2008. december. 11. 19:24 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. december. 11. 19:05 Autó

Maybach-teszt: meghajtottuk az oligarchák limuzinját

Furcsa hajnali álom nyom el. Dél-Spanyolországban kocsikázunk. Napa bőr fotel ölel körül, hátamat masszírozza és szellőzteti. Hatalmas autót vezetek. Halk jazz szól, csöng a telefon. Tenger illata lengi be a tájat. A mellettem ülő szoknyából kikandikáló térde felé nyúlok. Sajgó fájdalomra riadok fel, egy szigorú tekintetű őszbajszú, bagószagú férfi csap rá a kezemre és németül figyelmeztet, túl gyorsan hajtok. Magam elé nézek, 220 országúton, úristen, milyen autó ez? Maybach és Tatára érkezünk éppen.

© Stiller Ákos

A méret nem boldogít, ezt az autót látni, érezni kell. Különleges, hogy vezethettük. Nagyon keveseknek adatik meg ez az élmény, talán úgy ötezer embernek sem. Az egész világon.

A nagyon meglepő a Maybachban, hogy nem is nagyon meglepő. Csak azután tűnik fel, hogy feltűnik maybachsága, nem úgy, mint például a Rolls, amelynek mozdonyszerű orráról ordít a kivagyiság. Pedig a nagyon gazdag emberek nem akarnak nagyon gazdagnak látszani. A nagyon gazdag emberek tehát Maybach-hal járnak. És nem simával, hanem Speziallal, 57S-sel, vagy hosszított 62S-sel.

© Stiller Ákos
Bár a Rolls-Royce bizonyult a legfényűzőbb gépkocsinak abban a felmérésben, amelyben a tehetősek autóvásárlási szokásait tanulmányozták, presztízsben a Maybachot nem lehet megverni. A közvélemény-kutatást a tehetős amerikaiakra szakosodott Luxury Institute végezte. A britek legendás gépkocsija egyetlen dologban marad alul legfőbb vetélytársával, a DaimlerChrysler által gyártott Maybach luxus limuzinnal szemben, s az a státuszszimbólum jellege. Ezt a szakemberek arra vezetik vissza, hogy a Rolls-Royce vásárlói köre "felhígult" - egyre több "oda nem illő" személy - popcsillag, sportoló, kétes múltú politikus - vásárol ilyen gépkocsit.

A Maybach 57S tervezésekor azokra a vevőkre gondoltak, akik mindenki másnál intenzívebben élik az életüket és ezt méltón akarják kifejezni. Egy Maybach vásárlásakor nem egy autót veszünk, hanem egy életre szóló szolgáltatást. Olyan klubba lépünk be, ahol mindenkinek van egy személyes tanácsadója, aki minden az autóval kapcsolatos kívánságát, sóhaját teljesíti, baját megoldja. És még oroszul is tud.

Az oroszok különleges vonzódása euró milliókat ér a Daimlernek, az évi 3-400 darabos gyártás jelentős része Moszkvában köt ki. Míg a Mercedes más piacokon gondban van a Maybach eladásával, az orosz metropoliszban két kereskedése is jól megél, így Moszkvát – nem hivatalosan – akár a Maybach fővárosának is lehetne nevezni. Magyarországon állítólag két embernek van, igaz az egyik főként Amerikában tartózkodik, ezért is lehetett rendkívül különös és feltűnő, ahogy a három kipróbált Maybach a Margit körúti dugóban araszolt.

© Stiller Ákos
Moszkvában több, mint 150 Maybach közlekedik az utakon, a vevőik nagy része 30 és 50 év közötti. A Maybachot elsősorban a hátsó ágyként is használható ülések miatt keresik. Az ügyfélkör kilétét csak paparazzók tudnák felfedni, a gyártó üzleti titokként kezeli vásárlói névsorát. Egyikük azonban leleplezte magát: a Youtube igen kedvelt filmecskéjében pajszerrel próbálja megjavítani sérült hosszított Maybachját Gigi Becali, a bukaresti Steaua focicsapat pásztorból vallásos milliárdossá kinőtt tulajdonos mogulja.

