Még mindig nem tudni, kié lesz az Opel
Az Opellel kapcsolatban még semmi nem dőlt el, a versenyfutás tovább tart az egyik legpatinásabb német autógyárért, amely súlyos pénzügyi gondokkal küzd. Kormányzati segítséget sem kaphat addig, amíg nem tudni, lesz-e tőkeerős befektető.
Angela Merkel kancellár egy hétfői nyilatkozatában ismét megerősítette, hogy bármifajta kormányzati segítség előfeltétele olyan tőkeerős beruházót találni, aki képes biztosítani a gyár tartós fejlődését és a munkahelyek megőrzését. A kancellár utalt arra, hogy a kormány szerdára várja a két eddigi jelentkező, az olasz FIAT és az osztrák-kanadai Magna végleges ajánlatát. Az utóbbi az orosz GAZ autógyárral együtt érdeklődik az Opel iránt, ami szakértők szerint biztosíthatná az oroszországi piacokat is.
Közben - ugyancsak hétfői értesülések szerint - megerősítette az Opel átvételének szándékát a FIAT. Az olasz gyár első embere, Sergio Marchionne egy interjúban azt hangoztatta, hogy a FIAT a négy németországi Opel-gyár közül egyet sem zárna be. Az elnök nem tagadta azonban, hogy szó lehet a munkahelyek számának csökkentéséről. Az esetleges átvétellel kapcsolatban már tárgyalásokat folytatott annak a négy tartománynak a miniszterelnökével, ahol az üzemek találhatók.
A másik jelölt, az osztrák-kanadai beszállító és alkatrészgyártó Magna szintén hangoztatta, hogy szerdán terjeszti elő végleges ajánlatát. Az Opel alkalmazottainak, illetve üzemi tanácsi vezetőinek körében értesülések szerint a FIAT-tal szemben jóval nagyobb a bizalom a Magna iránt.
A kormány ugyanakkor felkészült arra, hogy ha bejelentik az amerikai anyavállalat, a General Motors csődjét, akkor az Opel azonnali kormányzati segítségre szorul. Ennek mechanizmusát Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter dolgozta ki, aki újabb amerikai látogatásra készül a General Motors helyzetének és álláspontjának kipuhatolására. A kormány által kidolgozott megoldás a hírek szerint biztosíthatná, hogy a General Motors csődje esetén az Opel talpon maradhasson, és folytatódjanak a tárgyalások a lehetséges beruházókkal.
A szövetségi kartellhivatal ugyanakkor elutasította az Opelben való tervezett kormányzati részvételt, hangoztatva, hogy minden fajta, a reálgazdaság egyik szereplőjének nyújtandó szubvenció, illetve támogatás alapvetően versenyellenes.