, most legolcsóbban 3,599 millió forintért ülhetünk az 1,6 literes klímás modellbe. A dízel alapára LT+ felszereltséggel 5,395 millió forint, az 1,8-asért LT+ felszereltséggel 4,419 millió forintot kérnek a kereskedők. A kocsi jó ár-érték aránya és a várhatóan alacsony üzemeltetési költségek számos céget sarkallnak majd vásárlásra. Legalábbis ebben reménykednek Billy Durant és Louis Chevrolet márkájának hazai képviselői. Csak győzzék benzinnel és gázolajjal.