2008. szeptember. 12. 23:09 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 13. 10:17 Autó

Kaviár, Bentley, Maybach - Moszkvában kitört az aranyláz

Európa egyetlen országában sem adnak el annyi új autót, mint Oroszországban. Az orosz piacon nemcsak a luxusmárkák forgalmazói, hanem az európai és ázsiai tömeggyártók is parádésan megélnek.

Ismét kitört az aranyláz. Dollárjelek csillognak az emberek szemében, gigantikus gazdagságról, haszonról álmodoznak. De nem az amerikai aranyásók, hanem az autógyártók égnek a láztól. Egy európai piac sem növekszik olyan jelentős mértékben, mint az orosz. És sehol nem adnak el annyi drága autót, mint Moszkvában.

- Nálunk ma már egy kis autóra is több hónapot kell várni, olyan nagy az érdeklődés – nyilatkozta Mihail Bahtiarov orosz autókereskedő a Die Weltnek. Szakemberek szerint a fejlődés elsősorban az állandó gazdasági növekedésnek, a hatalmas olaj-és gáz tartalékok árának emelkedésének köszönhető. Míg 2000-ben összesen 945 ezer autót vásároltak az oroszok, addig 2005-ben ez a szám kétmillió lett, idén eddig közel 3,5 millió autót adtak el Oroszországban – olvasható a német napilap internetes kiadásában. Ezzel a számmal pedig Oroszország végleg megelőzte a korábbi vezető Németországot. És a tendencia úgy tűnik általános lesz a jövőben is. A növekedés nem áll meg. Míg ezer németre 550 autó jut, addig Oroszországban még mindig csak 200.

Maybach-flotta
Az országban átlagban az olcsóbb járművek a kelendőbbek. Például a saját gyártmányú Lada, vagy a külföldi modellek közül az olcsóbb kategóriába tartozó Ford Focus, Dacia Logan, vagy Chevrolet Lacetti. Ugyanakkor Moszkva eltér az országos átlagtól, itt éppen az ellenkező tendencia figyelhető meg.

Egy kontinensen sem fordul meg olyan sok luxuslimuzin és drága terepjáró, mint a Vörös tér környékén. Jól példázza mindezt a különböző gyárak eladási statisztikái. A Mercedes az S-osztályból adja el a legtöbbet az orosz fővárosban. A VW – a többi országtól eltérően – nem a Golfot hirdeti, hanem a Touareget. A Toyota gyár prémium márkája, a Lexus olyan nagy népszerűségnek örvend, amilyennek sehol másutt a világon. A moszkvai belvárosban sokkal több Lexust látni, mint Ladát. És a Bentley Continental legalább annyira gyakori, mint nálunk a BMW ötös. Természetesen a méregdrága Maybach is igen kelendő az oligarchák fővárosában, ahol több milliomos él, mint Londonban, Párizsban, New Yorkban, vagy éppen Dubaiban. Míg a Mercedes más piacokon gondban van a Maybach eladásával, Moszkvában két kereskedése is jól megél. Az elmúlt évben több mint 120 vásárlója volt a két üzletnek. Ma már több mint 150 vevőjük van, így Moszkvát – nem hivatalosan – akár a Maybach fővárosának is lehetne nevezni.

Kaviár és szárított hal (Oldaltörés)



© daimlerchrysler
- Az orosz autópiac igen ellentétes képet mutat – mondja Ferdinand Dudenhöffer, márkakutató a Die Weltben. - Ez olyan, mint a kaviár és a szárított hal. Kaviárként lehet említeni az elmúlt évben eladott 15 ezer Mercedes-Benzt és BMW-t, a 14 ezer Audit, a 13 ezer Lexust, valamint a 21 ezer Volvót. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a tömeges szárított halról, vagyis a 660 ezer Ladáról, a 190 ezer Chevrolet-ről és a 166 ezer Fordról sem. A fejlődés nagy vesztese a hazai máka, a Lada. 2003-ban még a piaci részesedés 80 százalékát birtokolta a Lada, addig 2008-ban ez az arány mindössze 28 százalék. A külföldi autógyárak közül Oroszországban a japánok szerezték meg a legnagyobb piaci részesedést, 32 százalékkal. Ezt követik az európai modellek 23 százalékkal, majd az amerikai gyárak 20 százalékkal. A kínaiak egyelőre még csak most próbálnak szerencsét az orosz piacon, így mindössze három százalék a piaci részesedésük.

A hazai gyártók is megpróbálják felvenni a versenyt a nyugati konkurenciával. Ám úgy tűnik, hiába rukkoltak elő az új Volga Sibirrel – Chrysler Sebring licensz alapján készült, Putyin is vezette – , vagy a lélegzetelállítóan kinéző C-Cross Ladával – a hanyatlást nem lehet megállítani. Az ok pedig az olcsó, használt, nyugati autókban keresendő.

A nagy boom ellenére érdekes, hogy míg Németországban az egész ország területén több száz kereskedő található, addig Oroszországban a kereskedők száma jóval kevesebb és főként Moszkvába és Szentpétervárra települnek. A VW-nek 63 kereskedője, a BMW-nek pedig 54 van Oroszországban. A tömegmárkáknak, mint a Hyundai, Opel, Renault és Chevrolet, alig van több, mint 150 kereskedőjük. Ugyanakkor míg egy Mazda kereskedő például Németországban 100 autót értékesít, addig Oroszországban 1600-at évente.

A piac fejlődésének köszönhetően a moszkvai autószalonnak is egyre nagyobb a tekintélye. Nem csoda hát, hogy a Mazda például az orosz fővárosban mutatta be legújabb modelljét idén. Nem Párizsban, vagy Genfben, hanem Moszkvában láthatta először a szakma a sportos Kazamait. A kompakt, egyterű terepjáró két éven belül CX-5 néven kerül a piacra. A kiállításon az 1,5 millió látogató a Kazamai mellett egy tipikusan Kelet-Európára tervezett Cliót, és az Oroszországba szánt hétüléses, Mitsubishi Pajerot is megismerhette, akárcsak az új Audi A6-ot, valamit a BMW X5 Security modellt. A páncélozott terepjáró iránt valószínűleg nagy kereslet lesz Moszkvában. A különleges biztonsági extrákkal felszerelt autóknak ugyanis nagy népszerűségnek örvendenek itt. A gyártóknak Oroszország egy aranybánya, akárcsak a kereskedőknek. A nagy kereslet Moszkvára és Szentpétervárra jellemző.

Autómenedzser

Hirdetés