Azt még nem tudjuk, hogy Magyarországon kapható lesz-e az új Golf kabrió, de az biztos, hogy a megújult Eos már a...
Azt még nem tudjuk, hogy Magyarországon kapható lesz-e az új Golf kabrió, de az biztos, hogy a megújult Eos már a hazai kereskedésekben várja napfürdőre vágyó vásárlóit. Az Eos is egy Golf kabrió, attól csak különleges kemény, napfénytetővel kombinált, mozgatható fedele különbözteti meg.
Hiába rendelkezik a VW a BlueMotion technológiával, amelynek révén kevesebb az autók fogyasztása és károsanyag-kibocsátása, az árra érzékeny magyarok nem veszik a kicsivel drágább zöldebb Volkswageneket. Az Eosból például csak a TSI benzinmotor leggyengébb, 122 lovas változata érkezik hozzánk, dízelből is csak egyet választhatunk, a kétliteres 140 lovas közös nyomócsöves turbódízelt. A különbség, hogy a hazai autókban nem lesz start-stop rendszer és energia-visszanyerés, emiatt a dízel négy decivel, a benzines 2 decivel fogyaszt többet átlagban, vegyes üzemben száz kilométerenként.
A szlovéniai bemutatón osztrákokkal voltunk együtt, az ő piacukra méretezett takarékos (BlueMotion) üzemű dízel és benzinmotorokkal (nálunk a 2006-os bevezetés óta 502 Eost adtak el, Ausztriában 2194-et). A dízelt tettük próbára, duplakuplungos DSG váltóval. Meglepő volt az a csend, ami nyitott és zárt tetővel is kísért az utunkon. Semmi kerregés, semmi dízelhang, 100-as tempóig nyitott tetővel is élvezhető, autópályán 130-150 kilométer/órás tempóval már fájdalmas a kabriózás, a szemek és a fülek bánják a kora nyári élvezeteket. A szélfogót két autós újságíró 3 perc alatt képes összerakni, jól tompítja a hátulról érkező légáramlatokat, a frizurát a szélvédőkeretből kihajtható bogár- és első szélfogó óvja, igaz, ilyenkor hangosabb lesz a menetzaj.
A 140 lovas dízelmotor könnyedén mozgatja a Golf méretű autót, a DSG pontosan és élvezetesen kapcsol, a kormány mögött lépő kapcsolókkal könnyedén beleavatkozhatunk az automatikába, sport módban vehemensebb a kocsi. Több mint 300 kilométeren át faggattuk az Eost, amiből legalább 200-at autópályán tettünk meg nagy tempóban. Ennek ellenére a teszt végén 6,2 literes fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, a DSG váltó átlagban 0,7 literrel kér többet.
Nagyon merev az autó, ez kabriónál kifejezetten fontos, mindegyik versenytársát veri ebben a műfajban és ebben a számban. Pontos és feszes a kormányzás, futóműve kitűnően csillapít, de azért sportos, igaz a szlovén utak simák, mind szélcsendben a Balaton. Extraként állítható futómű is rendelhető (255 ezer forintért), ez azonban meggondolandó tekintve a kocsi magas, 7,8 milliós alapárát. Igaz, ezért az összegért jelentősen gazdagabb az Eos alapfelszereltsége, mint korábban: kétzónás automatikus klíma, 8 hangszórós mp3-as rádió, esőszenzor, fűthető sportülések, szélfogó, tempomat (osztrák rendszámos tesztautónkban nem volt), parkolóradar, LED hátsó lámpa járnak hozzá.
Sokkal szebb az új Eos, mint az elődje: fekete lamellázattal és krómszegéllyel kialakított hűtőrács és a szintén krómfoglalatú légbeömlő nyílások jellemezte új Volkswagen-arculat is éppúgy része, mint a hangsúlyos hátsó diffúzor-elem, vagy éppen a fejlett LED-, illetve fénycső-technikával működő hátsó lámpák. Az igazi különlegességet azonban kétségkívül a már jól bevált konstrukcióként megjelenő, integrált toló-/billenő üvegtetővel kiegészített, ötrészes CSC acéltető-rendszer képviseli, amely 25 másodperc alatt nyílik vagy záródik. Az üveg-acél konstrukció igény szerint a rögzített keménytető, az igényes toló-/billenő üvegfelület, illetve a lehajtható kabriótető funkcióját is betöltheti.
Az innovatív fénycső-technikával kombinált, fénykibocsátó diódák (LED) alkotta hátsó lámpatestek egyedi megjelenést kölcsönöznek az új Eos számára (valamiben különböznie kell a Golf kabriótól). Felárért 14 LED-es bixenon fényszórók is rendelhetők.
Az új Eos számos intelligens vezetői segédrendszerével könnyíti a mindennapos közlekedést. A pontos parkolás önálló kormányzással működő parkolássegítő rendszere révén egyszerűsödik, fényszóró-asszisztense a közlekedés többi résztvevője vakítása nélküli, ám mindenkor lehető legjobb látást biztosító világítást segíti. Mindez természetesen plusz pénzért.
Az Eosban négyen is elférnek, hátul nem kényelmesen, de az első sportülések kiválóan tartanak,, a bőrülés azonban hamar felmelegszik. Akiknek ez gondot jelent, választhatnak nappa bőrt, amely kialakítása révén visszaveri a napsugarakat, és kevésbé melegszik fel.
A VW Eos isofix gyerekülés-rögzítési pontjai révén legkisebb utasai számára is védelemmel szolgál, leginkább gyerekek szoktak benne hátul ülni. Működési elve egyszerű: a gyerekülés két masszív rögzítő idom segítségével reteszelhető a helyére, megbízható módon, közvetlenül a karosszériaszerkezethez. A hátsó ülésen már a szériafelszereltségben is két gyerekülés rögzíthető ily módon, de extraként az első utasüléshez is rendelhetők isofix-tartók. A Volkswagen saját fejlesztésű fejtámlái baleset esetén hatékonyan működnek közre a fej-, illetve nyakcsigolya-sérülések megelőzésében, enyhítésében. Az Eos olyan aktív borulásvédelmi rendszerrel készül, amely teteje nyitott és zárt állapotában változatlan hatékonysággal működik. Védőelemei szükség esetén teljesen automatikusan, s mindössze 0,25 másodperc alatt 265 milliméteres magasságba emelkedve óvják az új Eos minden utasát. Az önműködő ellenkormányzás-támogatással kiegészített elektronikus menetstabilizáló berendezés (ESP), a vészfékrásegítővel kombinált blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus differenciálzár-hatású funkció (EDS), a motor fékezőnyomaték-szabályzása (MSR) és a vontatmánystabilizáló rendszereket foglalja magában. A kritikus menethelyzetek során a motorszabályzásba avatkozva, illetve az egyes kerekek célzott fékezésével segít az autót a kívánt pályán tartani.
Magyarországon két motorral kapható a Volkswagen Eos, az 1,4 literes TSI benzinmotor 122 lovas (alapára 7,8 millió forint), a dízel 140 lóerős (8,9 millió forint). Utóbbi választható DSG váltóval is (9,4 millió forint). Ausztriában kapható 160 lovas változatban is az 1,4-es, illetve ott elérhető a 211 lovas kétliteres TSI motor is (DSG-vel 40 570 eurótól).
Biró Csongor
Volkswagen Eos 2.0 TDI DSG | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 4200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 1750-2500 percenkénti fordulat között |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4423 / 1791 / 1444 |
Csomagtér | 380/205 (nyitott tetővel) liter |
Saját tömeg (kg) | 1614 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 204 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7,2 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 5,3 |
Tesztfogyasztás | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 139 |
ÁRA | 9,391 millió forinttól |