Téligumi-teszt: elég a négyévszakos gumi?
A klímapróféták már régóta arról beszélnek, hogy a telek egyre enyhébbek lesznek, ehhez képest az idei igen korán...
A klímapróféták már régóta arról beszélnek, hogy a telek egyre enyhébbek lesznek, ehhez képest az idei igen korán és nagyon vehemensen érkezett. Függetlenül a tél erejétől téli gumira szükség van október és március között. Legfeljebb csak az mellőzheti a kis hópehely formájú jelzéssel ellátott gumik használatát, aki rövid utakat tesz meg autójával, illetve az autóját a garázsban pihentetheti, amíg az utak újra járhatóvá válnak.
A többiek, az előrelátó, okos többség a hideg beköszöntével mielőbb téli gumira vált. Nem várja meg, míg a gumisokat az első hó beköszöntével tömegesen megrohamozzák. Azoknak, akik hóban szegény, sík vidéken laknak jó alternatíva lehet az egész évben használható gumi. Az auto motor und sport magazin idei téli gumi tesztjén két ilyen gumi is beszáll a versengésbe: a Goodyear Vector legújabb átdolgozott verziója, és az újonnan kifejlesztett koreai Hankook Optimo.
Mint azt a mérési eredmények mutatják, ezek a gumik a közelébe sem érnek az igazi téli gumiabroncsok tulajdonságainak havas utakon. Mégis figyelemre méltó az eredményük, hisz gyorsításnál és a fékezésnél megfelelő pontszámot kaptak. A tesztelők mindkét gumit kezelhetőnek és kiszámíthatónak minősítették havas úton. A várakozásoknak megfelelően ezek a gumik nem a tiroli síelésre lettek kitalálva. Aki azonban közepes téli viszonyokra számít és például egy VW Golf méretű fronthajtású kompakt járművel rendelkezik, ezek a gumik erre teljesen alkalmasak.
A teszt mezőnyéből a Continental Winter Contact TS 830 egyértelmű fölénye magasodott ki. A lehetséges 100 pontból 98-at ért el a havas vizsgán. Még vizes úton is az elsők között van és száraz körülmények között is képes lépést tartani. Ez persze azzal jár együtt, hogy az ennyire télre optimalizált gumikeverék az átlagosnál jobban kopik.
Szorosan követi a Continentalt az új Goodyear Ultra Grip Performance 2. A Goodyear is nagyon jól alkalmazkodik a havas útviszonyokhoz, csupán a gyorsításnál és a késleltetésben maradt némileg alul. Válaszul vizes útburkolaton fékezéskor jobban reagál, mint a konkurensek. Csak a tapadása, ami a fogyasztásra van nem elhanyagolható hatással, lehetne valamivel alacsonyabb.
A Pirelli az új generációs Sottozeronál ért el jelentős előrelépést ezen a területen. Havas úton továbbra is jó jellemzőkkel bír az olasz gumi, azonban vizes útburkolaton valamivel lemarad a többiek mögött a viszonylag hosszú fékút miatt. Az eredményei azonban mégis elegendőek ahhoz, hogy a tesztelők ajánlását megkapja az értékelés során – ugyanúgy, mint a Michelin Primacy Alpin. A vizes és száraz útburkolaton a legjobb oldalát mutatja, de havas úton a gyenge elindulási jellemzők miatt veszít pontot. Az oldalvezetés havon ugyancsak hagy maga után kívánni valót. A Michelin ebben alig volt jobb, mint a négyévszakos gumik. A tesztalany VW Golfon már-már nyugtalannak mutatkozik, mert a kanyarban a terhelésváltásnál egymást váltja az első kerekeken az erőteljes toló-, a hátsó gumikon a kisodródás érzete.
A múlt évi teszt győztese, a Dunlop SP Winter Sport 3D referenciaként újra bekerült, és a harmadik helyezést érte el. Havon és száraz úton alkotott nagyot. Csak a vizes útburkolaton nem tudta az teljesíteni, mint a két győztes. A holland Vredestein, ami újabban az indiai Apollo Tyres gumióriás tulajdona, a Snowtrac 3-mal ugyancsak jó ajánlást kapott. Épphogy lecsúszott a dobogós helyezésről, de jóval kedvezőbb árfekvésű, mint a prémium gumigyártók termékei. Ugyanez érvényes a finn Nokianra és a Semperitre is, amely a Continental felügyelet alatt készül, azonban minden tesztkritériumban konzekvensen lemarad az anyamárka termékétől.
