2009. október. 16. 05:12 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 15. 16:41 Autó

Téligumi-teszt: elég a négyévszakos gumi?

A klímapróféták már régóta arról beszélnek, hogy a telek egyre enyhébbek lesznek, ehhez képest az idei igen korán...

 

MTI / Oláh Tibor

A klímapróféták már régóta arról beszélnek, hogy a telek egyre enyhébbek lesznek, ehhez képest az idei igen korán és nagyon vehemensen érkezett. Függetlenül a tél erejétől téli gumira szükség van október és március között. Legfeljebb csak az mellőzheti a kis hópehely formájú jelzéssel ellátott gumik használatát, aki rövid utakat tesz meg autójával, illetve az autóját a garázsban pihentetheti, amíg az utak újra járhatóvá válnak.

A többiek, az előrelátó, okos többség a hideg beköszöntével mielőbb téli gumira vált. Nem várja meg, míg a gumisokat az első hó beköszöntével tömegesen megrohamozzák. Azoknak, akik hóban szegény, sík vidéken laknak jó alternatíva lehet az egész évben használható gumi. Az auto motor und sport magazin idei téli gumi tesztjén két ilyen gumi is beszáll a versengésbe: a Goodyear Vector legújabb átdolgozott verziója, és az újonnan kifejlesztett koreai Hankook Optimo.

Mint azt a mérési eredmények mutatják, ezek a gumik a közelébe sem érnek az igazi téli gumiabroncsok tulajdonságainak havas utakon. Mégis figyelemre méltó az eredményük, hisz gyorsításnál és a fékezésnél megfelelő pontszámot kaptak. A tesztelők mindkét gumit kezelhetőnek és kiszámíthatónak minősítették havas úton. A várakozásoknak megfelelően ezek a gumik nem a tiroli síelésre lettek kitalálva. Aki azonban közepes téli viszonyokra számít és például egy VW Golf méretű fronthajtású kompakt járművel rendelkezik, ezek a gumik erre teljesen alkalmasak.

A teszt mezőnyéből a Continental Winter Contact TS 830 egyértelmű fölénye magasodott ki. A lehetséges 100 pontból 98-at ért el a havas vizsgán. Még vizes úton is az elsők között van és száraz körülmények között is képes lépést tartani. Ez persze azzal jár együtt, hogy az ennyire télre optimalizált gumikeverék az átlagosnál jobban kopik.

Szorosan követi a Continentalt az új Goodyear Ultra Grip Performance 2. A Goodyear is nagyon jól alkalmazkodik a havas útviszonyokhoz, csupán a gyorsításnál és a késleltetésben maradt némileg alul. Válaszul vizes útburkolaton fékezéskor jobban reagál, mint a konkurensek. Csak a tapadása, ami a fogyasztásra van nem elhanyagolható hatással, lehetne valamivel alacsonyabb.

A Pirelli az új generációs Sottozeronál ért el jelentős előrelépést ezen a területen. Havas úton továbbra is jó jellemzőkkel bír az olasz gumi, azonban vizes útburkolaton valamivel lemarad a többiek mögött a viszonylag hosszú fékút miatt. Az eredményei azonban mégis elegendőek ahhoz, hogy a tesztelők ajánlását megkapja az értékelés során – ugyanúgy, mint a Michelin Primacy Alpin. A vizes és száraz útburkolaton a legjobb oldalát mutatja, de havas úton a gyenge elindulási jellemzők miatt veszít pontot. Az oldalvezetés havon ugyancsak hagy maga után kívánni valót. A Michelin ebben alig volt jobb, mint a négyévszakos gumik. A tesztalany VW Golfon már-már nyugtalannak mutatkozik, mert a kanyarban a terhelésváltásnál egymást váltja az első kerekeken az erőteljes toló-, a hátsó gumikon a kisodródás érzete.

A múlt évi teszt győztese, a Dunlop SP Winter Sport 3D referenciaként újra bekerült, és a harmadik helyezést érte el. Havon és száraz úton alkotott nagyot. Csak a vizes útburkolaton nem tudta az teljesíteni, mint a két győztes. A holland Vredestein, ami újabban az indiai Apollo Tyres gumióriás tulajdona, a Snowtrac 3-mal ugyancsak jó ajánlást kapott. Épphogy lecsúszott a dobogós helyezésről, de jóval kedvezőbb árfekvésű, mint a prémium gumigyártók termékei. Ugyanez érvényes a finn Nokianra és a Semperitre is, amely a Continental felügyelet alatt készül, azonban minden tesztkritériumban konzekvensen lemarad az anyamárka termékétől.

