Mercedes-Benz GLK teszt: nyálcsorgatós
Egy-egy ilyen autóban önvizsgálatot tartok, milyen érzés gazdag emberek autóit...
Egy-egy ilyen autóban önvizsgálatot tartok, milyen érzés gazdag emberek autóit vezetni, olyan gépeket, amelyek annyira messze vannak a hétköznapok valóságától, hogy még álmodni sem érdemes róla. Ha lesöpröm róla a meseautós jelleget, mint autó, a GLK hibátlan, van négy kereke, motorja, fázni nem lehet benne és reggel a fiamat is elviszi kosárra. De vajon, kik veszik majd? A Mercire izguló, keménykötésű és pénzes fickók aligha, hisz ott van a menő ML, a pazar GL, vagy a tökös G. Maradnak a csajok, pénzes apuka egyetlenjei, arái, kedvesei. Talán így gondolkodtak a Daimlernél, amikor befizették a GLK-t a Szex és New York című filmbe. Tetszik, de ha ennyi pénzem lenne, maradnék a jól bevált, immár harminc éve gyártott osztrák óriásnál, a G-osztálynál.
Katonás rend uralkodik a GLK-ban, a C- és a G-osztály szép elegyét látjuk, sőt a beltér inkább az új E-osztály harmóniájára emlékeztet. Okosan és ergonomikusan berendezett, elegáns és fényűző, de mentes a latinos túlkapásoktól vagy a francia dekadenciától. Semmi burjánzó, elfajzott kinövés, mindennek megvan a szerepe.
A kormány szögletes alul, jó vezetni a GLK-t, ám a kormányzás pontatlan, nagy a holtjáték. A multimédiás egység szépen szól, hat gigás tárhely áll saját fájljaink rendelkezésére. A zenei élményt nem zavarja nyikorgás, recsegés vagy zörgés, ez a kocsi nagyon egyben van. Ez csak természetes, hisz Brémában gyártják.
Szögletes, darabos, nagyon germán és minőségi autó. A LED-es nappali fényt még ezen a modellen nem alkalmazta a Mercedes, a hátsó irányjelzőkben azonban már diódák villannak fel. Nagyok az ablakok, világos, átlátható a beltér, a kétszínű designo bőrülések kényelmesek. Az üléspozíció jó, rálátni a forgalomra, a szögletesség révén kevés a holttér, a tükrök nagyok, jól körbelátható az autó. A parkolásban elöl és hátul radar segít, de hogy még könnyebb legyen a géelkás élete, színes kamera fedezi a mögöttünk lévő területet.
A hathengeres dízel halk és baromi erős. Már 1600-as fordulaton leadja 540 newtonméteres nyomatékát, a méretes kocka rögtön ugrik, mihelyst úgy akarjuk. A hétsebességes automatát a kormányról is kapcsolhatjuk, vagy akár sportfokozatban is közlekedhetünk. Egyiknek sem vettem gyakran hasznát, padlógázzal nem sok ellenfél akad. A GLK-t nem versenyzésre találták ki, ám a lendületes autózás egyáltalán nem idegen tőle, autópályán is szépen tartható vele a 200 kilométer/óra. 130-150 között csendes, előzésre van bőven tartaléka, 224 lóerős. Jól gyorsul, a 4Matic rendszer résen van, bár néha érezni a hátsókerekes gyökereket, sikerült egyszer riszálnom a fenekét. A nagy erő magas fogyasztással jár együtt, az ötszáz kilométeres tesztút során vegyes üzemben 11,2 liter gázolajat fogyasztott a GLK 100 kilométerenként.
A Bluetooth-kapcsolat révén telefonálhatunk vezetés közben, a beszédfelismerő rendszerrel útvonalat is tervezhetünk anélkül, hogy kezünket levennénk a kormányról. Izgalmas játék, egész szavakat megért, ám ha nem ejtjük helyesen németül vagy angolul a szavakat, Biri helyett esetleg Berlinbe navigál. Jópofa, az egész családot megmozgató játék a hangos tervezés, a rendszernek jó füle van, a háttérbeszélgetésből is kihall egyes, nem is úgy értett, vagy mondott utasításokat.
Terepen offroad-csomag nélkül csak a motor erejére hagyatkozhatunk, a rövid túlnyúlások és a 201 milliméteres hasmagasság ellenére nem egy dzsip a GLK, de dombokon, sárban, hóban, latyakban, földúton nem akadunk el, sőt vontatni is ideális, két tonnáig terhelhető.
Csomagtartója a kategóriájához mérten kicsi - az Audi Q5 csomagtere 540 liter, a BMW X3 480 literes -, családi utazásokhoz kevés, egy nagyobb méretű hokistáska és egy kisebb hátizsákkal már megtelik, de mivel kockaforma az autó és az ülések síkban dönthetők, nagyobb tárgyak szállítására ideális.
Mercedes-Benz GLK 320 CDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2987 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 224 lóerő 3800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 540 Nm 1600-2400-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4525 / 1840 / 1689 |
Tengelytáv (mm) | 2755 |
Csomagtér | 450-1550 liter |
Saját tömeg (kg) | 1880 |
Teherbírás/vontatási maximum (kg) | 750/2000 |
Terepszögek elöl, hátul | 23 fok, 25 fok |
Hasmagasság, gázlómélység (mm) | 201 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 220 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/Országút/Vegyes | 10,3-10,7/6,5-7,0/7,9-8,4 |
Tesztfogyasztás | 11,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 209-220 |
ÁRA | Alapára 13,701 millió forint, tesztautó ára kb. 16 millió forint |
A GLK legfontosabb alap- és extra felszerelései
4MATIC: állandó összkerékhajtás, nyomatékarány elöl/hátul 45/55 százalék, egyfokozatú osztómű, központi differenciál 50 Nm záró-hatással, ESP, 4ETS - széria
4ETS: a túlforgó kerekeket lefékező elektronikus rendszer; nehéz körülmények között is biztosítja a haladást - széria
7G-TRONIC: intelligens, elektronikus felügyeletű hétfokozatú automata. Nagy áttételtartománya dinamikussá, csendessé és takarékossá teszi az autót - széria
Sarokfény: a kétoldali széles fénykéve beforduláskor és erős kanyarban fokozza a biztonságot - széria, ILS-szel
Adaptív féklámpa: vészfékezéskor villogva figyelmeztet - széria
ADAPTIVE BRAKE: vezetőtámogató fékfunkciókkal fokozza a biztonságot - széria
Adaptív frontlégzsák: a baleset típusától és súlyosságától függően működik - széria
Adaptív erőhatároló: csökkenti az utas testére ható erőt - széria
AGILITY CONTROL: a menethelyzethez illeszkedő csillapítás - széria
Aktív kanyarfény: követi a kormánymozdulatokat - széria, ILS-szel
Dombsegéd: emelkedőn elinduláskor megakadályozza a visszagurulást - széria
Autópályafény: 90 km/óra fölött erősebb a tompított fény, 110 fölött magasabbra állítja a vezetőoldali fényszórót, 50 méterrel növelve a látótávolságot - széria, ILS-szel
AKSE automatikus gyermekülés-felismerés: Mercedes-gyermekülés esetén kikapcsolja az utasoldali légzsákot - extra
Bluetooth: drótnélküli kapcsolat a mobiltelefonnal - széria
BAS fékasszisztens: vészhelyzetben önműködően ráadja a maximális féknyomást, lerövidítve a fékutat - széria
Bi-xenon fényszóró: gázkisüléses, vetítőlencsés lámpa - széria, ILS-szel
COMAND APS: audio- és kommunikációs rendszer, rádió, CD/DVD, navigátor, telefon és terep-menü. A feldolgozott térképterület elhagyásakor útvonal-feljegyzés és tárolás. Zeneszerver ezer zeneszámnak - extra
Gyűrődő szelvény: elöl és hátul csökkenti a kissebességű ütközés javítási költségét - széria
Koromszűrő: karbantartást és adalékot nem kíván, 99 százalékkal csökkenti a részecske-kibocsátást - széria a dízeleken
Lejtősegéd (Downhill Speed Regulation – DSR): meredek lejtőn megválaszthatja a maximális sebességet a vezető - Offroad-Technik-Paket esetén széria
EASY-PACK csomagtér-ajtó: elektromechanikus szerkezet nyitja és csukja - extra
Kiterjesztett ködfényszóró: Az Intelligent Light Systems része, kifelé fordítja a vezetőoldali fényszórót - széria, ILS-szel
ESP: kritikus menethelyzetekben stabilizálja az autót, figyelmeztet a guminyomás hirtelen csökkenésére - széria
ESP utánfutó-stabilizáló: célzott fékműködtetésekkel csírájában fojtja el a szerelvény becsóválását - széria
Överő-határoló: balesetkor csökkenti az utas testére ható erőt - széria
Övfeszítő: behúzza az öv lazaságát, csökkenti a test terhelését - széria
Intelligent Light System: az új fényszórótechnika öt világítási funkciója a helyzettől és az időjárástól függően kapcsolódik be - extra
THERMATIC klímaautomata: kétzónás; sokféle beállítási lehetőséggel szolgálja az egyéni komfortot - széria
Térdlégzsák: bizonyos helyzetekben fokozza a védelmet - széria
THERMOTRONIC komfort-klímaautomata: háromzónás, huzatmentes szellőzéssel, maradékhő-hasznosítással - extra
Komfort-multifunkciós kormánykerék: innen kezelhető a rádió, a telefon, a navigátor, a kijelző és néhány más funkció - extra
Fényezés: karcálló, ugyanakkor mély, ragyogó fénye van - széria
Országúti fény: Az Intelligent Light Systems jobban és messzebbre világít a hagyományos tompítottnál - széria, ILS-szel
LINGUATRONIC: hangvezérlés a rádió, a CD/DVD, a lemezváltó, a navigátor és a telefon részére – egész szavakat is megért. - COMAND APS/ Audio 50 APS, CD-váltó esetén széria
Memóriacsomag: háromféle beállítás az első ülések részére, kiterjed a kormánykerékre és a külső tükrökre is - extra
NECK-PRO: aktív fejtámla, csökkenti a nyaksérülés veszélyét - széria
Offroad-Technik-Paket: különleges menetprogramok fokozzák a terepjáró képességet. Alsó védőlemezt is tartalmaz - extra
Panoráma tolótető: a szélvédőtől a csomagtérig tart, eleje gombnyomásra hátrasiklik - extra
Paraméteres kormánymű: sebességfüggő rásegítés: gyors haladáskor jó útkapcsolat, könnyű parkolási manőverezés - széria:GLK 280, GLK 350, GLK 320 CDI
PARKTRONIC: ultrahangos akadályérzékelő - extra
PRE-SAFE: balesetveszélyes helyzetben fokozza a passzív biztonsági elemek hatékonyságát - extra
Esőérzékelő: az időjáráshoz automatikusan alkalmazkodó ablaktörlési periódus - széria
Tolatókamera: hátramenetbe kapcsoláskor megjelenik a képe a COMAND-képernyőn – extra
Edition 1: A GLK-osztály értékesítésének kezdetén kínálják az exkluzív „Edition 1“ modellt, amelyet kívül a Sport-Paket Exterieur csomag, a 20 hüvelykes kerék, az elektromos működtetésű EASY-PACK csomagtér-ajtó és a sötétített hátsó üvegezés különböztet meg. Belsejét Sport-Paket Interieur csomag, fekete-fehér bőrülés, AMG multifunkciós kormánykerék, fekete tetőkárpit, alumínium-dekoráció és COMAND APS rendszer különbözteti meg. Valamennyi V6-os motorral megrendelhető; az alapszín fehér, de lehet mást is választani.