Hogyan teszteltek? A lehetséges maximális pontszámot a minden kritériumban (oldaltartás, húzóerő, fékút, vízenfutás, sávváltás, vezethetőség, kényelem, menetzaj, gördülési ellenállás) legjobb gumi kapja meg. Ha az egyik mérési érték 20 százalékkal vagy többel gyengébb, mint a legjobb eredményt elért terméké, akkor az eredmény nulla pont. Eltérés azoknál a kritériumoknál lehetséges, melynél a mérési érték mellett egy szubjektív értékelés is szükséges (vezethetőség és kényelem). A tesztkritérium jelentőségétől függően a pontlevonások különbözőképpen adódnak össze. Például, ha a vizes és havas úton mért féktávolságot 40 pontra értékelik és ez csak fél százalékkal tér el a legjobb eredménytől, ez már elegendő ahhoz, hogy egy pont levonást kapjon, míg a 10 pontos kritériumnál 2 százalékos eltérés szükséges.
A Bridgestone visszalépettA japán Bridgestone a következő szezonban egy teljesen új téli gumi generációval rukkol elő. A Blizzak LM 30 a korábbi teszteken csak részben kielégítő eredményt elért LM 25 szériát váltja. Az auto motor und sport 2009-es tesztjén elindult ugyan a gumi, de Bridgestone mégis visszalépett. Ezt úgy indokolták, hogy még jobbat akarnak, és az LM 30-ast alapvető változtatásoknak vetik alá. Az auto motor und sport újságírói szerint bölcsen döntött a Bridgestone, mert havas utakon végzett teszten a gumi nem ért el versenyképes eredményt.
Gumi, ár | Pont (max. 300) | Előny | Hátrány |
Continental Winter Contact TS 830 ár: 30000 Ft (hazai akciós ár) | 267 Különösen ajánlott | Nagyon jó menetstabilitás, jó húzóerő, rövid féktáv hóban, kiegyenlített tulajdonságok vizes és száraz úton, halk futás | magas gördülési ellenállás, nagyobb kopás száraz úton |
Goodyear Ultra Grip Performance 2 ár: 35000 Ft | 255 Ajánlott | Jó kezelhetőség és kiemelkedően jó fékhatás vizes aszfalton, jó kezelhetőség havon, jó komfortérzetet biztosít | hosszú féktáv száraz aszfalton, húzóerő havon nem optimális |
Dunlop SP Winter Sport 3D ár: 29 000 Ft | 246 Ajánlott | Első osztályú menetstabilitás, nagyon jó húzóerő és a legjobb fékezéshavon, kiegyenlített tulajdonságok vizes és száraz aszfalton | nagy gördülési ellenállás, nagyobb kopás száraz úton |
Vredestein Snowtrac 3 ár: 30000 Ft | 243 Ajánlott | Jó kezelhetőség minden körülmény között, nagyon jó húzóerő havon, nagyon jól reagál vízátfolyásnál, rövid féktáv száraz aszfalton | Vizes úton gyengébb a húzóerő és a komfortérzet |
Michelin Primacy Alpin ár: 32000 Ft | 237 Ajánlott | Nagyon jó kezelhetőség és rövid féktáv száraz aszfalton, jó vezetési komfortérzet, kielégítő tulajdonságok vizes aszfalton | nem optimális a húzóerő és a fékezés havon |
Nokian WR G2 ár: 26000 Ft | 236 Ajánlott | jó kezelhetőség és rövid féktáv száraz úton, jó tulajdonságok vizes útburkolaton | visszafogott húzóerő és túl hosszú féktáv havas úton, hangos futás |
Pirelli Winter Sottozero II ár: 29000 Ft
| 234 Ajánlott | Optimális menetstabilitás és jó húzóerő havas úton, vizes útburkolaton optimális fékezési tulajdonságok, alacsony gördülési ellenállás | alacsony komfort, zajos futás |
Semperit Speed Grip ár: 100 euró (német ár) | 230 Ajánlott | jó kezelhetőség és rövid fékút száraz aszfalton, jó fékezési tulajdonságok és vezetési komfort vizes aszfalton | hosszú fékút havon, magas gördülési ellenállás |
Goodyear Vector 4Season ár: 26000 Ft négyévszakos | 217 Feltételesen ajánlott | optimális menetstabilitás és fékkapacitás száraz aszfalton, kielégítő teljesítmény vizes úton, jó komfortérzet | gyenge húzóerő és fékezés havas úton |
Hankook Optimo 4S ár: 93 euró (német ár)négyévszakos | 217 Feltételesen ajánlott | jó kezelhetőség és jó fékezés száraz úton, nagyon jó húzóerő és rövid féktáv vizes aszfalton | gyenge húzóerő és fékezés havas úton |