Motor/Technika (Oldaltörés)

A Maybach 57S szívét az AMG szállítja, ilyen dobog a legvadabb Mercedes-Benz sportkocsikban és a tuningolt S-limuzinokban. A hatliteres biturbó motor 612 lóerős, ezres nyomatékmaximumát már 2000-es fordulatszámon átadja a vezetőnek. Hangja természetesen nincs, a szigetelés elfojtja a hengerek orgiáját, a két méretes kipufogó is inkább dísz, mint hangszer. A hatalmas erőt ötsebességes automatikus váltó továbbítja a hátsó kerekekre, a váltónak van komfort és sport fokozat is, lehet kézzel is váltani, ám kinek van ideje erre, hadd dolgozzék a gép, ha ennyit elkértek érte. Ha megindul, az isten sem állítja meg, ha nem lenne az a fránya korlátozás, simán meglépné a 300 kilométeres álomhatárt is.

© Stiller Ákos
A beltér finomságai, a króm hűtőrács, a 20 hüvelykes felnik és a az autó színére fújt fényszóróbetétek mellett a Spezial változatot 15 milliméterrel lejebb engedett kasztni különbözteti meg hétköznapi társaitól. Abroncsai egyediek ( Michelin Pilot Sport 2), egyenesen az 57S-re szabták. Ezt az autót úgy tervezték, hogy nagy sebességnél is ugyanolyan fennkölt modorban, nyugodtan és biztonságosan viselkedjen, mint akár álló helyzetben. Volt alkalmunk odacsapni a lóerők közé, a 612 paci olyan lendülettel hajtja az autót, ami egy sportkocsit sem hozna szégyenbe, sőt. Öt másodperces gyorsulásával alig van ellenfele, 12 hengeres motorja szinte feltépi az aszfaltot, a hátsó kerekekre tóduló elementáris erőt elektronika korlátozza le 1000 newtonméterben. A leültetett futómű révén sportos légrugós fokozatban 170-200-as utazósebességgel lehet közlekedni, autópályán, országúton egyaránt. A szűk mosoni utakon csak arra kellett figyelni, hogy a kétméteres szélességével elférjünk előzés közben és után az úton. A hepehupákat kiegyenesítette a légrugó, a kátyúkról csak statisztikai visszajelzést kapunk, se koppanás, se felütés.

Fogyasztásban is előkelő a Maybach, a négyórás tesztelés és az együtt megtett 250 kilométer során 20,9 liter átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, bár valószínűleg ez az adat ebben a közegben senkit nem érdekel. De legalább tudjuk, ha Maybachot akarunk látni, benzinkutak környékén várható a felbukkanásuk, tankja 110 plusz 14 literes.

Dizájn/Kényelem

© Stiller Ákos
Korábban csak fekete és ezüst színben volt kapható a luxus limuzin, ám a 2006-os párizsi kiállítás óta azonban fehérben is pompázik. A gyönyörűen csillogó „Antiqua White“ szín hatásosan kiemeli a luxusautó dinamikus jellegét. Az 57 S-re kiválóan képzett, tapasztalt fényezőmesterek kézzel viszik fel a színt – végül csaknem kétszer annyi réteg fedi a karosszériáját, mint más luxusautókét. A hagyományos fényezésektől eltérően két alapszínt alkalmaznak, hogy előálljon a sajátos gyöngyház-effektus – az egyik alapszín ezért csillámokat is tartalmaz. Ezeknek köszönheti különleges csillogását a karosszéria, napsütésben vakítóan ragyog a rá eső fény hatására. Az alapfényezést több réteg áttetsző fedőlakk védi a környezeti behatásoktól. Az „Antiqua White“ fényezés csupán egy a több mint kétmillió lehetőség közül, amelyekkel még egyedibbé varázsolható minden egyes Maybach-limuzin megjelenése.

Az ajtókat elektromosság húzza be, utána végtelen csönd vesz körbe, ha rosszmájúak lennénk, azt mondhatnánk csak a szú zizegését hallani. A fa annyira fa, hogy beszél, eleven múltat közvetít, a minőségi bőrök gyűrődésmentes marhák adományai, a kárpit, ahogy az egész autó maga, kézimunkáról árulkodik. Bármelyik székbe, fotelbe üljünk is bele, a memóriás ülések öt személy különböző beállításait képesek tárolni, a kormány, a tükrök megfelelő pozíciójával együtt. Hátradőlsz, bekapcsolod a masszázst, nézed a tévét: élvezed a munkád gyümölcsét. A legjobb hely a kocsiban, azonban mégis a vezetőülés trónja, aki ilyen autóban sofőrködik, biztos lehet, hogy elérte pályája csúcsát, legyen csak egy egyszerű limósofőr, vagy legyen vállalattulajdonos, herceg, filmsztár.

