Kompakt, hibrid és prémium. Egy ilyen autó van a magyar piacon, a Lexus CT 200h. Egyedisége a különlegessége, valamint az, hogy mindhárom jelző tökéletesen kifejezi. Kompakt mérete városi használatra teszi alkalmassá, nem ijednek meg méreteitől a nők és az idősebb generáció sem. Hajtásáról benzin- és elektromos motor kiegyensúlyozott összhangja gondoskodik, prémium kialakítása, minősége és felszereltsége nem tűr kritikát. Mestermunka, 4,8 literes fogyasztással, 12,3 millióért.
Ötvenezer forint híján már 8 millió forintért is gazdagabbak lehetünk a legkisebb Lexus hibriddel, de aki igazán jót akar magának, csúcsfelszereltséggel választja a CT 200h-t. Ha nekem Dániában lenne disznófarmom, Mark Levinson hifivel, élő forgalmi ismeretekkel bíró navigációval, ütközésmegelőző rendszerrel, távolságtartó tempomattal, LED-fényszórókkal, és ebben a pompás fehér színben vinném a kocsit. Annak, aki az orrom alá dörgöli, hogy ugyan, ez csak egy Toyota Auris, annak azt mondom, üljön be, hangosítsa fel a Bartókot, majd simogassa végig a bőrözött műszerfalat, vájja be fenekét a finom ülésekbe és élvezze a hangtalan haladást.
Megbabonázott a kocsi. Egyszerű a dolga, a büdös életben nem lesz többé pénzem új autóra, de bárhonnan nézzem is, tetszik. Gyönyörű, szexis - ilyet még japán autóra nem mondtam. Dizájn terén nagyot alkottak a toyotások, akarom mondani lexusosok. A külső finesze a belsőben is folytatódik, igaz, ott sokkal visszafogottabban érvényesül.
Tetszik, hogy a kompakt kategóriába is becsempészték a luxust. Hasonlóval már az Audi és a BMW is próbálkozott, de ennyi pénzért a Lexus adja a legtöbbet. A kocsi hibrid hajtását nem tudja felülmúlni a leghalkabb, legtakarékosabb és legmodernebb dízelmotor sem. Lehet, hogy kevesebbet fogyasztanak, de a múltat éltetik, míg a Lexus a jövőt építi. Az idő azonban nekünk dolgozik, pár év és lesz hibrid (villany) kompakt Audi és hibrid (villany) kompakt BMW. A japánok mindig egy lépéssel előbb járnak, mégiscsak övék a felkelő nap országa.
A Lexus CT 200h futóműve közepesen kemény, jól csillapít, rossz úton zavaró, hogy ha nem is érezzük, de halljuk a vas puffanását. Kormányzása pontos, kanyarokban szépen tapad, az elektronikus menetstabilizátor működését nem kellett megtapasztalnom. A hátsó felfüggesztés kettős keresztlengőkaros, a lengéscsillapítókat sportosra hangolták. Itthon nem hajtottam túl a kocsit, korábban Portugáliában kipróbáltuk extrémebb körülmények között. Sport módban kigyorsításkor az 5500 fölötti vörös zónában akad meg 150-nél a mutató. Nagy sebességnél is jól viselkedik az úton, a motor végsebességnél csúnyán sivít, és akkor még bántott, hogy nagy füsttel hagytak le A3-as Audik és BMW 120d-k.
Ezúttal a laza, nyugodt és megfontolt autózásban találtam partnerre a Lexusban. Nem siettem sehova, figyeltem a környezetre, a rádióra, a gondolataimra és érzéseimre. Valaki mesélte, hogy a svédek lenézik azt, aki gyorsan hajt. Azt mondják rá, hogy szegény ember, hisz egy normális, jól szituált ember minek sietne. Nem hajtja a tatár. Nem vagyok gazdag és nem Svédországban élek, de ebben a kocsiban mégis úgy éreztem magam, mint egy jómódú svéd nyugdíjas. A világgal megbékélt, sok év munkájának gazdag gyümölcsét majszolgató életérzés ölelt át, a luxus és technika érzéki vegyülete.
