Maybach-teszt: meghajtottuk az oligarchák limuzinját
Furcsa hajnali álom nyom el. Dél-Spanyolországban kocsikázunk. Napa bőr fotel ölel körül, hátamat masszírozza és szellőzteti. Hatalmas autót vezetek. Halk jazz szól, csöng a telefon. Tenger illata lengi be a tájat. A mellettem ülő szoknyából kikandikáló térde felé nyúlok. Sajgó fájdalomra riadok fel, egy szigorú tekintetű őszbajszú, bagószagú férfi csap rá a kezemre és németül figyelmeztet, túl gyorsan hajtok. Magam elé nézek, 220 országúton, úristen, milyen autó ez? Maybach és Tatára érkezünk éppen.
© Stiller Ákos |
A méret nem boldogít, ezt az autót látni, érezni kell. Különleges, hogy vezethettük. Nagyon keveseknek adatik meg ez az élmény, talán úgy ötezer embernek sem. Az egész világon.
A nagyon meglepő a Maybachban, hogy nem is nagyon meglepő. Csak azután tűnik fel, hogy feltűnik maybachsága, nem úgy, mint például a Rolls, amelynek mozdonyszerű orráról ordít a kivagyiság. Pedig a nagyon gazdag emberek nem akarnak nagyon gazdagnak látszani. A nagyon gazdag emberek tehát Maybach-hal járnak. És nem simával, hanem Speziallal, 57S-sel, vagy hosszított 62S-sel.
© Stiller Ákos |
A Maybach 57S tervezésekor azokra a vevőkre gondoltak, akik mindenki másnál intenzívebben élik az életüket és ezt méltón akarják kifejezni. Egy Maybach vásárlásakor nem egy autót veszünk, hanem egy életre szóló szolgáltatást. Olyan klubba lépünk be, ahol mindenkinek van egy személyes tanácsadója, aki minden az autóval kapcsolatos kívánságát, sóhaját teljesíti, baját megoldja. És még oroszul is tud.
Az oroszok különleges vonzódása euró milliókat ér a Daimlernek, az évi 3-400 darabos gyártás jelentős része Moszkvában köt ki. Míg a Mercedes más piacokon gondban van a Maybach eladásával, az orosz metropoliszban két kereskedése is jól megél, így Moszkvát – nem hivatalosan – akár a Maybach fővárosának is lehetne nevezni. Magyarországon állítólag két embernek van, igaz az egyik főként Amerikában tartózkodik, ezért is lehetett rendkívül különös és feltűnő, ahogy a három kipróbált Maybach a Margit körúti dugóban araszolt.
© Stiller Ákos |
A Maybach 57S szívét az AMG szállítja, ilyen dobog a legvadabb Mercedes-Benz sportkocsikban és a tuningolt S-limuzinokban. A hatliteres biturbó motor 612 lóerős, ezres nyomatékmaximumát már 2000-es fordulatszámon átadja a vezetőnek. Hangja természetesen nincs, a szigetelés elfojtja a hengerek orgiáját, a két méretes kipufogó is inkább dísz, mint hangszer. A hatalmas erőt ötsebességes automatikus váltó továbbítja a hátsó kerekekre, a váltónak van komfort és sport fokozat is, lehet kézzel is váltani, ám kinek van ideje erre, hadd dolgozzék a gép, ha ennyit elkértek érte. Ha megindul, az isten sem állítja meg, ha nem lenne az a fránya korlátozás, simán meglépné a 300 kilométeres álomhatárt is.
© Stiller Ákos |
Fogyasztásban is előkelő a Maybach, a négyórás tesztelés és az együtt megtett 250 kilométer során 20,9 liter átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, bár valószínűleg ez az adat ebben a közegben senkit nem érdekel. De legalább tudjuk, ha Maybachot akarunk látni, benzinkutak környékén várható a felbukkanásuk, tankja 110 plusz 14 literes.
Dizájn/Kényelem
© Stiller Ákos |
Az ajtókat elektromosság húzza be, utána végtelen csönd vesz körbe, ha rosszmájúak lennénk, azt mondhatnánk csak a szú zizegését hallani. A fa annyira fa, hogy beszél, eleven múltat közvetít, a minőségi bőrök gyűrődésmentes marhák adományai, a kárpit, ahogy az egész autó maga, kézimunkáról árulkodik. Bármelyik székbe, fotelbe üljünk is bele, a memóriás ülések öt személy különböző beállításait képesek tárolni, a kormány, a tükrök megfelelő pozíciójával együtt. Hátradőlsz, bekapcsolod a masszázst, nézed a tévét: élvezed a munkád gyümölcsét. A legjobb hely a kocsiban, azonban mégis a vezetőülés trónja, aki ilyen autóban sofőrködik, biztos lehet, hogy elérte pályája csúcsát, legyen csak egy egyszerű limósofőr, vagy legyen vállalattulajdonos, herceg, filmsztár.
A kulcsnélküli nyitás és motorindítás alapáras, az erőművet az aranyos, faborítású váltó tetején lévő gombbal is be lehet izzítani. A megfelelő hőmérsékletről négyzónás klíma, időre programozható állófűtés, ülés szellőztetés és ülésfűtés gondoskodik. Laptop tartó asztalkák mindkét ülés háttámlájából kihajthatók, de ha épp pezsgőzni akarunk csak a könyöktámaszt kell felhajtanunk, a hűtőládában biztos találunk egy jéghideg palackot, valamint pár poharat.
© Stiller Ákos |
Hifi/Navigáció
© Stiller Ákos |
Műszaki adatok
Maybach 57S | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 5980 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 612 lóerő 4800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 1000 Nm/2000-4000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 3390 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5728/1980/1573 |
Fordulókör (m) | 13,3 |
Csomagtér (l) | 605 |
Saját tömeg (kg) /megengedett össztömeg | 2735/3260 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) | 110/14 |
Gumiabroncsok méretjelzése | 275/45 R20 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 275 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 5,0 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 24,6 |
Országúti | 11,8 |
Vegyes | 16,4 |
Tesztfogyasztás | 20,9 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 390 |
ÁRA | 120 millió forint |