2010. december. 21. 21:07 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. december. 21. 22:20 Autó

Mini Countryman teszt: Schwarzenegger óta a legjobb osztrák termék

Az autóválasztás sok esetben érzelmi alapú. Egy Minibe könnyen bele lehet szeretni, ha egy igazán használható Countrymanről van szó, pláne. A szerelemnek ára van, a tesztelt Cooper S összkerékhajtással 8,46 milliót nyomott a mérlegen, a 3 milliós extracsomag csak ráadás. Nehéz józanul azt mondani, megéri, de a szerelem sokszor vak.

A különcködés drága, akinek mondanivalója van magáról, mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha egyéniségét akarja kifejezni. A Mini mindig erről szólt, de hogy az önkifejezés ne puszta öncél legyen, arról a BMW gondoskodott. Egy Minit élmény vezetni, legyen az egy dízel, vagy legyen a Cooper S csúcsmodell. Még a tesztelt autó automatikus sportváltója sem tudta elvenni az ízét annak az örömnek, amit a legerősebb Countryman vezetése okozott. Legyen hóvihar, sártenger, erős oldalszél, vizes autópálya, vagy vad szerpentin, mosolyt csal az arcunkra, és nem csak a miénkre. A minap egy Daewoo Matizból nevetett rá a kocsira egy nő, ezzel is jelezve, hogy van humora a Mininek. Vicces figura, szerethető.

Persze nem hazudhatunk önmagunknak: egyik énem azt mondja, ez a kocsi hangos, sokat fogyaszt, ergonómiája nem átgondolt és praktikuma is korlátozott. Erre a másik énem visszavág: gyönyörűen morog a kocsi, a harman/kardon hifi mélysugárzói erre csak rátesznek, a belső dizájn iparművészeti csoda, az élvezetes vezetéshez kell a nafta, és nem igaz, hogy nem praktikus, hisz két szánkó (egyik műanyag), két mini(szörf)deszka és három gyerek plusz 20 kiló hó befért, nem beszélve arról, hogy a karácsonyfát is hazavitte. Amíg így elvitatkozgatnak énjeim, nézzük a tényeket.

bcs

Az immár 2595 milliméterre növelt tengelytáv és a jóval magasabb karosszéria eredményeképpen azt mondhatjuk, a Countryman-nek van utastere. A vezető élvezi a megemelt üléspozíció előnyeit, a kényelmes beszállás mellett az optimális rálátást a forgalomra. A Countryman kifejezetten e modell számára kifejlesztett ülésekkel készül. A tesztelt Cooper S Countryman esetében a sportülések már az alapfelszereltséget gazdagítják, a Lounge verzió igényes bőrfajtájával és díszszegélyével a klasszikus brit autókat idézi.

A már szériakivitelben kínált hátsó egyes ülések hosszirányban egymástól függetlenül 130 milliméter távolságon állíthatók. Akit az egyes ülések irritálnak, felár nélkül rendelhető háromszemélyes üléspad, a külön-külön elcsúsztatható részek itt 60:40 arányú osztás szerint alakulnak ki. Csomagtartója már alapelrendezésében is kellően tágas egy Minihez képest, a tologatással 350-ről 440 literre növelhetjük a rendelkezésre álló csomagteret. A hátsó üléstámlák lehajthatók, igaz nem síkba, a csomagtér ezzel már 1170 literre bővíthető, tesztautónkban pótkerék sem volt, viszont a csomagtartó padlója trükkös módon mozgott a kalaptartóval együtt, két laptop bőven elfért a rejtett rekeszben. A szériakivitelhez tartozó tetősínek kiegészítéseképpen extrafelszerelésként hátsó csomagtartórendszer is rendelkezésre áll, amelynek előkészítése gyárilag rendelhető. A gond csak az vele, hogy nem lehet rögzíteni az izzókészletet és a kötelező tartozékok egy részét, amelyek a bukkanókon zörögnek.

Az ülések közötti hagyományos középkonzol helyett a Countryman sínrendszerrel lepi meg közönségét. Segítségével az apróbb személyes tárgyak mindvégig az utasok keze ügyében maradhatnak. Persze, ami az ember keze ügyében van, az zavarhatja is, a hátsó utasaim vagy megpróbálták szétszedni, mozgatni, lenyúlni a műanyag szerkezeteket (telefon-, mp3-lejátszó-, játékkonzol tartó – a kábelezést is megoldották -, szemüvegtok, pohártartók), vagy folyton leverték azokat, mert útban voltak. Kicsit olyan az ember érzése, hogy egy babaházban ül.

Igazán különleges atmoszférát teremt a Mini Countryman utasterében az extrafelszerelésként rendelhető világításcsomagban szereplő hangulatvilágítás – ettől és a minőségi, de a basszust kissé túlvezérelt hifitől lesz igazi diszkópatkány verda a Mini. Közvetett, színes fényével sötétben a teljes ajtókárpitot kiemelve teremt a belső térben egészen egyedi hangulatot, a megvilágítás tónusa egy kapcsoló segítségével a meleg narancs és a sportos kék között az utasok pillanatnyi hangulata szerint, fokozatmentesen szabályozható. A speciális fényvezető csöveknek köszönhetően a beltér a választott színű fényben fürdik.

