Kaviár, Bentley, Maybach - Moszkvában kitört az aranyláz
Európa egyetlen országában sem adnak el annyi új autót, mint Oroszországban. Az orosz piacon nemcsak a luxusmárkák forgalmazói, hanem az európai és ázsiai tömeggyártók is parádésan megélnek.
- Nálunk ma már egy kis autóra is több hónapot kell várni, olyan nagy az érdeklődés – nyilatkozta Mihail Bahtiarov orosz autókereskedő a Die Weltnek. Szakemberek szerint a fejlődés elsősorban az állandó gazdasági növekedésnek, a hatalmas olaj-és gáz tartalékok árának emelkedésének köszönhető. Míg 2000-ben összesen 945 ezer autót vásároltak az oroszok, addig 2005-ben ez a szám kétmillió lett, idén eddig közel 3,5 millió autót adtak el Oroszországban – olvasható a német napilap internetes kiadásában. Ezzel a számmal pedig Oroszország végleg megelőzte a korábbi vezető Németországot. És a tendencia úgy tűnik általános lesz a jövőben is. A növekedés nem áll meg. Míg ezer németre 550 autó jut, addig Oroszországban még mindig csak 200.
Maybach-flotta |
Egy kontinensen sem fordul meg olyan sok luxuslimuzin és drága terepjáró, mint a Vörös tér környékén. Jól példázza mindezt a különböző gyárak eladási statisztikái. A Mercedes az S-osztályból adja el a legtöbbet az orosz fővárosban. A VW – a többi országtól eltérően – nem a Golfot hirdeti, hanem a Touareget. A Toyota gyár prémium márkája, a Lexus olyan nagy népszerűségnek örvend, amilyennek sehol másutt a világon. A moszkvai belvárosban sokkal több Lexust látni, mint Ladát. És a Bentley Continental legalább annyira gyakori, mint nálunk a BMW ötös. Természetesen a méregdrága Maybach is igen kelendő az oligarchák fővárosában, ahol több milliomos él, mint Londonban, Párizsban, New Yorkban, vagy éppen Dubaiban. Míg a Mercedes más piacokon gondban van a Maybach eladásával, Moszkvában két kereskedése is jól megél. Az elmúlt évben több mint 120 vásárlója volt a két üzletnek. Ma már több mint 150 vevőjük van, így Moszkvát – nem hivatalosan – akár a Maybach fővárosának is lehetne nevezni.
© daimlerchrysler |
A hazai gyártók is megpróbálják felvenni a versenyt a nyugati konkurenciával. Ám úgy tűnik, hiába rukkoltak elő az új Volga Sibirrel – Chrysler Sebring licensz alapján készült, Putyin is vezette – , vagy a lélegzetelállítóan kinéző C-Cross Ladával – a hanyatlást nem lehet megállítani. Az ok pedig az olcsó, használt, nyugati autókban keresendő.
A nagy boom ellenére érdekes, hogy míg Németországban az egész ország területén több száz kereskedő található, addig Oroszországban a kereskedők száma jóval kevesebb és főként Moszkvába és Szentpétervárra települnek. A VW-nek 63 kereskedője, a BMW-nek pedig 54 van Oroszországban. A tömegmárkáknak, mint a Hyundai, Opel, Renault és Chevrolet, alig van több, mint 150 kereskedőjük. Ugyanakkor míg egy Mazda kereskedő például Németországban 100 autót értékesít, addig Oroszországban 1600-at évente.
A piac fejlődésének köszönhetően a moszkvai autószalonnak is egyre nagyobb a tekintélye. Nem csoda hát, hogy a Mazda például az orosz fővárosban mutatta be legújabb modelljét idén. Nem Párizsban, vagy Genfben, hanem Moszkvában láthatta először a szakma a sportos Kazamait. A kompakt, egyterű terepjáró két éven belül CX-5 néven kerül a piacra. A kiállításon az 1,5 millió látogató a Kazamai mellett egy tipikusan Kelet-Európára tervezett Cliót, és az Oroszországba szánt hétüléses, Mitsubishi Pajerot is megismerhette, akárcsak az új Audi A6-ot, valamit a BMW X5 Security modellt. A páncélozott terepjáró iránt valószínűleg nagy kereslet lesz Moszkvában. A különleges biztonsági extrákkal felszerelt autóknak ugyanis nagy népszerűségnek örvendenek itt. A gyártóknak Oroszország egy aranybánya, akárcsak a kereskedőknek. A nagy kereslet Moszkvára és Szentpétervárra jellemző.
Autómenedzser