Mennyit fogyaszt?
Meglepetésemre a Lexus CT 200h nálam kevesebbet fogyasztott, mint a két éve télen kipróbált Prius és csak egy decivel maradt el a tavaly ősszel meghajtott Auris HSD-től. Az ötszáz kilométeres próba végén tankoláskor 4,8 literes átlagfogyasztást mértem, vegyes használatban (városban, országúton és autópályán).
A Lexus hibrid rendszere 1,8 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotorból, és egy kompakt akkumulátorral társított, nagy teljesítményű villanymotorból áll. A két erőforrás zökkenőmentes együttműködésének eredménye 100 kW teljesítmény. Induláskor a villanymotor 45 kilométer/óráig képes önállóan hajtani a CT 200h-t. Nesztelenül, benzin felhasználása nélkül, nulla emisszióval üzemel. 45 kilométer/óra felett a benzinmotor csaknem észrevétlenül bekapcsolódik a hajtásba, de munkáját szükség esetén a villanymotor is támogatja. Intenzív gyorsításkor a 60 kW-os villanymotor késlekedés nélkül besegít az 1,8 literes benzinmotornak. Az így nyert forgatónyomaték-többlet lineárisan gyorsítja a kocsit. Lassítás vagy teljes megállás esetén a benzinmotor lekapcsol, ilyenkor a károsanyag-kibocsátás nulla. Ha a vezető fékez, vagy csak leveszi a lábát a gázról, a regeneratív fékrendszer hasznosítja a mozgási energiát: a hibrid akkumulátorban tárolható elektromos energiává alakítja át.
Élveztem, ahogy a meredek Montevideó utcán akksiról hangtalanul felkaptat. Amúgy az ev (elektromos üzem) kapcsolót fölösleges piszkálgatni, a rendszer az elektromos és a benzines motor harmóniáját okosabban és takarékosabban alkotja meg. Már a Prius műszaki könyvében is leírták, hogy az ev gomb gyakori és indokolatlan használata a fogyasztás növekedésével járhat. Én eco módban vezettem a kocsit (20 százalékkal tompább a gázpedál), a sport módot csak akkor kapcsoltam (20 százalékkal élénkebb a normálhoz képest a gázpedál), amikor előztem, kilőttem, kikanyarodtam, vagy a lámpánál nyomultam.
Ev-, eco- és normál üzemmódban a műszerfal és az utastér világítása kék színű, sport módban vörösben izzik, és a hibrid töltésvisszajelzője helyett sportos fordulatszámmérő jelenik meg. Ilyenkor az akkumulátor 500 helyett 650 voltot ad le, az élénkebb vezethetőség érdekében az elektromos szervokormány, a járműstabilitás-vezérlő (VSC a Toyotánál) és a kipörgésgátló hangolását is módosítja a rendszer. Bármennyire is nyugdíjasnak írtam le az autót, ha százas tempóról előzni kellett, padlógázra amellett, hogy felvisított a motor, meg is indult rendesen, éreztem, ahogy ugrik a nyomatékgörbe. Ha valaki packázni akart velem, könnyedén leráztam.
Fejedelmi kényeztetés
A vezetőülés három pozíciót képes megjegyezni, fűthető, ám szellőzést és masszírozást nem kínál a Lexus ebben a kategóriában. Átlagos magasságú sofőrökre szabták a vezetőfülkét, a nekem tetsző beállításban a fejem és a fogantyú között 5-6 milliméter a táv, a tetőtől is alig egy centire van a kobakom. Lehet lejjebb tenni az ülést, de nem egészséges a műszerfal alól vezetni. A hátsó fertályon is a fejtérrel van a legtöbb gond, a lábtér bőséges. A hibridségért komoly áldozatot kell hoznunk, a csomagtartó messze elmarad a kategóriájától, kisautós méretével nagyobb családok nem tudnak mit kezdeni. Enyhítheti a reménytelenséget, hogy a padlólap alá két fotóstáska méretű csomag befér, egy nagybevásárlást bátran bevállalhatunk.
