Skoda Octavia RS teszt: csúcs-Skodákkal párbajoztunk a ringen
Országúton is izgalmas, városban egyenesen provokatív az Octavia RS, még kombiként és a százhetven lovas közös...
Országúton is izgalmas, városban egyenesen provokatív az Octavia RS, még kombiként és a százhetven lovas közös nyomócsöves dízelmotorral is elég fürge és pimasz. Versenypályán azonban a kézi váltós, a normál Octaviánál 1,3 centivel lejjebb ültetett 200 lovas TSI a király. Az ötajtós modellek a szakavatott pilóták kezében a pályán kívülről is látványosan hatottak.
Elsőként egy DSG duplakuplungos dízel kombival vágtam neki a kanyargós pályának, ahol simán letoltak a benzinesek. Aztán ugyanez megismétlődött velük, amikor bepréseltem magam egy benzines sportüléseibe.
A benzines érezhető erőfölénye azonban nem megy a biztonság rovására, az Euroringen egyszerűen nem lehetett felborulni az RS-sel. Nem akartam, félreértés ne essék, de nem tudtam olyan gyorsan és durván bevenni a kanyarokat, hogy az ESP ne irányítson vissza az aszfaltra, miközben szakadt rólam a veríték a halálfélelemmel kevert izgalomtól. A pálya mindkét szélét bejárták az autók, drifteltünk rendesen, de néhány kivételtől eltekintve senki sem látogatta meg a murvás bukóteret. A szakik kinyomták persze az ESP-t, vezetési képességeiknek és az autó pontos irányíthatóságának köszönhetően, következmények nélkül.
Sokkal nagyobb mozgásteret adott a terepjáró tulajdonságokkal felvértezett Scout, amely a rossz utak és a közepes erősségűnek mondható tereptárgyak meghódítására is alkalmas, emellett izmos motorjainak köszönhetően az autópályán is megállja a helyét. Haldex-kuplungos összekerékhajtása szerény, 179 milliméteres hasmagassággal párosul, 1655 literes csomagtarója tekintélyt parancsoló. Riasztó ugyanakkor a pazarul felszerelt alapára, a Scout 160 lovas 1,8 literes benzinmotorral 8,291 milliótól vihető haza, a kétliteres 140 lovas dízel alapára 9,097 millió forint. Ez is lehet az oka annak, hogy 2007-es bevezetése óta csupán 35 Scout fogyott nálunk. Világszerte nagyobb volt a sikere: 22 ezret adtak el.
Ennél jóval kelendőbb itthon az RS. Az első szériából 148, a másodikból 439-et vettek, 587 limuzint, 205 kombit. Típusból 2000 óta világszerte 60 ezer fogyott, 70 százalékuk kombi volt. A puttonyost főként Németországban, Svájcban, Olaszországban részesítették előnybe a vásárlók. Az új, LED-es első jelzőfénnyel és megújult belsővel kialakított, sportkormánnyal felszerelt RS ára továbbra is versenyképes a kompakt kategória nagyágyúival összevetve (Mazda3 MPS, Audi S3, Ford Focus RS, Renault Mégane RS, Opel Astra OPC, Honda Civic TypeR, VW Golf GTI, Seat Leon Cupra): a legolcsóbb dízel 170 lóerővel 7,616 millió forint, a benzines változat 7,735 millió forint. A DSG-váltó felára kb. félmillió forint.
B. Cs.
Skoda Octavia RS 2,0 TSI /Scout 2,0 TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1984/1968 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5/ Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 200 lóerő 5100-6000 fordulaton/ 140 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 280 Nm 1700-5000-es fordulaton/ 320 Nm 1750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4597/1769/1447 |
Csomagtér | 585 liter |
Saját tömeg (kg) | 1450/1570 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 242/197 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7,2/10,2 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 7,5/6,4 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 175/173 |
ÁRA | 7,735 millió forinttól/ 9,097 millió forinttól |