2009. május. 13. 08:46 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. május. 13. 12:20 Autó

Sebességet is mér az új M0-ás hatvan kamerája

Beépített digitális balesetmegelőző funkcióval ellátott kamerák figyelik az M0-ás új szakaszát. Az intelligens kamerák figyelmeztető jelzést adnak az autópályát ellenőrző szerveknek, hogy azok idejében reagálhassanak, ha valaki szemben halad a forgalommal, ha baleset történik, vagy ha a megállósávban közlekednek. Emellett a forgalom átlagsebességét is mérik.

Közel hatvan folyamatosan működő és éjszaka is látó kamera üzemel az M0-ás körgyűrű új szakaszán és a Megyeri hídon. A hazai fejlesztésű, intelligens funkciókkal ellátott kamerák segítségével egyszerre többféle esemény is folyamatosan megfigyelhető és rögzíthető az autópálya szakaszain. A már Angliában is tesztelt rendszer kritikus események észlelésekor képes figyelmeztetni a diszpécser szolgálatokat megadva a történtek időpontját és típusát. A kamerába épített eseményfelismerő funkciók jelentősen növelik az emberi megfigyelés hatékonyságát, különösen nagy kamerarendszerek esetében, hiszen a megfigyelések és észlelések jó részét az emberi erőforrások helyett a kamerák végzik.

Balesetkor a kamera detektorai észlelik a forgalom sebességének hirtelen csökkenését. A kamera szintén jelez leállósávban történő haladás, vagy szembe irányú forgalom esetén. Ilyenkor a rendszer riasztást küld a központba, ahol az események ismeretében lehetőség van az azonnali cselekvésre – olvasható a rendszert fejlesztő Intellio Kft. közleményében. A kamerák képének visszajátszása során rekonstruálhatók az események, így hamar kiderül, hogy ki volt a szabálysértő, vagy éppen mi okozta az adott riasztási eseményt.

A lehető legrészletdúsabb információszerzés érdekében minden közlekedéselemző kamerához egy-egy úgynevezett Speed Dome kamera van kötve, melyek mozgását az intelligens kamerák képesek irányítani. A Speed Dome kamerák fő jellegzetessége, hogy igen nagy optikai zoommal rendelkeznek és távolról irányítva mozgathatóak. A rendszer automatikusan vezérli ezek mozgását. Ez azt jelenti, hogy egy esemény bekövetkezésekor közvetlen közelről, teljesen éles képet kapva vizsgálhatunk rendszámokat, akár arcokat.

A rendszer fejlettebb változata képes a forgalom sávonkénti elemzésére is, egy-egy útszakasz teljes szélességű megfigyelésére. Egy eszközön ugyanis több funkció (detektor) egyidejűleg is futtatható. Ez azt jelenti, hogy a kamera egy időben futtatja a balesetmegelőző funkciókat és statisztikai adatokat biztosít, mint a járművek kategóriája, átlagsebessége, vagy súlya (integrált hurokdetektorok alkalmazásával). Szabályszegés esetén a kamerák azonnal riasztást küldenek az autópálya-kezelő diszpécserszolgálatához, és rögzítik a gépjármű adatait (szín, típus), valamint rendszámát. A riasztás lehetővé teszi az azonnali intézkedést, így könnyen ki lehet szűrni a szabálysértőket és akár megelőzni a baleseteket.

Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2025. január. 07. 09:30

Laczó Adrienn, lemondott bíró: Dermesztő hatás nyomja rá a bélyegét az egész bírói szervezetre

„Az ember csak akkor veszi észre, hogy nem kapott levegőt, amikor felbukkan a víz alól” – mondja Laczó Adrienn volt bíró, aki januártól egy ügyvédi irodában dolgozik tovább. A Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának egykori tanácselnöke szerint a bírák közül egyre többen érzik, hogy olyan nyomás nehezedik rájuk, ami nem megengedhető. Hogyan nyilvánul meg ez a nyomás, és volt-e bármilyen hatása a bírák kiállásának? Miért volt szerinte mélyen sértő az új OBT-elnök nyilatkozata a „zavaró hangokról”? HVG-portré.