A 13 hangszórós Mark Levinson hangrendszert a CT 200h utasterének akusztikájához hangolták. A 7.1 csatornás digitális térbeli hangzást biztosító, ultramodern rendszer házimozihoz mérhető élményt kínál, legyen szó zenehallgatásról, vagy filmnézésről. A CT 200h Bluetooth csatlakozást is kínál USB-bemenettel egyetemben, így a legkülönfélébb médialejátszók, például iPod is csatlakoztatható hozzá. A Bluetooth kapcsolaton keresztül a vezető a kormányra szerelt kezelőszervekkel vezérelheti telefonját, a Bluetooth audio révén telefonjáról zenét is lejátszhat. A parkolássegítő monitor bekapcsolásakor a CT 200h mögötti terület megjelenik a kijelzőn. A manőverezést a hátsó kamera képére vetített segédvonalak könnyítik meg. A zajszigetelés annyira jó, hogy motorhangot alig hallunk, csak valami duruzsolás és egy kis mechanikai súrlódás hallatszik járó motornál is. A kocsi prémium jellegét erősíti, hogy lehelet finoman működik az elektromos ablakemelő, csak süppedést hallunk, amikor felhúzzuk.
Kompakt luxusautóhoz a Lexusban rendelhető először fénykibocsátó diódás (LED) tompított fényszóró. A LED-ek kevesebb energiát fogyasztanak, hosszabb élettartamúak, és gyorsabban gyulladnak fel, mint a hagyományos izzók (a CT 200h-ban összesen 89 LED található). A nappali fényt szintén LED-ek adják. A héthüvelykes képernyőt méretes egérrel kehet vezérelni. Ezt szokni kell, ahogyan a rengeteg funkciót, gombot és kapcsolót is idő kiismerni. Váltó nincs, a kis előválasztó karocska (előre, hátra, üres és egy visszatöltő B fokozat) golfütőt mintáz, abból is valami különlegest, egyedit. Tolatáskor idegesítően csipog a kocsi és nem a külvilágot figyelmezteti arra, hogy nesztelenül osonunk, hanem a fejünkben táplálja a migrént.
A CT 200h felszerelhető a Lexus ütközés előtti biztonsági (pcs) rendszerével. Milliméteres hullámhosszon működő radarral észleli az autó előtti tárgyakat, és ezt valós idejű járműdinamikai adatokkal összevetve folyamatosan értékeli az ütközés kockázatát. Ha intenzív veszélyt észlel, figyelmezteti (hang- és fényjelzéssel) erre a vezetőt, majd aktiválja a megnövelt féknyomásról gondoskodó ütközés előtti fékasszisztenst, ha pedig elkerülhetetlennek ítéli az ütközést, az ütközés előtti fékrendszer működtetésével mérsékli a becsapódás erejét. Az ütközést megelőző pillanatban megfeszíti mindkét első biztonsági övet. Alapfelszereltség a nyolc légzsák. Kétfázisúak a vezető- és utasoldali első, valamint az oldallégzsákok. Mindkét első ülésnél térdlégzsák található, míg az első és hátsó üléssoron függönylégzsák óvja az utasok fejét. A védelem színvonalát az ostorcsapás nyaksérülést mérséklő első ülések fokozzák: ezek ráfutásos balesetben csökkentik a nyak elmozdulását. Az első lábtérben ütéselnyelő párnázat mérsékli a bokasérülések kockázatát.
A távolságtartó sebességszabályzó megbízhatóan működik (a német konkurensekhez képest darabosabban, merevebben), követi az előre beállított időtávban a forgalmat, lassít és gyorsít, ám nem áll meg. Harminc kilométer/óra környékén egyszerre elengedi a kezünket és különösebben nem jelzi, hogy mostantól miénk a pálya. Más hasonló rendszer kevésbé diszkréten figyelmeztet, a Lexusnál úgy vannak vele, a vezető dolga, hogy vezessen. A rögzítőfék ugyanakkor túlbiztosított: a bolygómű P állása mellett lábbal működtethető mechanika garantálja, hogy ne guruljon el a kocsi.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzseren.