Elég messze van Japán?
A távol-keleti természeti katasztrófa, majd az ennek nyomán az energiaellátásban bekövetkező súlyos problémák az egész világ gazdaságára kihatnak. Különösen érintett az autóipar. Magyarországon mennyire érezhetjük majd ennek a következményeit? Drágulnak az autók?
A Japánban bekövetkezett földrengés, az azt követő szökőár, majd a mindezek nyomán bekövetkezett nukleáris üzemzavar és az abból fakadó energiaszolgáltatási nehézségek oly sok minden mellett az autóipart is érzékenyen érintették. A problémák nem korlátozódnak a japán gyártású gépkocsikra, hiszen a szigetország beszállítói a világ majd’ minden autómárkájának szállítanak komponenseket, főként elektronikus alkatrészeket, illetve akkumulátorokat, különösen a modern elektromos és hibrid hajtású járművekbe szánt, speciális egységeket. Leginkább ez utóbbiaknak köszönhető az a piaci pánikhangulat, amely a tengerentúlon már kezd kialakulni: akadozó átadásokról, alkatrészhiányról, magasba szökő árakról beszélnek vásárlók és elemzők egyaránt. De vajon a magyar vásárlók számára is kézzel fogható problémákat okozhatnak a japán katasztrófa gazdasági utórezgései? Erről kérdeztük a hazai autóipar és -kereskedelem érintett szereplőit.
Magyarország három nagy autóipari gyártóüzemét eltérő mértékben érintették az események. Az Audi Hungaria Motor Kft. győri üzemében minimális számban használnak fel japán eredetű alkatrészeket, Czechmeister Mónika sajtóreferens tájékoztatása szerint náluk egyáltalán nem okozott fennakadást a szigetország beszállítói iparának akadozása. Elhanyagolható mértékű hatásról számoltak be Szentgotthárdon; a General Motors Powertrain-Magyarország Kft. csupán néhány olyan alkatrészt épít be gyártmányaiba, amelyek Japánból származnak, az ebből fakadó, néhány darabos kiesést azonban át tudták strukturálni, és kézben tartják a helyzetet, tudtuk meg a vállalat kommunikációs vezetőjétől, Légrádi Edittől, aki elmondta, nagyjából két hétre előre látják, hogy mi várható, és ezen belül nem számítanak váratlan eseményekre. Ugyanígy nem számolt be egyébként sürgető problémákról a szintén japán tulajdonú Bridgestone tatabányai gyárának képviselője, működésükben egyedül az exportpiacok felé irányuló szállításban esetleg felmerülő zavarok okozhatnak fennakadást.
Értelemszerűen kevésbé egyszerű a helyzet az esztergomi Suzuki gyárban. Érdekes módon nem is annyira a hajóval érkező fődarabok – motor, sebességváltó – okozhatnak gondokat, hiszen ezekből például éppen a földrengést megelőzően indult útnak egy szállítmány, azaz legalább két hónapra biztosított a gyártás – igaz, jelenleg még mindig állnak a japán gyártósorok, tehát a későbbiekben még várhatók akadozások, leállások. Sürgetőbb problémát jelentenek viszont bizonyos elektronikai komponensek, amelyekből a gyorsabb légi szállítás miatt mindössze kéthetes forgókészlettel rendelkezik a gyár. A helyzetet más beszállítói körök mozgósításával, a gyártás átcsoportosításával kezelik, a pillanatnyi információk szerint sikeresen, tájékoztatott Ruska Viktória kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy az esztergomi üzem beszállítói köre harmadában magyar, és csak az alkatrészek ötöde származik Japánból.
A cikk folytatásában kiderül, terveznek-e drágulást a hazai importőrök.