Seat Exeo teszt: nem lyukas az örökölt cipő
A nyolcvanas évekig Fiat géneket, a VW-bevásárlás után főként Volkswagen klónokat gyártott a Seat.
A nyolcvanas évekig Fiat géneket, a VW-bevásárlás után főként Volkswagen klónokat gyártott a Seat. A sorba most beállt a csoport ékköve, az Audi is, a spanyolok nem kis örömére. Nem csupán az autót koppintották le a spanyolok, hanem az egész ingolstadti gyártósort is megörökölték, a martorelli üzem napi 450 autó összeállítására is képes.
A 4,661 méter hosszú, 460 literes csomagtérrel büszkélkedő szedán terhelhetősége 560 kilogramm. Elöl nincs gond a helykínálattal, finom a bőrülés, csak fenékben kissé szűk a kagylósított kialakításnak köszönhetően. Ami elöl megfelelő, az hátul szűkös, mind a fej-, mind a váll-, mind a lábtér elmarad a kategóriában megszokottól, az alapjaiban kisebb Octaviában kényelmesebben utazhatunk. A csomagtartó bőkezű, nyílása szűk, a hátsó ülések dönthetők. Az egyke pohártartó elöl csak 0,33 palacknak jó, a kesztyűtartóban külön hűtődoboz található.
Az auto-motor-und-sport összehasonlító tesztjében az Exeo kombi nem vizsgázott túl jól a márkán belül, a jávorszarvas teszten, a szlalomban, a kanyarstabilitási próbán és a hirtelen kikerülési manőverben is az utolsó lett a tízes mezőnyben, lemaradva az új A4 és a Passat kombijától, amelyek természetesen a dobogó élén végeztek. Ennek ellenére nem kell elkeseredniük a seatosoknak, egyrészt, mert ez egy kombiteszt volt, másrészt, ahhoz képest, milyen öreg konstrukció az Exeo, megállta a helyét és a nyolcadik lett, összesítésben megelőzve a Citroen C5-öt és a Mazda 6-ot.
Hiába, a VW-ben és az Audiban példásan teljesítő motor a Seatban hangos és vibrál, mozgatja a gázpedált és alig észrevehetően a kocsit is. Azt kell, hogy higgyem, direkt. Fogyasztása nem vészes, a 350 kilométeres, vegyes üzemű tesztünk során 7,1 literes átlagot mértünk 100 kilométerenként.
A beltér egy az egyben az Audi A4 kabriójé, csak műszeróra számlapjának a tipográfiája seatosak, a kormányt, a kapcsolókat, a klímát, a fedélzeti számítógépet, a Bluetooth-kapcsolódást, a középkonzolt, a puha műanyagokat és még a szagokat is családon belül örökölte az Exeo. Sajnos az akadozó, darabos váltót is, az Audi selymes futóművét felváltotta a spanyolok pattogósabb, sportosabb felfüggesztése.
Ami idegen az Audi életérzéstől, az az irányjelző idegesítő kattogása, valamint a könyöktámasz haszontalansága, ez utóbbi zavart a vezetésben, így az első percben felhajtottam.
Ugyanazon a telepen, ahonnan kölcsönvettem az Exeót, glédában álltak a győri, céges használatú új A4-esek, amelyek hasonló áron kaphatók, egyévesen 20-30 ezer kilométerrel, még gazdagabb felszereltséggel. Adódik tehát a dilemma: használt új Audit, vagy új régi Audit vegyen az ember. Ha valaki kényelmes, megbízható és biztonságos, szép autót akar, de nem szeretne vele hivalkodni, jó helyen jár, ahogy az a cégvezető is, aki takarékos presztízsflottát állít össze beosztottainak. Az Audi vásárlóit nem zavarja meg a Seat húzása, ám a klasszikus VW-flottásokat talán igen. Egy Passat árából gazdagabb felszereltségű Seat lehet a hivatalnok jutalma, ha lemond a márkajelzés és a nagyobb helykínálat adta előnyökről.
Szembesítés
Kétliteres dízel alapmodell | Teljesítmény (LE) | Átlagfogyasztás (vegyes, liter) | Tengelytáv | Csomagtér | Listaár |
Seat Exeo | 143 | 5,3 | 2692 | 460 | 7,429 |
Mazda 6 | 125 | 5,6 | 2725 | 519 | 6,969 |
VW Passat | 140 | 5,6 | 2709 | 565 | 7,861 |
Citroen C5 | 138 | 6,0 | 2815 | 439 | 7,59 |
Renault Laguna | 130 | 6,0 | 2756 | 450 | 6,95 |
Ford Mondeo | 143 | 6,2 | 2850 | 550 | 7,546 |
Opel Insignia | 130 | 5,8 | 2737 | 500 | 7,6 |
Toyota Avensis | 126 | 5,4 | 2700 | 509 | 6,845 |
Audi A4 | 136 | 4,8 | 2808 | 480 | 8,448 |
Biró Csongor
Seat Exeo 2,0 CR TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 143 lóerő 4200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 1750-2500-as fordulat között |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2642 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4661/1772/1430 |
Csomagtér | 460 liter |
Saját tömeg (kg) | 1430 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 214 |
Gyorsulás (mp) | 9,2 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/országút/vegyes | 7,3/4,2/5,3 |
Tesztfogyasztás | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 146 |
ÁRA | 7,419 millió forinttól |