Lassan hétéves, 75 ezer kilométert futott Honda Jazzünk remekül működik, eddig csak olajat és kopó alkatrészeket...
Lassan hétéves, 75 ezer kilométert futott Honda Jazzünk remekül működik, eddig csak olajat és kopó alkatrészeket kellett cserélni benne. Az előző tulajdonos 60 ezernél vált meg a kocsitól, a szerelő szerint gyakorlatilag bejáratta számunkra. Az autó futásteljesítménye a magyar átlagot sem éri el. Mivel az - egyébként jónak tűnő - gyári abroncsok nyugdíjas korba léptek, eljött a csere ideje, amit jó lenne költséghatékonyan megoldani.
Gyári szett
Az Jazz gyári mérete 185/55 R15, váltómérete 175/65 R14. Ezek szerepelnek a szervizkönyvben, de könnyen megtalálhatóak a neten is. Az autót gyári alufelnivel vettük (15 hüvelykes), ami bonyolít a helyzeten. Az átláthatóság kedvéért először a gumival, majd a felnivel kapcsolatos kérdéseket veszem sorra. A válaszokat első körben Kőrös András, az Allianz Vezetéstechnikai Centrum instruktora adja meg. Ha valaki, ő pontosan tudja, mit jelent a tapadás azon a bizonyos, nagyjából négytenyérnyi, aszfalttal érintkező felületen.
Csereérett?
A téli gumit a gyártók négyévnyi, vagy 40 ezer kilométernyi használatra ajánlják. Bármelyiket érje is el hamarabb, le kell cserélni az abroncsot, bár jó márka, jó tárolás, illetve kis futásteljesítmény esetén beleférhet még egy szezon – mondja Kőrös. - Ugyancsak csereérett a gumi, ha a profilmélység 4 milliméter alá csökken. Az autón valószínűleg még a Honda szalonban vásárolt, 2004-es Barum Polaris 2 futott, amit már az előző tulajdonosnak le kellett volna cserélnie.
Márkák
Az új gumik kiválasztásánál a márka és az ár meghatározó számomra. A szakértő szerint a komoly múltú, jó nevű cégek termékeivel (Pl. Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental, Dunlop) nem nyúlhatok mellé. Az olcsóbb, középkategóriás gumik (pl. Kléber, Barum, Matador, Sava, Hankook, Firestone, Uniroyal) kissé gyengébben teljesítenek a vizsgált paraméterek némelyikében, de átlagos, hétköznapi használat mellett ezek a különbségek szinte észrevehetetlenek. Ugyanakkor a feltörekvő kínai márkák egyelőre nem hozzák az elvárt minimumot, tehát megvásárlásukkal felesleges kockázatot vállalnék.
Négy évszak
Kérdés, hogy kis futásteljesítmény esetén érdemes-e négy évszakos abroncsot vennem. A szakértő szerint ez az a helyzet, amikor egyáltalán elgondolkozna az abroncsfajtán. A négy évszakosnál nyáron jobb a nyári, télen pedig a téli. A téli funkciók miatt nagyon nem lehet kemény, így nyáron jobban kopik, ritka használat mellett mégis vállalható a kompromisszum. Elgondolkodtató, hogy az ADAC német autóklub 2010-es téligumi-tesztjén a Goodyear Vector 4Seasons megfelelő minősítést kapott. Ez önmagában nagyon jó eredmény, kérdés, mire lenne képes a nyári gumik között. Az egész éves téli gumi használatot ugyanakkor nem javasolja a szakember. A lágy keverék ugyanis nyáron erősen kopik a forró aszfalton, ráadásul az új téli abroncsokkal a menettulajdonságok is változnak: olyan élmény lesz a vezetés, mintha krémsajton autóznék.
Méretek
Miután az előző tulajdonos 15-ös alufelnikkel közlekedett, ebben a méretben kerestem téli gumit. Azonban hamar kiderült, ezek - legalábbis az autóhoz mérten – drágák. A Fulda Kristal Montero 3 például 16 990 forintba kerül, míg 175/65/R14-es méretben 12 990 forint egy omline gumiboltban. Az eltérés a Michelin Alpin 3 esetében még nagyobb: 26 490 forint, szemben a kisebb méret 16 990 forintos árával, ami négy darabnál már 40 ezer forintnyi különbség. A gumis oldalak váltóméret-kalkulátoraival sikerült egy másik méretet is találnom (195/50/R15), itt azonban több problémám is akadt. Egyrészt télre nem szerencsés a széles gumi, másrészt a kerék teljes (felni+gumi) átmérőjét nem érdemes nagyon megváltoztatnom, mert beleérhet a kerékjárati ívbe és a kilométeróra is pontatlanul mérhet. Hogy mi a nagy mérték, arról megoszlanak a vélemények, általában 1,5-2 százaléknyi eltérést tartanak tolerálhatónak.
