2010. november. 22. 20:12 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. november. 22. 22:44 Autó

BMW 530d Touring teszt: cégautó, aminél nincs feljebb

Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.

Hatalmas autó lett az ötös kombi, hosszabb, mint a kilencvenes évek hetes BMW-i. Vezetve az 530d-t feltevődik a kérdés, minek ezek után a hetes. Ha a belsőt nézzük, a műszerfal, a kormány, a középkonzol teljesen azonos a hasonló felszereltségű két modellben. A vájtszeműek csak az ajtó karfájáról ismerik fel, melyik a hetes és melyik az ötös. Az ára természetesen borsosabb, de jó tudni, csak presztízsben erősebb a hetes.

Kéjes, mámoros érzés, ahogy körbevesz a tökéletes ülés, rásimul a vállunkra, ráfeszül a combunkra, majd egy padlógázzal beleröpít az autó az éjszakába. Ódákat zenghetnék róla, eladni akkor sem tudnám. Számos embernek magyaráztam jóságát, szépségét, tudását. Mindezt elismerték, és azt is, hogy minden autónak ilyennek kellene lennie, de amikor rátértünk a piszkos anyagiakra, megfutamodtak: 25 milliót egy kombiért? Ki az, aki ennyit ad érte? Az értetlenkedésre nem voltak érveim, bizonygattam, hogy én például kifizetném, persze ha lenne pénzem. Annyira az autó hatása alá kerültem, hogy még arra a kérdésre is igeneltem, hogy akkor is ezt vennéd, ha 25-ért bármit vehetnél? Most, hogy kissé távolabb van tőlem a kocsi, már haboznék. Szerencsére hasonló kérdések nem fenyegetnek, így azt hazudok, amit épp kell.

am

Öt személlyel sem kényelmetlen a kombi, a méretes csomagtartó révén családi utazásokhoz is ideális. Csomagtartójának térfogata 560 liter, igény szerint azonban akár 1670 literig is bővíthető. A 40:20:40 arányban osztott támlarendszer dőlésszöge hét fokozatban, 11 fokos szögtartományon állítható. Lehajtásukkor a csomagtartóban elhelyezett két kar segítségével reteszelhetők ki. A kalaptartó a csomagtér-ajtó lecsukásakor önműködően süllyed le, a külön is nyitható hátsó szélvédő pedig gombnyomásra emelkedik fel (felára 163 ezer forint). A csomagtartó padlóját gázrugó emeli, az elegáns megoldás kettéosztott lapos tárolót rejt. Méretben a közvetlen konkurensek mögött marad az ötös, a Mercedes nagy kombija 125 literrel, a koros A6-os kombi 5 literrel nyel el többet alaphelyzetben. A BMW erőssége azonban fiatalsága, technikai túltöltöttsége és páratlan dinamizmusa.

Az ötös kombi már alapkivitelében kínálja az automatikus szintszabályzással kombinált hátsó légrugózást, extraként állítható futómű és az integrált aktív kormányzás (négykerék-kormányzás) (510 ezer forint) is rendelhető. A szabályozható lengéscsillapítás kisimítja a kisebb úthibákat, katonás a kormányzás.

A BMW 530d Touring orrában soros, hathengeres dízelmotor dolgozik, amelynek teljesítménye 180 kW/245 LE, s a felár ellenében rendelhető BMW BluePerformance technikával már az EU6 kipufogógáz-szabvány előírásainak is megfelel. A kombi sorozat minden tagja alapkivitelében kielégíti az EU5 szabvány követelményeit. Szépen duruzsol a motor, éretten brummog a kipufogó, kategóriájában a legszebb hangú dízel. Nem iszik sokat, normálisan használva, városi, elővárosi forgalomban és autópályán, 9 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként a 650 kilométeres tesztelés során.

