Huszonkét halálos baleset volt idén az autópályákon
Kevesebb baleset történt az autópályákon az első félévben a múlt év hasonló időszakához képest, de nőtt a halálos, illetve a személyi sérüléssel járó esetek száma - közölte az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. A legveszélyesebb autópálya az M2-es, a legtöbben az M7-esen haltak meg (10 személy).
A balesetek száma 4,5 százalékkal - 1196-ról 1142-re - csökkent, ugyanakkor a személyi sérüléses balesetek száma 7,5 százalékkal emelkedett. A halálos balesetek száma mintegy 22 százalékkal (18-ról 22-re) nőtt, a súlyos sérüléssel járó eseteké 6,1 százalékkal (66-ról 62-re) csökkent, a könnyű sérüléses esetek száma pedig 12,9 százalékkal (116-ról 131-re) emelkedett.
A társaság kezelésében lévő úthálózat hossza 16 százalékkal nőtt, jelenleg 695 kilométernyi autópálya, 169 kilométernyi autóút, főút és 366 kilométernyi úgynevezett csomóponti ág tartozik az ÁAK-hoz.
Az általuk üzemeltetett gyorsforgalmi hálózaton bekövetkező halálos balesetek 27 százaléka az M2-es autóúton, az M0-ás körgyűrű déli szektorában regisztrált balesetek fele pedig az autóút 27. és 28. kilométerszelvénye között történt. Az M1-es és M3-as autópályán ugyanakkor 14,6, illetve 42,6 százalékkal csökkent a balesetek száma.
A közlemény szerint a útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai sztrádákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, de az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak. Ennek oka az lehet, hogy a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.
A balesetek okai között első helyen áll a figyelmetlen vezetés (30 százalék), a második leggyakoribb, hogy nem tartják be a követési távolságot (13 százalék), a harmadik pedig a szabálytalan sávváltás (9 százalék).
A KSH szerint a balesetek száma autópályánként eltérően alakult: az M7-esen 26 százalékkal nőtt, az M30-ason az előző évivel azonos számú baleset történt, az M5-ösön 47 százalékkal csökkent a 2008 azonos időszakihoz képest.