Autó automenedzser.hu 2011. július. 06. 06:54

Milyen a jó páncélautó? VV Laci megmondja

A páncélozott jármű összes titkát csak a tulajdonosa tudhatja – árulja el dr.

A páncélozott jármű összes titkát csak a tulajdonosa tudhatja – árulja el dr. Lázár László biztonsági szakértő (akit az ország VV Laci néven ismer). A fejlesztéseken életek múlhatnak, így sok újításról soha, vagy legfeljebb csak évek múltán szivárognak ki hírek. Azért akadnak kivételek is. Lázár egy speciális, izraeli fejlesztésű anyagot említ, amely csak egy irányból engedi át a lövedéket. Az ebből készülő szélvédő zselészerűvé válik, ha kívülről tüzelnek rá, ugyanakkor az utastérből kilőtt lövedéket átengedi. Ugyancsak izraeli ötlet a dupla ajtóburkolat. Itt az ajtók belső borítása egy levehető pajzs. Ha az autó már nem véd, ez a pajzs adhat újabb esélyt a védett személynek, illetve a testőröknek.

Védelmi szintek
Az újítások nélkülözhetetlenek, de az alapok nem változtak. Ahhoz, hogy az autók ellenálljanak a támadásnak, páncélozni kell, ami óriási súlynövekedéssel jár. Hogy pontosan mennyivel, az a védelmi szinttől is függ. A legalacsonyabb szint a B4. Az ilyen jármű oldalvédelmét növelik, így ellenáll a kilenc milliméteres, acélmagvas, ólombetétes lőszernek.

Földi D. Attila

A B5 már teljes páncélozottságot jelent, amit már az AK-47 sem tör át. Szinte ugyanúgy vezethető, mint egy alaptípus, a féktáv viszont 10-15 százalékkal nőhet. A B6 szintű jármű teljesen páncélozott, védelmet jelent minden kézifegyver ellen. A B7 a B6-hoz hasonló páncélozás, jobban erősített karosszériával. Ha egy ilyen autó aknára fut, és 7-8 méteres magasságba repül, majd visszazuhan, a védett személy túlélheti a támadást. Persze ehhez a bekapcsolt biztonsági öv is kell, nélküle ugyanis könnyen halálos sérüléseket szenved az utas.

Az árakat jellemzően nem adják meg a gyártók, ez alól a BMW kivétel. Ők hajlandóak voltak annyit elárulni, hogy egy B4 jármű ára az alapmodell duplája. A B6-nál az árat hárommal kell szoroznunk, míg egy B7 szintű hetes BMW ára az alapváltozat három és félszerese, tehát körülbelül egy Rolls-Royce Phantom ára (kb. 100 millió forint) A BMW kapcsán érdekesség, hogy az X5 páncélozott változata fegyvernek minősül a német jogban, mivel összkerékhajtású és páncélozott, így alkalmas lehet terrortámadások elkövetésére. Ezért a gyártó kétszer is megnézi, ki a megrendelő.

A biztonság persze mindig növelhető, elég, ha csak a gumikra gondolunk. A defekttűrő mellett léteznek tömör gumiból készülő, sőt lövedékálló, úgynevezett cellás abroncsok is. Ezek alkalmasak arra, hogy 20-25 lövés után akár 100 kilométert fussanak nyolcvanas tempóban. Miután egy jó abroncs akár 80 kilót is nyomhat, nem kérdés, hogy brutális felfüggesztésre van szükség. A tömör abroncs ára darabonként 350-400 ezer forint, de a cellás változatokért akár 2-3 millió forintot is elkérnek.

Speciális képzettség
A páncélozott járművek vezetését is tanulni kell. Egy komolyabb védelmi szintű autó súlya másfélszerese az utcai modellének. A szakértő szerint ezért érdemes gyári modellt vásárolni, hiszen az utólag páncélozott autók sosem lesznek annyira megbízhatóak. Elég arra gondolunk, mit kezd egy két és fél tonnára tervezett fékrendszer vagy futómű másfél tonnányi plusszal? Az igazi kérdés viszont, hogy mit kezd a pilóta a megnövekedett féktávval?

Földi D. Attila

Lázár Lászlónak van tapasztalata a páncélozott járművek vezetésében, sőt oktatja is a technikákat. Mint mondja, az itt szükséges tudás megszerzéséhez nem elég, ha valaki úgy vezet, mint Schumacher. Ha ugyanis beleeresztenek egy tárat a szélvédőnkbe, vagy robbantanak a kocsink mellett, nem az az elsődleges, hogy tisztában legyünk a kanyarívekkel, hanem hogy ne blokkoljunk le, és találjunk megoldást a válsághelyzetre. A szakértő saját csapatában például szívesebben lát olyan sofőrt, aki egyébként orvos vagy műszerész, tehát más területen is bevethető.

A cél az esetek többségében a jármű kimenekítése a válsághelyzetből, illetve a mozgásban tartása. A szakember szerint összetett a kérdés. Sok esetben éppen erre építenek a támadók, tehát a menekülés egy újabb csapdába való belefutást is jelentheti. A megoldás a helyzet gyors felismerése, amire csak a hosszú évek tapasztalata tanít meg.

Földi D. Attila

Az alapokat viszont bárki elsajátíthatja. A képzés elméleti oktatással, illetve videós szemléltetéssel kezdődik. A Magyar Biztonsági és Testőr Akadémia tréningjén több gyakorlatot is kipróbálhattunk. Taktikai pályájukon szimuláltuk azt a helyzetet, amikor a szélvédőre lőnek, így azon nem lehet kilátni. Ilyenkor hátramenetben kell menekülnünk. A feladat nagy sebességű szlalomozás hátramenetben, majd ugyanez behajtott tükrökkel, emlékezetből. Ugyancsak megoldás lehet ilyen szituációban, ha az első utasülésen ülő társunk irányít, miközben bekötik a szemünket. Ilyenkor minden viszonylagossá válik, elég csak arra gondolnunk, milyen nehéz értelmeznünk a   „jobbra!”, vagy a „balra!” utasításokat, ha azt sem tudjuk, mikor áll egyenesben a kormány.

Fékezni tilos
Egy komoly tréningen keményebb problémákat kell megoldanunk. Ilyen például, amikor egy 80 kilométer/órás kanyart százhússzal kell bevennünk. Alapszabály, hogy fékezni tilos. Mindent gázzal, illetve kormányzással kell megoldanunk. Amikor sikerül, vízzel, majd olajjal locsolják fel a kanyart, tehát egyre nehezebb körülmények között kell dolgoznunk.

Összességében elmondható, hogy az ilyen autók vezetése nem a precizitásról vagy a sebesség pontos megválasztásáról szól. A cél a krízishelyzet gyors felismerése, és a védett személy kimenekítése bármi áron.

Prémium Autó 2011

Hirdetés