Extrafelszerelésként az új BMW 5-ös minden motorváltozatához új, nyolcfokozatú automata sebességváltó (642 ezer forint) is rendelkezésre áll. Tesztautónkban kiválóan végezte a dolgát, finoman és gyorsan kapcsolt, sport- és kézi fokozatban gyönyörű hangokat lehet előcsalni vele a kipufogóból. A fékenergia-visszanyerésről a műszerfalon kapunk visszajelzést. (Egyes modellekben a takarékos üzemmódot a hűtőrácsban elhelyezett, szabályozható levegőcsappantyúk is segítik.) Az autó könnyebb, mint aminek látszik, az ajtók, a motorházfedél, az első sárvédők, valamint a hajtásrendszer és a futómű számos eleme alumíniumból készül.

[[ Oldaltörés (Túlextrázva) ]]

A BMW kínálatában számos fejlett vezetői segédrendszer sorakozik, köztük a parkoló-asszisztens (felismeri a megfelelő méretű parkolóhelyet és bekormányozza oda az autót - szenzorokkal együtt 390 ezer forint), tolató és felülnézeti kamerák 330 ezer forintért), állóra fékező, majd újra az autót mozgásba hozó aktív sebességszabályzás a ráfutásos baleset veszélyére figyelmeztető és fékező funkcióval (452 ezer forintért), sávváltás figyelmeztető rendszer (a visszapillantók nyakán elhelyezett háromszög alakú fényjelzéssel és a kormány megfelelő oldali rezgetésével jelzi, hogy jármű van a holttérben, 180 ezer forintért), fényszóró-asszisztens (xenonlámpák és adaptív kanyarvilágítás 400 ezer forintért), és a head-up-display rendszer (a szélvédőre vetített sebesség, navigáció és tempomat adatai mellett a vészjelzések is megjelennek - 405 ezer forintért. Mindezeken túl a Bluetooth-csatlakozáson keresztül számos fejlett iroda funkció is rendelkezésre áll, az autó pikk-pakk megjeleníti például a telefonban tárolt jegyzeteinket, találkozóinkat, tennivalóinkat, üzeneteinket (186 ezer forintért). Aki azt hinné, itt véget ér az extrák sora, nagyon téved. A BMW listája kifogyhatatlan, arra játszanak rá, majd elfogy egyszer az ügyfél pénze. Úgy tűnik, blöffben a BMW erősebb: elektromos mozgatású panorámatető (480 ezer forint), kashmir ezüst metálfény (286 ezerért), szívdöglesztő nappa bőrkárpit (885 ezerért), sport bőrkormány (40 ezerért), 19 hüvelykes könnyűfém kerekek (642 ezer forint), kulcs nélküli nyitás, zárás, az ajtót utánunk behúzó elektronikával (420 ezer forint), elektromosan kihajtható vonóhorog (344 ezer forint), tetősín (102 ezer forint), napfényvédő rolók a hátsó oldalablakokon (73 ezer forint), automatikusan elsötétedő belső és külső visszapillantó tükrök (160 ezer forint), elektromosan állítható memóriás komfortülések (660 ezer forint), ülésfűtés elöl (110 ezer forint), nemesfa díszítőelemek (154 ezer forint), környezet-megvilágítás (81 ezer forint), automatikus klíma (116 ezer forint), háromdimenziós navigációs rendszer 10,2 hüvelykes szép felbontású képernyővel (732 ezer forint), hifi (286 ezer forint), USB-csatlakozás (87 ezer forint).

am

Az i-Drive vezérlő logikusabb és egyszerűbb, mint valaha, órákat lehet eltölteni a számos oldala átolvasásában. A kezelési könyvet képekkel és videókkal is illusztrálták, a laikus vezetők megnézhetik, hogyan működik a négykerék-kormányzás, a távolságtartó tempomat, az automatikus parkolás, vagy az adaptív világítás.