A kulcsnélküli nyitás és motorindítás alapáras, az erőművet az aranyos, faborítású váltó tetején lévő gombbal is be lehet izzítani. A megfelelő hőmérsékletről négyzónás klíma, időre programozható állófűtés, ülés szellőztetés és ülésfűtés gondoskodik. Laptop tartó asztalkák mindkét ülés háttámlájából kihajthatók, de ha épp pezsgőzni akarunk csak a könyöktámaszt kell felhajtanunk, a hűtőládában biztos találunk egy jéghideg palackot, valamint pár poharat.

Vezetés/Biztonság (Oldaltörés)

© Stiller Ákos
Törésbiztos utascella védi az utasokat, borulásérzékelő és utastöme- figyelő rendszer is az éberségi szolgálat része. Különleges fékezés-, illetve lassulásfelismerő jelzi, ha az előttünk haladó csökkenti a sebességet. Ilyenkor egy vörös figyelmeztető háromszög jelenik meg a központi kijelzőn. Ha be van kapcsolva a távolságtartó tempomat, akkor az egység magától fékez, illetve gyorsít, akár 180 kilométer/órás sebességig. Nem képes azonban a teljes megállásra, 30 kilométer/óránál csipog és a vezetőre bízza az irányítást. Ütközés előtt újra csipog, és ha nincs reakció, akkor a fékerő harminc százalékával mérsékli a károkat. Az első légzsákok két ütemben nyílnak, a függönylégzsákok mellett a hátsó utasokat is védi oldallégzsák. Az ablakok hővédő és zajszűrő üvegezést kaptak, a hatalmas ajtók olyan szélesek, hogy a páncélüveg is könnyedén beszerelhető.

Hifi/Navigáció

© Stiller Ákos
Mint minden valamire való luxusautó, a Maybach is kényeztet hifivel, digitális tévé- és rádióvétellel, videorendszerrel, navigációval és beépített telefonnal. A hifi Bose, a 21 csúcshangszóró olyan diszkrét, hogy nem is látszik, a 600 Watt azonban tekintélyt parancsoló. A Mercedes-Benznél jól bevált Command navigációs rendszer csúcsát építik a német óriásba, a középső kijelzőt két hátsó egészíti ki az ülések háttámlájába szerelve. Keretük nemes fa, nem szennyezik a bent ülők ízlését holmi műanyaggal. A hátsó LCD-ket távirányítással lehet működtetni, elöl a tévé csak álló helyzetben megy, illetve dugóban, 8 kilométer/óra sebesség alatt. A kommunikációs rendszert a vezető hanggal is utasíthatja, telefonálás közben nem kell levennie kezeit a kormányról. Az autóba két beépített vezeték nélküli Maybach telefon szolgálja a bent ülők elérhetőségét, de egy Nokia mobiltelefont is beépítettek a hátsó könyöklőbe. A szolgálati esernyőben is ott virít a kettős M betű, jelezve, hogy nekünk van a világ legdrágább esernyőtartónk.

Műszaki adatok

Maybach 57S

MOTOR

Hengerűrtartalom (cm3)

5980

Környezetvédelmi besorolás

Euro 4

Max. teljesítmény lóerő

612 lóerő 4800-as fordulaton

Max. nyomaték: Nm

1000 Nm/2000-4000-es fordulaton

MÉRETEK

Tengelytáv (mm)

3390

Hosszúság/szélesség/magasság (mm)

5728/1980/1573

Fordulókör (m)

13,3

Csomagtér (l)

605

Saját tömeg (kg) /megengedett össztömeg

2735/3260

Üzemanyagtartály térfogata (l)

110/14

Gumiabroncsok méretjelzése

275/45 R20

MENETTELJESÍTMÉNYEK

Végsebesség (km/h)

275

Gyorsulás 0-100 km/h (mp)

5,0

FOGYASZTÁS (l/100 km)

Városi

24,6

Országúti

11,8

Vegyes

16,4

Tesztfogyasztás

20,9

CO2 kibocsátás (g/Km)

390

ÁRA

120 millió forint

Hirdetés