2009. december. 14. 13:29 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 14. 09:49 Autó

Balesetveszélyes autón a karácsonyfa - videó

„Nem megyünk messzire”; „Nem olyan nagy súly ez"; Valahogy csak hazajutunk vele”.

 

adac.de

„Nem megyünk messzire”; „Nem olyan nagy súly ez"; Valahogy csak hazajutunk vele”. A karácsonyi előkészületek forgatagában sokaknak külön idegesítő feladat még arra is gondolni, hogyan szállítsák haza biztonságosan a karácsonyfát. Ezért aztán egyre több leleményes megoldással lehet találkozni az utakon. Nem ritka, hogy az autó valóságos erdővé változik, mégpedig olyannyira, hogy a vezető alig lát ki az autóból, spárgával rögzítik a tetőre, vagy éppen a vezető melletti utas tartja a fát a kezében az ablakon kinyúlva. Így természetesen a fa nem csak az autó utasai számára, hanem a forgalomban résztvevőkre is veszélyt jelent. Hogy mennyire, azt a német autóklub tesztben bizonyította.

Az első teszten a fát hagyományos hevederekkel rögzítették, a másodikon csak gumipók tartotta a fát. A gumipókkal rögzített fa az 50 kilométer/órás sebességnél bekövetkező ütközéskor túlrepült a motorháztetőn. Egy balesetben ez a fa a 32 kilójával életveszélyes lövedékké vált volna. A feszítő hevederekkel rögzített fenyő ellenállt a terhelésnek. A tetőn maradt és csak néhány centimétert mozdult, viszont 750 kilogrammnak megfelelő erővel rántott a tetőcsomagtartón. Nem csak extrém vezetési manővernél, hanem a legrosszabb esetben, tehát még egy ütközésnél is biztonságban lett volna a csomag.

Az ADAC tesztben a karácsonyfát mindkét próbálkozásnál a csúcsával hátrafelé rögzítették a csomagtartón. A rögzítőt egyszer tekerték körbe elöl a fa törzsén. Egy másik rögzítőt hátul a csúcs köré tekertek, azért, hogy a fa ne tudjon elcsúszni oldalirányba. A rögzítők használata a tetőn elengedhetetlen. Ha az utastérben szállítjuk a fát, akkor is ügyeljünk a helyes rögzítésre, a hevederekkel való rögzítés mellett az ülések háttámlája is segítségünkre lehet. Arra is gondoljunk, hogy a fenyőgyanta nyomot hagy az üléseken és a kárpiton, szállítás előtt ezeket takarjuk le, vagy a fát csomagoljuk be. Ha a csomagtartóban szállítjuk (pl. ledöntött ülésekkel) akkor lehetőség szerint a karácsonyfa szárát támasszuk a lehajtott hátsó ülésnek. Ezután hevederrel szorosan rögzítsük a csomagtartóban található rögzítő hurkokhoz. Ha túl hosszú a fa, maximum 1,5 méter lóghat ki nyitott csomagtartónál az autóból. Már egy méternél piros textilt kell kötni a fára, sötétben pedig piros lámpát kell használni. Ügyeljünk rá, hogy a hátsó lámpák és a rendszámtábla jól látható legyen.

[[ Oldaltörés (Törésteszt videó) ]]

 

 

Az ADAC figyelmeztet arra, hogy a karácsonyfa a szállításkor a vezető látóterületét nem korlátozhatja. Arra is ügyeljünk, hogy a forgalomban résztvevők ne legyenek veszélyeztetve a szállítás miatt. A legideálisabb, ha a fát a tetőn szállítjuk – természetesen tetőcsomagtartón. A tetőn a fenyőfa csúcsa az autó hátulja felé mutasson, a szára pedig előre. Így a menetszél nem szakítja le az ágakat. Ha a fenyőfa több mint egy méterrel túllóg az autón, akkor egy piros textillel kell megjelölni, sötétben piros lámpát kell használni. De maximum 1,5 méterrel érhet túl a szállítmány az autó hátulján. A hátsó világítást nem takarhatja el a szállítmány. A fát közvetlenül a törzsénél kell rögzíteni. Az előírások figyelmen kívül hagyása Németországban például 3 ponttal és 50 euró bírsággal jár, de nálunk is megállíthat a rendőr.

 

 

 

Hirdetés