A sportos menetdinamikáról kettős kereszt-lengőkaros első, illetve az integral-V hátsó felfüggesztés párosa gondoskodik. A pillanatnyi menethelyzet függvényében vezérelt, maximum három fok bekormányzási szöggel működő hátsókerék-kormányzás fél méterrel csökkenti a hatalmas autó fordulókörét. Érezni kanyarodás közben a funkciót, parádésan veszi be az autó a legélesebb kanyarokat is. A terhelésváltási reakciók a hátsó híd tehermentesülésével együtt váratlanul csóválhatják a farát. A hátsókerékhajtás adta riszálás lehetőségével ritkán él az ötös kombi, a hatalmas nyomatékot kordában tartja az ESP, csak kis játékteret ad. Kisebbet, mint egy hármas. Drágább is az autó jóval. Jó, lehet, hogy túlzás a 25,5 millió forintos tesztautó fölényes tudása és kényelme. Ha megelégszünk szövetülésekkel, halogénlámpákkal, manuális váltóval és alap klímával, kézi csomagtér-nyitással, hozott navigációval, 17 hüvelykes könnyűfém kerekekkel és alap tempomattal, potom15,738 millió forintért vihetjük a kocsit. Ha lemondunk két hengerről és 41 lóerőről, akkor az 520d Touring modellt 12,44 millióért vihetjük. Összkerékhajtás még nem rendelhető, de a jövő év tartogat meglepetéseket.

Nehéz úgy vezetni az autót, hogy közben ne lássam magam kívülről, azaz ne hatalmasodjon el rajtam a gőg. Folyamatos önkontrollt igényelt ez a fényűző autó, ezért a kelleténél udvariasabb voltam. A gyalogátkelőknél akkor is megálltam, ha nekem zöldet, a gyalogosnak pirosat mutatott a lámpa. Szerencsére hamar kijózanodtam, összeszedtem magam és úgy vezettem, mintha egy átlagos autóban ülnék. Nem volt az. Sport fokozatban megvadul az 530d, a váltó pörgősen kapcsol, a gázreakció vehemensebb, a futómű és a kormányzás feszesebb és a menetstabilizáló elektronika is felnőttként kezeli a sofőrt. A sport plusz módban az ESP háttérbe vonul, ilyenkor veszélyesebb a ficánkolás.

A bennülők védelmének színvonalát a masszív utascella mellett a már alapkivitelben igen széles körű biztonsági felszereltség garantálja, minden üléshelyen hárompontos automata biztonsági övekkel, első és első oldallégzsákokkal, a vezető és az első utas ütközésbiztonsági szempontból aktív fejtámláival, oldalsó függönylégzsákokkal, valamint gumiabroncs-nyomásellenőrző berendezéssel. Az aktív motorházfedél a gyalogosvédelem céljait szolgálja. A nappali világítás, a ködfényszórók, a kétfokozatú féklámpa és a fékezési funkcióval kiegészített sebességszabályzó berendezés ugyancsak az alapfelszereltséget gazdagítja. A tesztautót fénydiódás angyalszemek teszik egyedivé, ha az ember ránéz, már kész a varázslat, rabul ejt szépsége.

A ráfutásra figyelmeztető jelzés akkor is felvillan, ha nem aktív a távolság- és sebességtartó automatika. Többnyire jól végzi a dolgát, még a kerékpárosokat és a motorosokat is felismeri. Egyszer azonban előfordult, hogy az elém szabályosan besoroló motorost veszélyes akadályként érzékelte, felvillant a vörös figyelmeztetés és befékezett a rendszer. Kellemetlen volt, mert a motoros legalább 40-50 méterre volt előttem, azonos sebességgel haladt, a mögöttem jövő sor azonban komolyan megijedt a duplán felvillanó féklámpáimtól. Rögtön kikapcsoltam a sebességtartót. Egy másik alkalommal valakiknek bizonyítani akartam a kocsi tudását és hagytam, hogy a tempomat segítségével a hirtelen feltorlódó sor végén lelassítson és megálljon a BMW. Lassított, de nem eléggé, vészfékeznem kellett, hogy ne bontsam le a sort.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés