Fényéveket fejlődött az új Ibiza
Nem véletlenül, hisz az új Ibiza már az új, PQ25-ös platformra épül...
Nem véletlenül, hisz az új Ibiza már az új, PQ25-ös platformra épül, arra a padlólemezre, amire a most készülő Audi A1 és a jövőre érkező Volkswagen Polo. Ennek megfelelően teljesen más, mondhatni kompaktautós a futóműve, a kormányzása, a rugózása, érezhetően javult a menetdinamikája. Ez kell is neki, mert bár sportos minden ízében, a motorok terén nem történt katarktikus változás, maradtak a jól bevált takarékos, kis motorok. Igaz, az FR-, az SC és a Cupra változatokra sem kell már sokat várni.
A dizájn a kisautó legnagyobb erőssége, az Ibiza spanyolosan vadító, ördögien csinos szemből, oldalról és hátulról egyaránt. Walter de Silva dinamikus vonalait felváltották a Lambo-tervező Donckerwolke nyilai, azaz beköszöntött az Arrow Design korszaka.
Formavilágát a mélyre nyúló gonosz orr, a széles kötények, a robusztus hátsó vállöv és a tetszetős formájú kerékjáratok teszik teljessé. Különös műgondról árulkodik a műszerfal, a műszeregység, az új légbefúvók vagy a középkonzol finom kidolgozása. A szokatlan formájú, Bluetooth-funkcióval kiegészített rádió a kormánykerék gombjaival is vezérelhető.
A kizárólag a martorelli gyárban készülő új generációs Ibiza számára minden egyes gyártási fázisában a legkorszerűbb technikákat alkalmazzák. A fejlesztés kezdeti szakaszában a hagyományos fizikai modellek helyett immár virtuális eljárásokat használtak, az előző Ibiza generációhoz képest 14 hónappal rövidítve a fejlesztés időtartamát.
Az új Ibiza konstrukciójának alapjául szolgáló új padlóváz az autó tengelytávját 7, nyomtávját pedig elöl 30, míg hátul 33 milliméterrel növeli. Mindennek eredményeképpen a kormánymű, az első segédváz, a stabilizátor, az alsó keresztlengőkarok és a karosszéria-bekötések szilent ágyazásai egyaránt módosultak. Mindemellett 8 százalékkal megnövelt, immár 292 literes (25-tel több a korábbi Ibizáénál) csomagterével egyértelműen szegmense legjobbjai közé tartozik.
A Hajógyári szigeten a legkisebb motorral szerelt változatot futtattam meg, meglepetésemre az 1,2-es halvány motor sem vallott szégyent, dinamikusan, lendületesen autózható. Kanyarban stabil, rossz úton sem ráz a kellemesen feszes futómű, a sportos kormány és a vajpuha, de pontos váltó élményszámba megy. A fékek harapnak, de ezt egy Seattól megszokhattuk már. Az audis összehasonlítás pedig nem marketing duma, az autó beltere valóban fényéveket javult, semmi zörgés, semmi nyiszogás, sehol illesztési hézag. Csak a burkoló anyagok minőségében tér el a prémium márkatestvértől.
Az új Ibiza kiváló környezetvédelmi tulajdonságokról tesz tanúbizonyságot. Szinte teljes egészében újrahasznosítható (egészen pontosan 93 százalékban), szén-dioxid-kibocsátása pedig a teljes modellkínálat mentén mérséklődött. Minden dízelmotor CO2-emissziója 120, míg a benzineseké 160 gramm alatt marad kilométerenként. A hamarosan megjelenő Ecomotive modell kibocsátása 1,4 literes dízelmotorral 99 gramm kilométerenként.
A biztonságnak szintén nagy figyelmet szenteltek a tervezők, igényes virtuális szimulációkkal, valós töréstesztekkel és több mint kétmillió kilométer kemény gyakorlati teszteléssel. A szériakivitelben fej-mellkas légzsákok fokozzák az új Ibiza biztonságát, az új tervezésű motorház-fedél és első lökhárító pedig a gyalogosok fokozott védelmét szolgálja. Az EuroNCAP töréstesztjén öt csillagot kapott.
A 2008-as Ibiza opcióként kínálja az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) és az emelkedőn elindulást segítő funkciót (Hill Hold Control), amely az autót a fékpedál felengedését követően még két másodpercig megtartja az emelkedőn. A ködfényszórókkal megoldott statikus kanyarfény funkciója szintén rendelkezésre áll, amely 40 kilométer/órás tempó alatt, kanyarodáskor javítja a látási feltételeket. Újdonság a szegmensben, hogy hétsebességes DSG-váltóval is rendelhető a kiskocsi.
További fontos új felszerelés az adaptív világítással (Adaptive Frontlighting System; AFS) kiegészített, erőteljes Bi-Xenon fényszórók, a hátsó parkolássegítő, a rádiókészülékbe integrált Bluetooth-csatlakozás, illetve a műszerfal középső részébe épített, a hordozható műholdas navigációs készülék csatlakoztatására szolgáló, kézre eső aljzat.
A motorok kezdeti kínálata három benzines (1.2 70 LE; 1.4 85 LE; 1.6 105 LE) és egy dízelrészecske-szűrővel (DPF) is rendelkező 1.9 TDI dízel erőforrást tartalmaz, ám nemsokára a 80 lóerős 1.4 TDI is bővíti a választékot. Mindegyik motorhoz ötfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik. Az új Ibiza háromféle felszereltségi szinttel – Reference, Stylance és Sport – rendelhető, egyaránt kiemelkedő szériafelszereltséggel, akár már a belépőmodelltől kezdődően is. A kínálatban marad a régi hatéves széria is, Junior néven.
Az új Ibiza sorozat menetteljesítményei és üzemanyag-fogyasztási adatai
1.2 12V (70 LE) | 1.4 16V (85 LE) | 1.6 16V (105 LE ) | 1.9 TDI (105 LE) | |
Menetteljesítmények | ||||
Legnagyobb sebesség (km/h) | 163 | 175 | 187 | 186 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) | 15,0 | 12,2 | 10,5 | 10,6 |
Gyorsulás 80-100 km/h (V.) (s) | 18,8 | 20,9 | 16,5 | 14,3 |
Gyorsulás 1.000 m (s) | 36,5 | 33,9 | 32,2 | 32,6 |
Üzemanyag-fogyasztás | ||||
Városban (l/100 km) | 7,6 | 8,2 | 8,9 | 6,0 |
Városon kívül (l/100 km) | 4,9 | 5,1 | 5,3 | 3,7 |
Kombinált (l/100 km) | 5,9 | 6,2 | 6,6 | 4,5 |
CO2-emisszió (g/km) | 139 | 149 | 157 | 119 |
Az új Ibiza ára 2,799 millió forinttól indul, ezért háromhengeres 1,2 literes 70 lóerős autót kapunk négy légzsákkal (az oldallégzsákok a fejet és a mellkast egyaránt védik), ABS-szel, szervokormánnyal, központi zárral, elektromos első ablakokkal, 6 hangszórós zenelejátszóval, 15 hüvelykes kerekekkel, négy irányban állítható kormányoszloppal. Ha klímás változatot szeretnénk, akkor az 1,4-es 86 lovas változatot kínálja a Seat, ezért 3,141 millió forintot kérnek, a legolcsóbb dízel, az 1,4-es 80 lovas részecskeszűrővel, klímával alapáron 3,798 millió forintba kerül.
B. Cs.