Skoda Superb: vezetni jobb, vagy hátul ülni?
A régi trükkök, mint a hátsó ajtó belsejében elrejtett esernyő, mindig...
A régi trükkök, mint a hátsó ajtó belsejében elrejtett esernyő, mindig megmosolyogtatják az embert. Túlzás is lenne az új cseh zászlóshajót egy Rolls-Royce-hoz hasonlítani, de egy Audi A8-ashoz azonban bátran mérhetjük. Ezt az erősnek tűnő megállapítást nem is magunk bátorkodtunk kitalálni a szépséges Salzkammergut hegyei láttán, hanem egy német újságban olvastuk, amelyek köztudottan germán autó pártiak. A Skoda presztízsét jelzi a VW-csoporton belül, hogy megengedték a legrégebbi európai gyártónak, hogy házi konkurenciát teremtve piacra dobják az új Superbet. A cseh óriás már nem csupán a VW Passatnak jelenthet problémát, hanem még az Audi háza táján is okozhat szemrángást. Méretével, hatalmas csomagterével, innovatív megoldásaival, Passatosan passzentos eleganciájával, tökéletesre hangolt szórakoztató és kényelmi berendezéseivel, erős és takarékos motorjaival és nem utolsósorban rendelhető összkerékhajtásával nagyon vonzó ajánlat a piacon. Ráadásul árban is verhetetlen, a legolcsóbb változata 1,4-es 125 lovas motorral hat millió körül, legdrágább 3,6 literes 260 lovas V6-os motorral szerelt összkerékhajtású változata alig több, mint 11 millió forintért kapható. Állam, hahó, figyelem! Lehet a mostaninál olcsóbban is közbeszerezni kiváló miniszteri, államtitkári és vezérigazgatói autót.
A várhatóan Magyarországon is népszerű motorokkal tettük próbára német autópályán és felső-ausztriai szerpentineken. A 170 lovas kétliteres dízel, DSG-váltóval a kényelmes, de sietős üzletemberek autója lesz, a váltással nem kell bíbelődni, de ha gyors előzésre lenne szükség, a kormányon lévő fülekkel pillanatok alatt felizzítható a tartalék, az autó kilő, és ilyenkor még hangja is van. Az 1,8 literes TSI motor pörgős, az erőt uralni akaró vezetőknek való, a jó fogású hatsebességes váltó megvezetése pontos, rövid úton jár. A 160 lóerős motor könnyedén mozgatja a hatalmas kasztnit. Az első ülések rendelhetők bőrborítással, memóriás funkciókkal (sőt, az indítókulcs megjegyzi a beállításainkat), ülésfűtéssel.
Az autó formaterve tetszetős, szemből kifejezetten szép az autó, de a C-oszloptól hátrafelé nem találtam az orrával az összhangot.
Embertelen nagy a hely hátul is, el sem hinnénk, ha nem próbáltuk volna ki hosszabb távon is. A skodás marketingesek ármányt forraltak ellenünk: a tesztút utolsó előtti állomásán sörrel, snapsszal és zsíroskenyérrel teli fogadóba csaltak. De mi legyen a kocsikkal? Erre való a sofőrszolgálat. Megtapasztaltuk így, milyen fejedelmi kényelmet kínál a Superb a hátul ülőknek. A hátsó sor klímája is digitális, az A8-ból ismerős lábtámasz jelzi, hogy mekkora itt a hely. Borzasztó nagy. Ennek ellenére a vezetőülésben nem érezni, hogy átlagon felüli méretű az autó, az ergonómia példás, a műfabetétek természetesen elmaradhattak volna. A műszerórák és a középkonzol a néhány héttel korábban kipróbált VW Passat CC-ből ismerős, annyi különbséggel, hogy a ledek zöldben világítanak és a kilométeróra számai a csehektől megszokott módon elforgatva állnak.
A hifi és a navigáció, illetve a szórakoztató központ érintőképernyős, winchesterrel, dvd-lejátszóval és SD-kártya olvasóval is rendelkezik. A parkolósegéd a megfelelő helyre magától beparkol, csak sebességbe kell tenni a kocsit, és értelemszerűen gázt adni, majd fékezni.
A futómű komfortos, még a nagyobb 18-as kerekeken sem zavarók az útburkolati hibák, zene nélkül a gumizaj volt csak hangos.
A biztonságra adtak a nagy Skodánál, maximum kilenc légzsák védi az utasokat és a sofőrt, a jó kilátást AFS (adaptive front light system) intelligens világítás biztosítja, amely városi, illetve autópálya-forgalomban változtatja a világítás intenzitását.
Csomagtartója kétféleképpen nyitható, alaphelyzetben csak a csomagtartó fedele nyílik, mint egy szedánnak, de ha nem távirányítóról működtetjük, hanem a jobb oldali nyitógombbal átprogramozzuk a rendszert (hosszan megnyomjuk, amíg villogni kezd a féklámpa), akkor a következő nyitásnál az egész hátsó ajtó, szélvédőstől, mindenestül kitárul, mint egy csapott hátú autóban. Az 565 literes, jól variálható, rejtett tárolókkal is felszerelt poggyásztér a hátsó ülések lehajtásával 1670 literesre növelhető, ezt az űrtartalmat sok kombi is megirigyelné. Apropó kombi, jó hír, hogy jövőre jön a kombi Superb is.
Kezdetben az egynégyes és a 3,6-os motor nem kapható nálunk és őszig várnunk kell a 4x4-es hajtásra is. A csúcsmotorral a Superb 250 kilométer/órás végsebességre képes, százra 6,5 másodperc alatt gyorsul. Akit zavar a nagy vas, hamarosan vehet Superb Greenline modellt is, amelynek 105 lóerős 1,9-es motorja csak 5,1 liter gázolajat eszik száz kilométerenként, ezzel kategóriájában a legkisebb, 136 gramm/kilométer a szén-dioxid-kibocsátása.
B. Cs.
Skoda Superb 1,8 TSI/2,0 TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1798/1968 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 160 lóerő 5000-es fordulaton/ 170 lóerő 4200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 250 Nm 1500-4200-as fordulaton / 350 Nm 1750-2500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2761 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838 / 1817 / 1462 |
Csomagtér | 565-1670liter |
Saját tömeg (kg) | 1454/1498 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 220/222 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8,6/8,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 7,6/6,0 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 180/177 |
ÁRA | 6,3542/7,0402 millió forint |