[[ Oldaltörés (Brumm, brumm) ]]

A Mini Countryman kínálatában szereplő minden benzinmotor teljes mértékben változó szelepvezérléssel készül. A fojtásmentes terhelésszabályzás a BMW motorjaiban alkalmazott Valvetronic rendszeren alapul. A szelepvezérlés a szívószelepek nyitási időtartamát és emelését egyaránt a másodperc tört része alatt, a pillanatnyi teljesítményigény függvényében változtatja. A vezérműtengely ez esetben nem közvetlenül, hanem egy közbeiktatott további emelőkaron keresztül mozgatja a szelepeket, amelynek forgáspontját elektromos motor mozgatta excenteres tengely állítja.

A Mini Cooper S Countryman a márka első modellje, amelyben a teljes mértékben változó szelepvezérlés a turbófeltöltés és a közvetlen benzinbefecskendezés technikáival együtt szerepel. Az 1,6 literes, a kettős turbófeltöltő rendszerével szerelt négyhengeres 5500 percenkénti fordulatszámnál 135 kW/184 LE maximális teljesítményt produkál, 240 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka – amely az Overboost-funkció révén átmenetileg a 260 newtonmétert is elérheti – pedig 1600-as fordulatnál megjelenik. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprint a Mini Cooper S Countryman számára mindössze 7,6 másodpercet vesz igénybe, legnagyobb sebessége pedig eléri a 215 kilométer/órát. A sajtóanyag szerint ehhez a teljesítményhez az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként csupán 6,3 literes üzemanyag-fogyasztás, illetve kilométerenként 146 gramm szén-dioxid-kibocsátás párosul. Hát ez nálam nem jött be, téli üzemben is sportosan használva, az automatikus váltóval szerelt Mini a 600 kilométeres tesztelést 10,7 literes átlaggal zárta, hatótávja alig érte el az 450 kilométert.

Hiába a 184 lóerő, a kicsit lassú automatikus váltó helyett a kézit választanám, igaz egy ilyen hobbiterepjáró esetében kényelmesebb az automata. Ha vadulni akarunk, a sportfokozat kedvünkre tesz, csak győzzük megfelelő ütembe és irányba nyomogatni a kormányon lévő váltófüleket.

bcs

Futóműve nem tagadhatja le Mini gyökereit, bántóan feszes, ráz. Az első felfüggesztésekben a konstruktőrök kovácsolt lengőkarokkal kiegészített McPherson rugóstagokat alkalmaztak. E megoldás egyrészt kiváló kerékvezetésről gondoskodik, másrészt biztosítja, hogy a hajtásból eredő zavaró hatások még intenzív gyorsítások vagy tempós kanyarvételek során se juthassanak vissza a kormánykerékre. Többkaros multilink hátsó felfüggesztése az összkerékhajtás kiszolgálására alkalmas. A karosszéria oldalirányú dőléseit az első és a hátsó felfüggesztésekben egyaránt kereszt stabilizátorok mérséklik. A tesztelt Cooper S Countryman futóműve a további modellváltozatokéhoz képest még sportosabb hangolású, 10 milliméterrel alacsonyabb. Terepes képességekkel szerelt autónál ez nem túl előnyös, érdemes kerülni a kátyúkat.

Nagyon drága kisautó a Countryman, igaz cserében már alapból is jól felszerelt, extralistája pedig a BMW-khez hasonlóan nagyon hosszú. Széria az elektromechanikus szervokormány, a dinamikus menetstabilizáló (dynamic stability control; DSC), amely egyebek mellett a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus fékerő-elosztás (electronic brakeforce distribution; EBD), a kanyarbeli fékszabályzás (cornering brake control; CBC), a vészfékrásegítő (brake assistant) és az elindulást segítő emelkedő-asszisztens (hill start-off assistant) rendszereit is magában foglalja. A DSC dinamikus vonóerő-szabályzás (dynamic traction control; DTC) üzemmódja a hajtott kerekek szabályozott, enyhe kipörgését is lehetővé téve, például homokban vagy havon könnyíti az elindulást. E funkció a Mini Cooper S Countryman szériafelszereltségében, valamint az ALL4 összkerékhajtási rendszert kiegészítve jelenik meg. A DSC menetstabilizáló rendszer kikapcsolt állapotában az első tengely elektronikus differenciálzár-hatása szűk kanyarokban a kipörgő kerék célzott lefékezésével avatkozik közbe.

Az összkerékhajtás komoly segítséget jelentett a december végi hókáoszban, megadta a közlekedés szabadságát: bármikor, bárhol útnak indulhattam. Az elektrohidraulikus szabályzású központi differenciálművel kialakított rendszer fokozatmentesen osztja el a motor forgatónyomatékát az első és a hátsó tengely között. Normál menetkörülmények között a forgatónyomaték 50 százaléka irányul a hátsó tengelyre, míg extrém szituációkban – például havon vagy jégen haladva – ez az arány akár a 100 százalékot is elérheti – lehetett is szépen farolni a havas kanyarokban.

Az extrákról is kell beszélnünk, már csak azért is, mert 3 milliót költöttek rá: bőr kárpit, adaptív xenon fényszórók, elektromos dupla panorámatető, sportfutómű, harman/kardon hifi, automatikus klíma, beszédvezérlés, Bluetooth és dupla USB, ködfényszórók, sport gomb, automatikus váltó, navigáció, tolatóradar, kartámasz, ülésfűtés.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

 

Hirdetés