Kár, hogy a gyerekek számát nem veszik figyelembe autóvásárláskor.
Kár, hogy a gyerekek számát nem veszik figyelembe autóvásárláskor. A magát gyerek- és családbarátnak hangoztató magyar kormány sem hozott még olyan intézkedést, amely olcsóbbá tenné a hétszemélyes autókat a rászorulóknak (persze, miért is tenné?). Így ne csodálkozzunk, ha az új Sharan árának hallatán padlót fognak az érdeklődők. Még a 8,1 millió forintos alapár fele is sok lenne nekem, igaz én nem is vállalkoztam egynél több gyermek nemzésére – „az asszony is csak húzódozik”. Mit szóljon, aki hármat, négyet nevel? Igaz, ő több családi pótlékra és adókedvezményre jogosult, na de nem ennyivel. És ez csak egy fapados Sharan. Nézzük a tesztautót Trendline felszereltséggel.
A második sorban három egyes ülést kínál, amelyeket külön-külön is mozgathatunk, hajtogathatunk. A Move szövet kárpit strapabíró, a második sor ülései az easyfold funkció segítségével csupán egyetlen mozdulattal összefüggő, sík rakfelületté alakíthatók. Első- és oldallégzsákok, illetve az elöl és hátul ülőket egyaránt védő fejlégzsákok fokozzák a biztonságot, az védelmet a vezető térdlégzsákja teszi teljessé. Az aktív biztonsági rendszerek közül kiemelkedő az ellenkormányzás-támogatási funkcióval működő elektronikus menetstabilizáló (ESP), amely a vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) mellett a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus differenciálzár- funkció (EDS), a motorfék-nyomaték-szabályozás (MSR), valamint a vontatmánystabilizáló funkciót is magában foglalja. Része az alapfelszereltségnek a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer is. Az automatikus, kétzónás légkondicionáló a Sharan minden üléshelyén kellemes hőmérsékletről és bőséges friss levegőről, míg a CD-lejátszót is tartalmazó RCD 210 rádió az utasok szórakoztatásáról gondoskodik.
Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere is széria. Dugóban, vagy közlekedési lámpa előtt várakozva elegendő üresbe váltani és felengedni a tengelykapcsoló-pedált, a rendszer máris önműködően leállítja az erőforrást, és csupán a tengelykapcsoló pedál ismételt lenyomására indítja újra. Hatékonyan csökkenti a fogyasztást a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere.
8,1 millióért azonban csak ötszemélyes kivitelt kapunk, ha még két ügyesen kihajtható ülésre vágyunk, 217 ezer forintos felárat kell kifizetnünk. 136 ezer forintba kerül a metálfény, 12 500 forint az elektronikus rögzítőfék, amely elinduláskor automatikusan oldódik, 70 ezer forint az esőérzékelős ablaktörlő, 132 ezer forint a parkolóradar (elöl és hátul is jelez), 56 ezer forint a sebességtartó, 80 ezer forint a hővédő üvegezés (akár 65 százalékkal is mérsékli az utastérbe jutó napsugárzást), 61 ezer forintba kerül az ülésfűtés, és 68 ezerbe a tetőléc. A tesztautó a fenti extrákkal 8,8 millió forintot kóstált, ami családi autónak sok. Cégautónak pedig nehéz bemagyarázni a Sharant, vezetőnek kell lenni, hogy a car policy benyelje. A most megjelent HVG Cégautó 2011 különszám adatai szerint 2010-ben 44-szer jegyzett a nevére Sharant valamilyen cég, a magányszemélyek között kelendőbb volt a kocsi, 124-et helyeztek forgalomba tavaly. Igaz, ezek zöme használt volt, újat csak 21-et helyeztek forgalomba, amiből 18-at cég. Az idei évre jobbak a Sharan kilátásai itthon, a különszám adatai szerint az első negyedévben 24-et (ebből 16 cégest) helyeztek forgalomba.
Fájó szívvel kell tehát sokunknak lemondani a Sharan nyújtotta kényelemről és praktikumról. Csomagtere 2 üléssel akár 2430 literes is lehet, de az utastér hét személy számára is kényelmes autózást kínál. A Sharan minden erénye közül variálhatósága a legnagyobb. Az ülések lehajtása néhány mozdulatos, pár másodperces művelet.
