Hobbi terepjáró városi cicáknak és kandúroknak
A Ford új hódításra törekszik a kis méretű, kompakt terepjárók körében. A Kuga egyszerre sportos és elegáns, kecses de tiszteletet parancsoló. Ezt a furcsa ellentmondást próbáltuk meg feloldani, amikor először egy Fordokon edződött kolléganőnk, majd egy, a márkát kevésbé ismerő kollégánk kezébe adtuk a kormányt.
© Andersen Dávid |
Egy három ajtós, 10 éves Ford Focus helyébe lépett egy hétig ez a fekete bestia. Az összeszokási idő hosszúságát illető kételyeim hamar elillantak, egy nap sem kellett hozzá és hozzászoktam az új autó méretéhez, adottságaihoz. Legpozitívabb tulajdonságai közé tartozik a könnyű kormányozhatóság és a magas ülési pozíció, amelyből kiválóan átlátni a forgalmi helyzetet. Feltétlenül meg kell még említeni a bixenon világítást, mely új alapokra helyezi az éjszakai autózás fogalmát. Kivilágítatlan utakon a reflektor bekapcsolásakor valóságos fényalagutat alkotnak a fényszórók, melyek az út menti bokrokat, fákat is megvilágítják, így biztosítva a gyors reagálási lehetőséget veszély esetén. Az efféle lámpák tehát csak a visszapillantó tükörben bántják a szemet, ha azonban számunkra világítják meg az utat, biztonságérzetünk jelentősen megnövekszik, még sötét vidéki mellékutakon is.
© Andersen Dávid |
© Andersen Dávid |
© Andersen Dávid |
A gyárilag beépített Sony sound processzorral ellátott DSP-s CD-rádió hétköznapi használatra tökéletesen megfelel. A CD-rádióba beépített Bluetooth telefonos kihangosító nem csak, hogy praktikus, de az utángyártott mutánsokhoz képest, valóban minden telefont azonnal felismer. Sőt, a vezeték nélküli kapcsolat az autón kívül tartózkodva is működik.
Egy bevásárlás során éppen az autó csomagterében pakolásztam, mikor eszembe jutott, hogy nyitva van az ajtó, így bárki bepattanhat és elszáguldhat vele. Erre is van biztonsági megoldás, mégpedig az autó csak akkor indul, ha a vezető az indítókulcs közvetlen közelében és az autóban tartózkodik. Tehát, ha éppen hátul állok, de a kulcs a zsebemben van, akkor a tolvaj nem tudja elvinni az autót. Gyerekek nem tudják elindítani, hisz az autó csak akkor indul, ha a kuplungot benyomjuk.
© Andersen Dávid |
© Andersen Dávid |
A kétliteres TDCI-motor az indítógomb hosszú lenyomásával gyújtható be, s olyan csendes, hogy legalább kétszer egyből le is állítottam, mert azt hittem, hogy még nem jár. A sebességváltó picit szokatlan volt, kicsit lazának tűnt a váltókar útja, s folyamatosan az volt az érzésem, hogy ki akar ugrani a fokozatokból. Ez azonban nem történt meg, így elindulhattam a Kugával a forgalomba.
© Andersen Dávid |
A 136 lóerős motorról először azt gondoltam, hogy nem lesz elég erős a viszonylag nagy méretű kasztni mozgatásához, s való igaz, a Kugával nem lehet kilőni a zöld lámpánál, viszont második sebességfokozatban életre kel a nyomaték, s már-már riasztó tempóban gyorsítja a kis behemótot. Mindehhez vegyük hozzá, hogy még padlógáznál sem hallani túl sokat a motorból, ami néha csúnyán megtréfálhatja a vezetőt. Mikor az volt az érzésem, hogy lendületes 60-70-es tempóval autózom, a sebességmérő már 110-nél járt.
A kormány fogása kellemes, ám a fém küllők miatt valóban hajlamos a csúszásra, emiatt egyszer majdnem sikerült is koccanni egyet a Kugával. Fordos előélet hiányában néha keresgélni kellett bizonyos kezelőszerveket – a bajuszkapcsolóról vezérelhető fedélzeti számítógép például elsőre furcsa volt, s a hangrendszer kormányoszlopra erősített távirányítóját sem éreztem annyira kényelmesnek, mint amilyennek feltehetőleg tervezték.
© Andersen Dávid |
Éjszaka a már említett xenon-fényszórók valóban kiváló látási viszonyokat teremtenek, s megállás után bekapcsol a visszapillantó tükörbe épített segédfény, amelynek köszönhetően nem lépünk a sötétben rejtőző pocsolyákba. A csomagtartó egy személynek több mint elég, de talán valóban nem a legnagyobb ebben a kategóriában. Egy négytagú család egyhetes nyaralásához – ha a már említett babakocsira is szükség van például – már szűkösnek bizonyulhat.
Összességében kellemes élmény a Kugát vezetni, ha az apróságokhoz hozzászokunk, s nyolcmillió forintért valóban igényes kivitelezésű, erős és nem utolsósorban környezetbarát autót kapunk (károsanyag kibocsátása papíron nem sokkal több, mint a piacvezető hibrid Toyota Priusé). Ez persze nem kevés pénz, ám ebben a kategóriában ennyit kell fizetni egy modern vonalvezetésű, lendületes városi terepjáróért. Ebben az árban viszont benne van autóstársaink tisztelete és előzékenysége is. A kalandvágyó városi cicák és kandúrok minden bizonnyal megtalálják benne a számításukat.
K.O. - A.D.
Autómenedzser
Ford Kuga 2,0 TDCI, Titanium | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1997 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 136 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 340 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2690 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4443/1842/1677 |
Csomagtér | 360-1355 liter |
Saját tömeg (kg) | 1613 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 180 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 10,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 8,1 |
Országúti | 5,4 |
Vegyes | 6,4 |
Tesztfogyasztás | 7,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 169 |
ÁRA | Az autó ára 8,131 millió forint |