Alkalmazkodó xenon-világításrendszerek tesztje - videók
Egyre több autógyártó kínál extraként adaptív (a külső körülményekhez alkalmazkodó) világítási rendszert, az auto...
Egyre több autógyártó kínál extraként adaptív (a külső körülményekhez alkalmazkodó) világítási rendszert, az auto motor und sport közülük négyet tesztelt. Egyenesekkel, kanyarokkal, lankákkal, erdős útszakaszokkal tűzdelt országúti vonal színezte a tesztútvonalat. Ezután városi forgalom következett és végül autópálya. A világításprogramoknak bizonyítaniuk kellett, hogy az elméleti előnyüket a gyakorlatban is érvényesíteni tudják.
Az Opel Insignia adaptív rendszere – hasonlóan a konkurenciához – minden egyes utazási sebességhez saját programot rendel hozzá. A rendszer képes variálni a fényerőt a hatótávolsággal városi forgalomban, városon kívül és az autópályán. 120 kilométer/órás sebességtől a fény világosabb lesz és messzebbre sugározza nyalábjait. A rendszer ehhez 34-ről 38 wattra növeli a teljesítményt és magasabbra emeli a világítószöget. Ködben a kúp alacsonyabban és szélesebben világít, hasonlóan, mint a versenytársaknál, mégpedig azért, hogy az önvakítást csökkentse.
Az adaptív előny az Insigniánál a városi közlekedésben alig érezhető, míg az esti fény gyors kontúrja és a jobboldali útszél túl rövid megvilágítása zavaró, ami még pluszban negatívan mutatkozik a jobbra ívelő kanyarokban. Gyorsan alkalmazkodik a vezetési helyzethez, nagyobb sebességnél világosabb az esti fény és messzebb visz az országúti fény. Országúti fényasszisztens (automatikusan lekapcsolja a távfényt, ha szembejövő, vagy előttünk haladó forgalmat észlel) szerepel a kínálatban, de nem választható együtt a közlekedési-táblafelismerő programmal.
A Porsche Panamera rendszere szürkületben kiváló, uralkodó, megkülönböztető színű, világos felületet vetít az autó közeli területre. Fénye este valamivel gyengébbnek tűnik, cserébe viszont egyenletesebb, mint az Opelé, azonban anélkül, hogy magasabb tempónál növelné a hatótávolságot. Azonnal alkalmazkodik az adott útszakasz topográfiájához, ami kevésbé vakítja el a szembejövőket. A kanyarfény kielégítően gyorsan követi az útvonalat, a statikus lekanyarodási fény kissé túl hátulról indul.
A Mercedes E-osztály intelligens fényrendszernek (ILS) kifejezetten előnyére szolgál a beépített adaptív országúti fény asszisztens. A belső visszapillantó tükör magasságában felszerelt kamera felismeri a többi közlekedési résztvevőt és magától korrigálja a fénymagasságot (helyzettől függően le- vagy felfelé) Fénykúpja átmenet nélkül „tapogatja” le a szembejövőket vagy az előtte haladókat. Az ILS felismeri a fényvisszaverő közlekedési táblákat és figyelmen kívül hagyja azokat. Ezekkel a rendszerekkel a zavaró átmenet a fényszóró és a reflektor között már a múlté, a fényszórók folyamatosan olyan távolságra világítanak, amennyire pont kell, 65-300 méter közötti távolságban dolgoznak. A Mercedes E-osztály a kanyarban hatékonyan osztja el a fényt, valóságos fényszőnyeget vetít az autó elé, ami megkönnyíti a tájékozódást.
A 7-es BMW is hagyományos reflektorasszisztenssel rendelkezik, cserébe adaptív fényerő-hatótávolságot szabályozó asszisztenssel van felszerelve. Fékezéskor és gyorsításkor változik a lámpa által megvilágított terület, így a topográfiához is alkalmazkodik. Az érzékelők felismerik az útfelület dőlésszögét, az elektronika ebből kiszámolja az optimális fényszóró beállítást, ami arra hivatott, hogy megakadályozza az emelkedőkön és lejtőkön való autózáskor keletkező ún. „optikai, fekete lyuk” kialakulását. A gyakorlatban nincs érzékelhető különbség a konkurens rendszerekhez képest. A xenon tompított éjszakai fénye világos, tetszetős a homogén fényelosztása, a tiszta sötét-világos határ és a gyorsan reagáló kanyarfénye is.
A 7-es BMW látványosan használja ki a függetlenül mozgatható modulok előnyeit. Nem csak az országúton, hanem a városban és a kereszteződésekben, ahol az index használata nélkül is nagyvonalúan biztosítja a kereszteződések, bicikli utak és a behajtók megvilágítását.A reflektor világos, nagy hatótávolságú, egyenletes.