Skoda Superb: a miniszterelnök is megirigyelné
Sokaknak nem tetszik az új Superb külseje, van aki szerint szándékosan...
Sokaknak nem tetszik az új Superb külseje, van aki szerint szándékosan csúfították el, hogy ne veszélyeztesse még jobban a Passat, az A6 vagy a Phaeton pozícióját. A Passat már nem is igazi ellenfél, sőt az A6-os helykínálatát is meghaladja a Superb hátsó lábtere. Igazi ellenfél a konszernen belül a Phaeton vagy az A8 lenne, ha a Superbet nem Skoda logó alatt forgalmaznák. Így meg kell elégednie a másodrendűséggel, tudva, hogy ő a legjobb, de ezt soha nem fogják elismerni.
Azoknak a vezetőknek való, akik nem akarnak hivalkodni, akinek nem a márka a fontos, hanem, hogy jó autót vezessen. Használható autót. A Superb jó családi autónak, jó cégautónak, jó sofőrös limuzinnak.
Technikája időtálló, a lehető legmodernebb: kanyarkövető bixenon fényszórók, automata parkolási asszisztens, kanyarlámpák, tempomat, visszagurulás-gátló, első és hátsó tolatóradar, Bluetooth, kétzónás automatikus klíma, széria térdlégzsák, audiorendszer stb. Sony Ericsson telefonnal változatlanul nem lehet Bluetooth-kapcsolatot létrehozni, ugyanezt tapasztaltam korábban a Passatnál és a Passat CC-nél. Azért furcsa ez, mert ugyanez a rendszer Audiban és Seatban működött a telefonommal. A prémium hangrendszer sem az igazi még, itt még van mit fejleszteni, a Bose, a Bang&Olufsen vagy a Dynaudio jobban szólna, a jelenlegi nagy hangerőn zörög és zörgeti a kárpitot is.
Az egyetlen minőségi kifogás is egy belső borítóelemre vonatkozik, a fekete műszerfalat ízlésesen kettéválasztó fémes burkolat rögzítése nem hibátlan. A műszerfal egyébként a Passar CC-ből és az új VW Golfból ismerős, itt a megszokott zöld háttérszínben. Az anyagok tapintása kellemes, az ülések borítása finom alcantara és bőr kombinációja. A fedélzeti számítógép kijelzője az Auditól érkezik, fekete-fehér az LCD színezése. A kormány érzéki, vékony küllős és multifunkciós.
A kormányzás hihetetlenül pontos, egyedül csak a nagy tengelytávval lehet küzdeni, én nem is engedtem át a feleségemnek a volánt, mert tudom, hogy a hátsó felni veszélybe lenne. És ez nem az ő hibája, hanem a kocsi túlságosan hosszú. Szerencsére felnit nem koccantottam le, de párszor a gumi elérte az utcakövet beforduláskor. Jobban jártam, mint valamelyik tesztelő, aki az egész jobb oldalát hazavágta a futóműnek egy kisodródás következtében. Való igaz, jól lehet ezzel a géppel haladni. A hatfokozatú kézi váltó a Skodától megszokott módon precíz.
1,8 literes turbó – szépen szól, pörgős és izgalmas vezetni vele a kocsit. Városban is dinamikusan lehet haladni, a turbót megfelelő hőfokon tartva folyamatosan lehet cikázni vele még a Hungária körúton is. Nagy gáz, nagy fék, és alig van dugó, amelyikből ne evickélnénk ki időben és szerencsésen. Külön élvezet, hogy közben egy ilyen nagy bálnát mozgatunk. A kis turbómotor természetesen jól is fogyaszt, étvágya van, pontosan 10 literes átlagot mértem száz kilométerenként főleg városi tempós használatban. A hirtelen leszakadó tél nem okozott kellemetlen meglepetéseket, a 18 hüvelykes téli gumik biztosan tapadtak, az ESP visszajelzője csak ritkán villant fel néhány erőteljes kigyorsítás kísérőjeként. A futómű zajos 90-es tempó fölött, sofőrös limuzinhoz képest túl kemény.
Az autó biztonsága példás, Isofix-bekötési pontok rendelhetők, hét légzsák alapból jár, az EuroNCAP töréstesztjén ötcsillagos minősítést kapott az autó.
A beltér nagyságáról esett már szó, itt az ideje, hogy a Superb különleges csomagteréről is beszéljünk. A legmarkánsabb innovációk egyike az új Superb-ben a kétrészes csomagtartófedél, amely a „TwinDoor” ötödik ajtó fantázianevet kapta. A szabadalmaztatott rendszer egyrészt a klasszikus limuzinok eleganciáját kínálja, másrészt pedig a csomagtartóhoz való hozzáférést jelentősen könnyebbé teszi. Használata egyszerű: ha megnyomjuk a gombot a csomagtartó közepén és a csomagtér-fedél felnyílik, mint egy szokványos lépcsős hátú autó esetében. Ha nagyobb tárgyakat szeretnénk szállítani, akkor varázsolnunk kell egy kombiajtót. Mi sem egyszerűbb, ehhez csak a jobb oldalon található második gombot kell megnyomni. Egy rövid nyöszörgő hang és a harmadik féklámpa felgyulladása után az ablakkal együtt felnyílik az ajtó és máris hatalmas berakodó nyílás áll a rendelkezésünkre. Négy méretes téli gumit zokszó nélkül elnyelt a Superb, még a kalaptartó is simán lecsukódott. Bezáráskor a csomagtartó teteje egy szervomotor segítségével automatikusan teljesen visszahúzódik, hogy minél nagyobb legyen a kényelem és kisebb az erőkifejtés.
Az új Superb 565 literes csomagtartójával kategóriájának legnagyobb csomagterét biztosítja. A külön-külön lehajtható hátsó ülésekkel a raktérfogat egészen 1670 literig növelhető. A pakolást kampók és háló segíti. Az oldalsó tükrök mérete megfelelő, a hátsó szélvédőn rossz a kilátás a különleges hátsó ajtó kialakítása miatt, tesztautómban mindhárom tükör elektrokróm bevonattal volt ellátva, így nem zavart a mögöttes forgalom fénye.
A Skoda Superb alapára 5,8 millió forint 1,4 literes 125 lovas turbómotorral, a tesztelt 160 lovas változat alapára 6,35 millió forint, de van 260 lovas V6-os is összkerékhajtással és DSG-váltóval kevéssel 10 millió alatt.
B. Cs.
Skoda Superb 1,8 TSI, Elegance | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1798 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 160 lóerő 4500-6200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 250 Nm 1500-4500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2761 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838 / 1817 / 1462 |
Csomagtér | 565-1670 liter |
Saját tömeg (kg) | 1454 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 220 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8,6 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/országút/vegyes | 10,4/6,0/7,6 |
Tesztfogyasztás | 10 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 180 |
ÁRA | 7,761 millió forint |