Száz kilométer egy ezresből, avagy egy elektromos autó sikertörténete
A 100 százalékban elektromos üzemű Nissan Leaf lett az év autója Európában. A modell hazai bemutatása kérdéses, csak reménykedhetünk, hogy 2013 után útjainkon is látjuk. A legrangosabb európai díj 48 éves történetében most volt az első alkalom, hogy a kitüntetést egy elektromos hajtású autó nyerte el. A párizsi díjkiosztón a hvg.hu is jelen volt.
A 2011-es év autója versenyen 40 indulóból heten maradtak a döntőben (Alfa Romeo Giulietta, Citroen DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/Grand C-Max, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Meriva, Volvo S60/V60). A Nissan Leaf 257 ponttal győzött, kilenc ponttal előzve meg az Alfát, 13-mal a Merivát. A zsűrit döntésében a Nissan bátorsága motiválta: a japánok zéró emisszós autó tömeggyártására szánták el magukat. Először japán autó a díjat 18 éve nyerte el, az is Nissan gyártmány volt (Micra). Azóta két Toyota, a Yaris és a hibrid Prius is tudott győzni Európában.
Idén majdnem sikerült a Nissannak a győzelem Amerikában is, ott a döntőben a hibrid Hyundai Sonatával és az elektromos hibrid Chevrolet Volt ellenében kellett bizonyítania. A Voltra szavazott a többség, a Leaf második lett. De a Nissan nem panaszkodhat, a Leaf már eddig is rengeteg díjat besöpört.
A díj
Az Év autója szavazás szervezője hét magazin: az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Autovisie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilägare. A versenyben az az autó vehet részt, amelyet a szavazás idején legalább öt európai országban forgalmaznak (vagy erre ígéretet tesznek) és éves szinten legalább 5000 jármű eladását tervezik.
A díjat Fred van der Vlugt, a holland Autovisie kiadója alapította 1963-ban. Célja az volt, hogy egységes európai rendszert kialakítva ítéljék oda a legrangosabb autós elismerést a kontinensen. A pontozásban a dizájn, a komfort, a biztonság, a gazdaságosság, a kezelhetőség, a teljesítmény, a praktikum, a környezetvédelem, a vezetői elégedettség, a technikai innováció és az ár-érték arány dönt. 23 ország 57 újságírója – köztük két magyar, Gajdán Miklós (az Autó Magazin újságírója Leaf-nek adta legtöbb szavazatát) és Surányi Péter (az Az Autó magazin főszerkesztője az Opel Merivának adta legtöbb pontját, a Leaf-et ötödiknek sorolta be) – kipróbálta az összes autót, majd alapos megfontolások alapján hozta meg döntését.
"Meg vagyok győződve róla, hogy fogunk még a jövőben elektromos autókat látni az Év Autója cím mezőnyében. Mikor azonban azokat látni fogjuk, emlékeznünk kell rá, hogy elsőből mindig csak egy van. Pontosan ez az, ami miatt a Nissan Leaf, a 2011-es Év Autója olyan különleges, és mindig az is marad" - mondta az átadási ünnepségen Hakan Matson, az Év Autója zsűri elnöke, aki civilben a Dagens Industri újságírója. A svéd szakembert jó elnöknek tartják társai, ő vezette be idén először az élő közvetítéses szavazást, és az ő vezényletével reformálják meg a testület munkáját és a szavazás dramaturgiáját. (Információink szerint a jövő évben az év autója díj 2012-es várományosát a genfi autószalonon leplezik le.)
A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még irreálisan drága technológia.
A Nissan a tavalyelőtt Yokohamában leleplezett villanyautóját nem golfautónak tervezte. Olyan autót építettek, ami ötszemélyes, van rendes csomagtartója, működik benne a klíma, a navigáció, a hifi és minden olyan eszköz, amit a mai autókból ismerünk, ötcsillagos a töréstesztje, nem váltója és kuplungja, nem kopnak a fékbetétjei, viszont árammal működik.
Leaf (levél): ennél zöldebb neve nem is lehet egy autónak. Ám, nem ezért hívják, Leaf-nek a világ első tömeggyártású elektromos autóját. A név egy rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó.
"A Nissan Leaf vonzó, versenyképes autó, amely nem követel semmilyen kompromisszumot a stílus, a felszereltség, a biztonság, a teljesítmény és a vezethetőség terén. Ugyanakkor egyedülállóan innovatív autó, amely előrevetíti a közlekedés jövőjével kapcsolatos egyértelmű elképzeléseket, a fenntartható mobilitás vízióját" - mondta Carlos Ghosn Nissan-Renault-vezér a trófea átvételét követően.
A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. Az AC-motor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm, és mindez 145 kilométer/óra maximális sebesség elérését teszi lehetővé. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával. Az autó egy feltöltéssel – a Nissan szerint - 175 kilométert tud megtenni, így jó megoldást jelent számtalan városi autós részére. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik.
A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felelne meg átszámítva.
Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.
Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 Cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A július 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 956 forint, amiből csupán 2,6 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.