Kívánságra a Sharan a harmadik sor egyes üléseivel 6, vagy 7-üléses kivitelben is kialakítható. A 6-üléses változatban elmarad a második sor középső ülése, így a két szélső kényelmesen beljebb tolható. Mindegyik hátsó ülés isofix gyerekülés-rögzítő pontokkal egészül ki. A biztonsági övek bekapcsolására lámpa és akusztikus jelzés hívja fel a figyelmet, ez a hétszemélyes változatnál szerencsére széria.
A széles tolóajtók mindenkor egyszerű és kényelmes be- és kiszállást tesznek lehetővé, a nagyméretű csomagtér-ajtó pedig a pakolást könnyíti hatékonyan. Az oldalajtókat a kilincs meghúzásával lehet becsukni. Ez egyértelműnek tűnik, nekem mégsem sikerült elsőre. Az ajtók nehezek és nehezen csukódnak, gyakran indultam el úgy, hogy a figyelmeztető jelzés felgyulladt. A ledöntött ülések nászutas-lakosztállyá varázsolják a Sharant, két felnőtt kényelmesen elfér. Kicsit kemény a padló, de egy szivaccsal javíthatjuk a komfortot. Ha esőben nyitjuk a hátsó ajtót, számítsunk arra, hogy a teleszkópokról lecsorgó víz eláztatja cuccainkat. A Sharan öblös kialakítása miatt akkor is beázunk, ha résnyire leengedjük az első ablakokat, az esővíz ugyanis nem követi a a kocsi pocakját, hanem függőlegesen beesik a karunkra.
A Volkswagen TSI-motorjai a downsizing jegyében kerülnek a nagy autókba. Az összlökettérfogat csökkentésével jelentős saját tömeg takarítható meg, mégpedig a mérsékelt belső súrlódásoknak köszönhetően magasabb hatásfok mellett – kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást, így alacsonyabb környezeti terhelést eredményezve. Az 1,4 literes TSI-motor 150 lóereje üresen és kevés utassal tesztelve elegendő a Sharan dinamikus mozgatásához. A németországi bemutatón a többi, erősebb motorral is vezettem az autót, azokkal meggyőzőbb, igaz a legolcsóbb, 140 lovas dízel 9,2 millió forintért kapható. A két kocsi közül az erősebb nyomaték miatt a dízelt választanám, a 240 Nm-t néha kevésnek éreztem. Ha pörgetjük a motort, dolgoztatjuk a kompresszort, majd fütyültetjük a turbót, akkor halad szépen a kocsi, 3-4-esben hagyva a váltót, könnyedén előzhetünk autópályán és emelkedőn is. Azoknak nem ajánlott, akik rühellik gyakran rugdosni a kuplungot és babrálni a váltót.
Ha szépen, komótosan akarunk haladni, akkor vegyük figyelembe, hogy nem versenyautó a Sharan, időben előzzünk, váltsunk sávot és megfontoltan hajtsunk ki a kereszteződésekből. Ne felejtsük el, hogy a Sharan akkora, mint egy VW Transporter, tengelytávja 2919 milliméter, tömege üresen 1648 kilogramm.
A méretei komoly problémát jelentenek a szűk utcákban, a belvárosi parkolásban a parkolóradarnak nagy hasznát vesszük. Tükrei nem akkorák, mint a Transporternek, a dizájn rovására megy a biztonságos kilátás.
A sajtóanyag szerint mindössze 7,2 l/100 km az átlagfogyasztása. A teszt során a 10 literes átlagra mertem volna megesküdni, a végső tankolásnál azonban meglepett, hogy az 500 kilométeres autókázás során (utópályás, országúti és városi használatban) 8,6 literes átlagot mértem 100 kilométerre vetítve. Ez nem kevés, de figyelembe véve a Sharan méreteit és tömegét, nem is sok. Van haszna tehát a BlueMotion technikának még egy benzines egyterűben is.
Biró Csongor
Volkswagen Sharan 1,4 TSI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1390 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 150 lóerő 5800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 240 Nm 1750-4000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2919 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4854 / 1904 / 1720 |
Csomagtér | 711/885-2297/2430 liter |
Saját tömeg (kg) | 1648 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 197 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 10,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/országút/vegyes | 9,2/6,1/7,2 |
Tesztfogyasztás | 8,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
ÁRA | 8,1 millió forinttól |