Számháború
Kőrös András nemcsak az ár miatt javasolja a kisebb kereket a Jazzre. A 175/65/R14-es gumi keskenyebb (175 mm), oldalfala pedig magasabb (65 százaléka a gumi szélességének), amihez kisebb átmérőjű (14 hüvelykes) felni jár. A csúszós úton a keskenyebb gumi jobb, mivel nagyobb az egységnyi felületre eső tömeg, a magasabb oldalfal pedig jobban viseli az úthibákat. Az idei téli gumitesztek nem a javasolt méretet vizsgálják, így kíváncsi voltam, az eredmények igazak-e más méretekre is. A szakértő szerint a lényeg a keverék és a mintázat, tehát típuson belül nem lehetnek nagy eltérések.
Kódok, indexek
A megfelelő márka és méret kiválasztásával korántsem ért véget a vásárlás: a gumi oldalfalán több adatot is ellenőriznem kell. Az egyik a DOT. Ebben a kódban - jó esetben – négy számot találok, melyek közül az első kettő a gyártás hete, míg az utolsó kettő a gyártási év utolsó két számjegye (Pl. 3804 = 2004. 38. hete). Ezt vásárláskor ellenőriznem kell, hiszen előfordulhat, hogy túltárolt az abroncs, így már az első szezonban is közepesen, a következőben pedig még rosszabbul teljesít. Fontos a terhelési- és a sebességindex, amit a gyárak a szóba jöhető autótípusokhoz kalibrálnak. A terhelési indexszel nem nyúlhatok mellé, ugyanakkor fontos, hogy a négy gumi egyforma tömeget legyen képes megtartani, illetve egyformán kopjon. A téli gumik jellemzően alacsonyabb sebesség indexszel kerülnek forgalomba, mint a nyáriak, de még így is bőven tudják azt, amit a magyar utak minősége, illetve a szabályozás megenged.
Használt
A használt gumik vásárlását általában nem javasolják a szakemberek, ugyanakkor elgondolkodtató, hogy senki sem ajánlja használt autó vásárlása után az azonnali gumicserét. Ilyenkor a kocsi állapota, illetve a tulajdonosa lehet segítségünkre, mivel ezek sokat elárulnak az abroncsokról is. Kőrös András sosem venne használt gumit, mivel nem ismeri a múltját. Ha az előző tulajdonos azért adta el, mert elhasználódott, akkor már nem biztonságos közlekedni vele. Ha viszont túl jó állapotú, felmerül a kérdés, hogy vajon nem épp a durva használat miatt akar-e megválni tőle. Szerinte egyetlen padkázás okozhat olyan oldalfali sérülést, ami később akár durrdefekthez is vezethet.
Felni
A 15 hüvelykes alufelni kevésbé tűnik alkalmasnak a téli használatra. Egyrészt ilyenkor magasabb oldalfalú, vékonyabb gumik kellenek, másrészt jóval olcsóbbak a 14 hüvelykes felnire illő abroncsok - mondja Kulisics Endre, a Hondás Garázs tulajdonosa – az alufelni sérülékenyebb, javítása körülményes és drága. A bontott alkatrészekkel foglalkozó telep vezetője szerint a gyárilag megadott méreteket érdemes használnom. A Jazz esetében a 14-es lemezfelnit javasolja, mivel rugalmasabb és igénytelenebb az alumíniumból készült daraboknál. Az új ár 15 000 forinttól indul, így négy darabbal, egy szett gumival, plusz a szereléssel bőven 100 000 forint felett járok. Ha a gyári lemezfelnit választom (30 000 forint), jelentősen nő a végösszeg, használt felnit viszont akár 4000 forintért is kapok bontóban.
Vizsgálat
A szakember azt javasolja, hogy a használt felniket vásárlás előtt vigyem egy gumis műhelybe, ahol felteszik a centrírozógépre és ellenőrzik, nincs-e komolyabb serülése. Lényeges, hogy abroncs nélkül forgassák, mivel így egyértelmű, hol a gond. Az esztétikai állapot (mattulás, felületi rozsda) nem mérvadó, hiszen ezeket a felniket többnyire sós, latyakos közegben használták. Ha viszont a belső felületen találok rozsdát, (ott, ahol az abroncs felfekszik) érdemes másikat választanom. Itt ugyanis nem tud teljesen a fémre simulni az abroncs, tehát szökni fog a levegő. Ha mégis rozsdás felni mellett döntök, figyelnem kel arra, hogy felületi, tehát könnyen eltávolítható rozsda legyen rajta. Az alapos csiszolás és az újbóli fényezés után hosszú ideig használhatom a felújított felnit.
Vásárlás
A választásom végül a korábban már említett, a teszteken is jól szereplő Fulda Kristal Montero 3-ra esett (175/5/R14). A Ford kereskedői hálózata akciósan, 11 990 forintért árulta az abroncsokat, amelyeket náluk 14-es használt lemezfelnikre rakattam fel (5000 forint/darab) szelepcserével együtt 6875 forintért a négyet. A felnik kicsinosítása nem jelentett komoly költséget, hiszen családunk nyugdíjas McGyvere rendelkezik a megfelelő tudással és technikai háttérrel, így egy kupa festék (3000 Ft) volt a felújítás teljes költsége. Bár az új kerekek nem jelentenek majd akkora esztétikai élményt, mint a 15-ös alufelnik, ez egy 82 lóerős Honda Jazz esetében valószínűleg nem is akkora baj.
Pásztor Máté