 

 

[[ Oldaltörés (Teszteredmények) ]]

 

 

Hogyan teszteltek? A lehetséges maximális pontszámot a minden kritériumban (oldaltartás, húzóerő, fékút, vízenfutás, sávváltás, vezethetőség, kényelem, menetzaj, gördülési ellenállás) legjobb gumi kapja meg. Ha az egyik mérési érték 20 százalékkal vagy többel gyengébb, mint a legjobb eredményt elért terméké, akkor az eredmény nulla pont. Eltérés azoknál a kritériumoknál lehetséges, melynél a mérési érték mellett egy szubjektív értékelés is szükséges (vezethetőség és kényelem). A tesztkritérium jelentőségétől függően a pontlevonások különbözőképpen adódnak össze. Például, ha a vizes és havas úton mért féktávolságot 40 pontra értékelik és ez csak fél százalékkal tér el a legjobb eredménytől, ez már elegendő ahhoz, hogy egy pont levonást kapjon, míg a 10 pontos kritériumnál 2 százalékos eltérés szükséges.

A Bridgestone visszalépettA japán Bridgestone a következő szezonban egy teljesen új téli gumi generációval rukkol elő. A Blizzak LM 30 a korábbi teszteken csak részben kielégítő eredményt elért LM 25 szériát váltja. Az auto motor und sport 2009-es tesztjén elindult ugyan a gumi, de Bridgestone mégis visszalépett. Ezt úgy indokolták, hogy még jobbat akarnak, és az LM 30-ast alapvető változtatásoknak vetik alá. Az auto motor und sport újságírói szerint bölcsen döntött a Bridgestone, mert havas utakon végzett teszten a gumi nem ért el versenyképes eredményt.

  

Gumi, ár

Pont

(max. 300)

Előny

Hátrány

Continental Winter Contact TS 830

ár: 30000 Ft (hazai akciós ár)

267

Különösen ajánlott

Nagyon jó menetstabilitás, jó húzóerő, rövid féktáv hóban, kiegyenlített tulajdonságok vizes és száraz úton, halk futás

magas gördülési ellenállás, nagyobb kopás száraz úton

Goodyear Ultra Grip Performance 2

ár: 35000 Ft

255

Ajánlott

Jó kezelhetőség és kiemelkedően jó fékhatás vizes aszfalton, jó kezelhetőség havon, jó komfortérzetet biztosít

hosszú féktáv száraz aszfalton, húzóerő havon nem optimális

Dunlop SP Winter Sport 3D

ár: 29 000 Ft

246

Ajánlott

Első osztályú menetstabilitás, nagyon jó húzóerő és a legjobb fékezéshavon, kiegyenlített tulajdonságok vizes és száraz aszfalton

nagy gördülési ellenállás, nagyobb kopás száraz úton

Vredestein Snowtrac 3

ár: 30000 Ft

243

Ajánlott

Jó kezelhetőség minden körülmény között, nagyon jó húzóerő havon, nagyon jól reagál vízátfolyásnál, rövid féktáv száraz aszfalton

Vizes úton gyengébb a húzóerő és a komfortérzet

Michelin Primacy Alpin

ár: 32000 Ft

237

Ajánlott

Nagyon jó kezelhetőség és rövid féktáv száraz aszfalton, jó vezetési komfortérzet, kielégítő tulajdonságok vizes aszfalton

nem optimális a húzóerő és a fékezés havon

Nokian WR G2

ár: 26000 Ft

236

Ajánlott

jó kezelhetőség és rövid féktáv száraz úton, jó tulajdonságok vizes útburkolaton

visszafogott húzóerő és túl hosszú féktáv havas úton, hangos futás

Pirelli Winter Sottozero II

ár: 29000 Ft

 

234

Ajánlott

Optimális menetstabilitás és jó húzóerő havas úton, vizes útburkolaton optimális fékezési tulajdonságok, alacsony gördülési ellenállás

alacsony komfort, zajos futás

Semperit Speed Grip

 ár: 100 euró (német ár)

230

Ajánlott

jó kezelhetőség és rövid fékút száraz aszfalton, jó fékezési tulajdonságok és vezetési komfort vizes aszfalton

hosszú fékút havon, magas gördülési ellenállás

Goodyear Vector 4Season

ár: 26000 Ft

négyévszakos

217

Feltételesen ajánlott

optimális menetstabilitás és fékkapacitás száraz aszfalton, kielégítő teljesítmény vizes úton, jó komfortérzet

gyenge húzóerő és fékezés havas úton

Hankook Optimo 4S

ár: 93 euró (német ár)négyévszakos

217

Feltételesen ajánlott

jó kezelhetőség és jó fékezés száraz úton, nagyon jó húzóerő és rövid féktáv vizes aszfalton

 gyenge húzóerő és fékezés havas úton

 

 

 

Hirdetés
Világ Németh András 2024. november. 30. 12:30

Így halnak meg Oroszországban a semmiért az észak-koreai katonák

Amerikai illetékesek is megerősítették, hogy észak-koreaiak is voltak azok között a katonák között, akik a napokban az oroszországi Kurszk térségében életüket vesztették egy brit manőverező robotgépekkel végrehajtott ukrán támadásban. Közben az is kiderült, hogy a Putyin segítségére vezényelt távol-keleti katonák zsoldja leginkább Kim Dzsong Un diktátort és környezetét gazdagítja.