© Stiller Ákos |
Ez a második Mini az életemben, az első egy Cooper S kabrió volt, amely izgágasága és zörgő beltere miatt nem lopta be magát a szívembe. Az piros volt és feltűnő, ez zöld és gyönyörű. Fehér tető, fehér csíkok a motorfedélen, keret nélküli ajtók, fehér szárnyacska a popóján, fehér felnik és az a két brutál kipufogócső a végén. Zseniális. A beltér extravagáns, nincs még egy autó, amelyben ennyi egyedi megoldást találnánk. Mindent a kör formának rendeltek alá, amit korábban giccsesnek gondoltam, azt most diszkrét eleganciával becézném. Talán a szédülés miatt, a 211 ló nagyon tud ám galoppozni. Nem egy hétköznapi autó, hanem maga az Élményautó. Amiről minden gyártó csak papol, az itt van, testi-lelki valójában.
Nagyon drága, túlárazott a Mini házisárkánya, de valljuk be, tisztességesen felszerelték: automatikus klíma, ülésfűtés, elektromosan nyitható dupla panorámatető, tempomat, hangvezérlés, Bluetooth-telefonkapcsolat, hatlemezes CD-tár, kulcsnélküli nyitás és indítás, xenonfény, fűthető első szélvédő. A váltó béemvésen precíz, a kormány feszes, a motor pedig hihetetlenül élénk és hangos. Az eddig tesztelt utcai autók között ez a kis Mini szól a legércesebben, olyan orkán jön ki 85 milliméter átmérőjű páros csövein, amiért érdemes élni.
© Autómenedzser |
Túlzásnak tűnhet, de ezért keltem mindig korábban és ezért feküdtem kicsit később, ezért mentem naponta többször kenyérért, kifliért, leveles túrósért majd még egy körre sajtos pogácsáért. A pékségben kiszolgáló csinos lányok félreértették, nem miattuk voltam zavarban és leizzadtan. Elrabolta a lelkemet a kis dög, az eszem már akkor elszállt, amikor a Start/Stop gombbal beizzítottam a brit katlant, azt, amelyik Timo Mäkinent naggyá tette. Az 1000 Tó rali élményei törnek-pufognak ki minden nagyobb gázadás nyomán, fantasztikus, ahogy ez a kocsi mesél, miközben a sebességmutató csak kúszik egyre feljebb, a fejünk vörösödik, és a mellettünk ülő fotós torkaszakadtából üvölt. Amikor az út elfogy – a Hármashatár hegynek is vége van egyszer – kiszállunk, a rövid de vad hegyi vezetés után gyötör a hányinger, a fotós megszólal: az összes véremet előrek..tad a fejemben. Valahogy így néz ki egy élményautó.
© Autómenedzser |
Büszkeség tölt el minden együtt töltött percben. Ezek szerint nem kell 35 milliós Audi, Lexus, BMW vagy Mercedes-Benz. Elég egy Mini is, jobban mondva ez a Mini. Igaz, egyhamar nem lesz népautó, bármennyire is szívtipró: 7,7 millió az ára, és ezt nem akciózzák le a válság miatt. Lehet kapni már 4,5 milliótól a BMW brit kocsiját, de az legalább annyira van a JCW-től, mint az Opel Admiral a Porsche 356-ostól.
Motorjának alapja a Cooper S 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses 1,3 bar nyomasú turbója. Teljesítményét John Cooper (1923-2000) műhelyében (John Cooper Garages) 36 lóerővel emelték meg, így már 211 paci fölött uralkodhatunk. Szigorúan kétkezes autó a JCW, egy kézzel vezetni öngyilkosság. Gokartszerű direkt kormányzását fokozni lehet a Sport fokozat bekapcsolásával. Ettől még közvetlenebb a kormány és még tüzesebb a motor, túltöltéssel akár 20 Nm-rel is nőhet a nyomaték. Az autó szögleteibe kitolt 17 hüvelykes kerekek (205/45 R17 defekttűrő gumikkal) tapadnak mint a Technocol Rapid. Hogy mégse boruljunk fel minden kanyarban, arról a DTC dinamikus kipörgésgátló gondoskodik, amely gombnyomásra engedélyes bizonyos mértékű túlforgást az első kerekeknek, és kikapcsolt menetstabilizáló (ESP, itt DSC) esetén fékbeavatkozásokkal működő elektronikus differenciálzárként hat.
© Autómenedzser |
Ha nem szabunk gátat, a kisördög 6,5 másodperc alatt katapultál száz kilométer/órás sebességre, a száguldás vége 238 kilométer/óra. A padlógáz, padlófék üzemmódnak köszönhetően komoly fogyasztási adatokkal zártuk a tesztet: a 450 kilométeres őrjöngés során 10,6 liter benzint égetett el a JCW száz kilométerenként vegyes üzemben. Alapjáraton jófiú, visszafogottan dohog a moci, a kipufogó ilyenkor standby üzemre vált, lehet végre hallgatni a rádiót, vagy az USB-csatolón keresztül a pendrive-on tárolt zenéket. Sok értelme nincs, mert ha beindul a móka, csak az üvöltést hallani. Piros lámpánál szinte fáj a csend, nem sárgánál indulunk, teli zöldnél is mi leszünk az elsők, a pufogás mindenkit hátrálásra késztet. Ha az autók között rendeznénk kornyikálós versenyt, a JCW lenne a megasztár a legszebb torkú énekes kategóriában. Egy Orfeusz, csak reménykedhetünk, hogy nem visz le az alvilágba.
Úgy fékez, ahogy gyorsul (Oldaltörés)
© Autómenedzser |
Nem zörög benne semmi, a kőkemény futómű ellenére sem, ez utóbbi urológiai bajokra nem javallott, macskaköves úton a tömés kiesik a fogunkból. A fékek könyörtelenek, elöl 316 milliméteres tárcsák, hátul 280-asok gondoskodnak a csikorgásról. Az egyik német lap tesztjében 36 méteres volt hidegen a fékútja 100 kilométer/órás sebességről, 170 kilométer/óráról 170 méteren belül állt meg. Mint egy Porsche Carrera S.
© Autómenedzser |
Nagyok az ablakfelületek, jó a kilátás, a fehér sporttükrök behajthatók. A parkolásban hátul tolatóradar segít, igaz, sok dolgunk nincs, 3,7 méteres az autó. Dupla panorámateteje motoros, és a hátsó üvegtető is billenthető. Talán ez feldobhatja a hátra merészkedőket. Érdekes élmény lehet, amikor több százzal megy a kicsi kocsi és hátul headbangelünk. Hátul nem utaztam, elméletileg lehetséges, láb nélkül könnyebb. Két gyerek kis lábbal elfért, felnőtteknek nem ajánlott, bár a halványbarna bőrkárpit finom. Csomagtartója nagyon kicsi, pár reklámszatyorral megtelik, a hátsó ülések fele-fele arányban dönthetők, két személy hosszabb útra is elutazhat.
Ha hasonszőrű kocsival találkoztam, természetes volt, hogy köszönünk egymásnak, jó szokás, bárcsak ilyen egyszerű lenne a közlekedési morál.
B. Cs.
Autómenedzser
Műszaki adatok
Mini Cooper S John Cooper Works |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (liter) | 1,6 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény | 211 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték | 260 Nm 1850-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3714 / 1683 / 1407 |
Csomagtér | 160-680 liter |
Saját tömeg (kg) | 1163 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 238 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 6,9 |
Tesztfogyasztás | 10,6 |
CO2 kibocsátás (gramm/kilométer) | 165 |
ÁRA | 7,761 millió forint |