Autó Biró Csongor 2011. augusztus. 25. 07:29

Hogy is van a Posta autóival?

A Blikk augusztus 24-én arról számolt be, hogy lecseréli flottáját a Magyar Posta. Utánajártunk, milyen szerződések alapján, milyen autókkal közlekednek ezentúl a Magyar Posta dolgozói és vezetői. A társaság tíz százalékkal csökkentette az állományban tartott gépjárművei számát, és a flottaösszetétel a kisebb értékű járművek javára változott.

A postai flottacsere lényege, hogy a Magyar Postánál kevesebb és alacsonyabb kategóriájú autókat szereztek be, de hogy pontosan mennyibe kerül ez az adófizetőknek, nem közölték. Meg kell elégednünk annyival, hogy a konstrukcióval négy év alatt 100 millió forintot takarítanak meg. Ha azonban letöltjük a Postaflotta Kft. februárban közzétett, cégautókkal kapcsolatos beszámolóját, kiderül, hogy 2010 utolsó hónapjaiban, illetve 2011 januárjában 433 millió 52 ezer 219 forint értékben kötöttek szerződéseket. A Blikk úgy tudja, hogy a vezetés nagy része új autót kapott.

A Magyar Posta közleményben hangsúlyozta, hogy a járműbeszerzéseit az érvényben lévő lízingszerződéseknek megfelelően intézi. Ezekben konkrétan rögzítik, milyen elhasználódást követően, illetve mennyi megtett kilométer után kell az adott autót lecserélni.

A Magyar Posta két ütemben szerezte be az összesen 176 új gépjárművét. Az első ütemben elsősorban kisbuszokat és a belső dolgozói mozgást segítő kulcsos munkaautókat cserélik le, a második ütemben személyi használatú gépjárműcsere történik, azaz a vezetők, középvezetők, illetve személyi használatra jogosult dolgozók kapnak új autót.

am

Az előbbi során Skoda Fabiákat, Skoda Octaviákat (összesen 100 autó) és 22 Fiat Scudo kisbuszt szerzett be a Magyar Posta, ennél több használtat adott le, így összességében 10 százalékkal csökkent a flotta darabszáma. Ezekkel a járművekkel külső üzleti kapcsolattartást, értékesítés-támogatást, belső, technológiai és biztonsági ellenőrzést, dolgozói hajnali munkába szállítását, kisebb mennyiségű anyagszállítást végeznek.

A második ütemben 50 új autót szereztek be: két Volkswagen Passatot, hét Volkswagen Jettát, 24 Skoda Octaviát és 17 Skoda Fabiát. Ezek között lehetnek vezetői autók is.

A járműbeszerzéssel a Magyar Posta 100 százalékos leányvállalatát, a Postaautó Duna Zrt.-t bízta meg, amely 2010 második félévében árajánlatokat kért be 122 plusz 50 autó 4 évre és 150 ezer kilométerre szóló tartós bérleti konstrukciójára, amelyet leányvállalata, a Posta unokavállalata, a Postaflotta Kft. nyert el. A javításokat és karbantartásokat az a Postaautó végzi, amely 23 telephelyet üzemeltet, márkaszerviz jogosultságokkal rendelkező, kereskedelmi és flottakezelési tevékenységet végző szervezet, egységes vállalatirányítási és auditált minőségirányítási rendszerrel. A Postaautó 2010-ben 243 járművet üzemeltetett, ebből 127 postaflottás. (A társaság főbb adatai 2010-ben: saját tőke 2 milliárd forint, jegyzett tőke 1,2 milliárd forint, nettó árbevétel 3,8 milliárd forint, létszám 290 fő.) A bérleti és flottakezelési szerződés értelmében több ütemben – a gépjárművek leszállításával összhangban – 2010. december 21-től biztosítja a Postaflotta Kft. a szerződésben meghatározott gépjárműtípusokra és darabszámban a Magyar Posta Zrt. részére a szolgáltatást.

[[ Oldaltörés (Hogyan takarékoskodtak?) ]]

Amint azt korábban megírtuk, Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter 2010. november 11-én a nyilvánosságra került járműcsere kapcsán leállította az üzletet, és arra kérte az állami nagyvállalatot, tanúsítson mértékletességet.

A korábbi személyi használatú járműveket, tekintettel arra, hogy a flottakezelő kft.-vel az előző menedzsment által korábban megkötött, majd egy évvel meghosszabbított, határozott idejű szerződés 2010. december 31-én lejárt, 2010. decemberében a Magyar Posta visszaadta a bérbeadó Postaflotta Kft. lízingcégnek, majd kisebb darabszámban és kedvezőbb konstrukcióban a használt gépjárműveket újra bérbe vette. Az átmeneti időszak alatt a költségtakarékosság jegyében a Magyar Posta a személyi használatú gépkocsira jogosult munkavállalóinak körét csökkentette, és kidolgozta az új beszerzés alapelveit. Átdolgozta a jogosultság szempontjait, melyek szerint az autóhasználatot a felső- és középvezetők munkaköre és az utazási szükségletek együtt határozzák meg.

A miniszteri döntés nyomán a személyi használatú gépjárművek cseréjére 2011. január 1-jétől nem került sor, így a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően a használt autókkal oldották meg a feladatokat.

A Postaflotta Kft.-vel kötött szerződést 2011. július 8-án módosították, ennek keretében a személyi használatú gépjárművek ütemezett cseréje jelenleg folyamatban van, várhatóan szeptemberben fejeződik be. A fenti szerződéseket a Magyar Posta igazgatóságának jóváhagyásával kötötte a társaság.

A Magyar Posta közleménye szerint a cserére szoruló hatéves járművek többsége már 200 ezer kilométert futott, ezért a használt gépkocsikkal együtt járó magasabb szervizköltségek miatt ez nem lett volna gazdaságos, a bérleti és flottakezelési díj jelentősen meghaladta volna az újonnan bérelhető, előzőeknek megfelelő típusú és kategóriájú gépjárművek bérleti és flottakezelési díját. Tekintettel a flottakezelési szerződésre, illetőleg annak megszűnésére, a járművek visszaadása csak egységesen történhetett, így nyilvánvalóan szerepelt a visszaadott járművek között 2 éves is, melyekkel korábban a javíthatatlan, totálkáros, illetőleg szerződés alapján túlfutott gépkocsikat cserélte le a flottakezelő.

A Magyar Posta közleményben hangsúlyozta, hogy a leányvállalaton keresztül lebonyolított bérleti konstrukciója megfelel a közbeszerzés szabályainak és vállalatcsoport szinten sokkal előnyösebb a korábbinál: a Postaflotta Kft. díja mintegy 15 százalékkal alacsonyabb a korábbi lízingdíjaknál.

A Magyar Posta közérdekű adatai között találtunk érdekesebb korábbi, 2009-es szerződéseket, amelyek 235 millió forint értékben terepjárók beszállításáról, 592 millió forint értékben tehergépkocsik beszállításáról, 45 darab Ford Transit megvásárlásáról (94 millió forint értékben), illetve 1 milliárd forintos karbantartási és javítási megrendelésről szóltak (ezt a Postaautó Duna Zrt.-vel kötötték).

Hirdetés