2007. április. 13. 18:30 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

Közlekedési balesetek okai és trendjei

Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.

HVG
Öt kilométer per óra. Ennyivel halad sétatempóban egy gyalogos, és - legalábbis a kihelyezett tábla szerint - ennyivel hajthat egy jármű az óbudai fővárosi Montevideo utca egy szakaszán vagy éppen a közkedvelt üdülőhely, a Várgesztesi Villapark területén. A feladat nehezen teljesíthető: a négykerekűek műszakilag kevéssé alkalmasak az egyenletes gyalogtempójú haladásra, sebességmérőjük is általában a 10-es vagy a 20-as rovátkánál kezdődik. Nem is beszélve arról, hogy az effajta sétakocsikázás rövid idő alatt komoly torlódást eredményezne az úton. Ám az ilyen táblák nem is azért kerülnek az utak mellé, hogy a jelzést a sofőrök "szó szerint vegyék": csak arra akarják figyelmeztetni az autósokat, hogy különös körültekintéssel vezessenek, mert építkezés folyik, vagy mert járda híján a gyalogosok is az útpályán közlekednek. Az autósok is pontosan érzik, hogy az esetek többségében akár 20-30-cal is biztonságosan haladhatnak. Az már más kérdés, hogy egy ilyen sokszoros sebességtúllépés azonnali jogosítványelvesztéssel járhatna.

Hasonló dilemma elé kerültek a szabálykövető autósok a Szentendrei út tavalyi felújítását követően: az elvileg 70 kilométeres sebességgel autózható főút mentén a munkálatok végeztével is kinn maradtak a 30-as táblák. De nem is csak az ideiglenes táblák állítanak már-már betarthatatlan korlátozásokat. A sofőrök pontosan ismerik - és egy idő után már észre sem veszik - azokat az indokolatlan sebességlimiteket, amelyeket nincs autós, aki legalább másfélszeresen túl ne lépne, mert ha nem így tenne, maga válna közlekedési akadállyá.

HVG
Palágyi István, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) vezető főtanácsosa egyetértett a HVG-vel abban, hogy az indokolatlan sebességkorlátozások és tiltások megrendítik az autósok szabálytiszteletét, és megköszönte azt az index.hu-n korábban már szintén felvetett javaslatot, hogy létesítsenek egy telefonszámot, amelyen a lakosság bejelenthetné a bosszantó és értelmetlen jelzéseket. Egyébként - mint mondta - ilyen bejelentések már több ízben eljutottak hozzá, s azokat ő rendre továbbítja is a "területileg illetékes kollégáknak", akik aztán remélhetőleg fel is keresik a közút kezelőjét (általában az önkormányzatot). Csepelen nemrégen így került el egy, az útfelújítás végeztével kinn felejtett 20-as tábla.

[[ Oldaltörés: A rendőrök sem veszik komolyan (Oldaltörés) ]]



© ORFK
Időnként mégis úgy tűnik, mintha a rend őrei sem vennék igazán komolyan a közlekedési szabályokat. Az M1-es autópályán tavaly decemberben kihelyezett automata sebességmérőket például - mint ezt a hatóságok a készülékek felszerelését követően elmondták - 30 kilométeres ráhagyással állították be: a 100-as táblánál 130, a 130-asnál 160 felett készültek a képek. Igaz, eleinte így is naponta 2-3 ezer fénykép készült, ma már csak ötven-száz. "Kísérleti rendszerről van szó - magyarázta az indokolatlannak tűnő toleranciát a HVG-nek Pausz Ferenc, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője -, a 30-as ráhagyás egyfajta türelmi időként is felfogható." Az OBB elnöki posztját is betöltő rendőrtiszt mindenesetre óvott attól, hogy a sofőrök a nyilvánosságra került gyakorlatból messzemenő következtetéseket vonjanak le: "lehet, hogy a türelmi idő már le is járt". Az egykor bírói tisztet is ellátott Fülöp Ágnes, az Országos Kriminológiai Intézet munkatársa szerint nem elvi, hanem nagyon is gyakorlati oka van annak, hogy a rendőrök ekképp kalibrálták a plusz-mínusz 2 kilométer per órás pontossággal működő traffipaxokon a mérés alsó határát: "Ha nem így tennének, nem győznék a munkát."

A helyes szabályok meghozatala ugyanis csak az érem egyik oldala lenne, a másik azok hatékony betart(at)ása. Vélhetően ez utóbbi az, aminek hiánya miatt a legtöbb EU-tagállam az elmúlt években a közlekedésbiztonság terén gyakorlatilag állva hagyta Magyarországot. Igaz, a fellelhető baleseti statisztikákat megfelelő körültekintéssel kell forgatni. Lakosságszámot alapul véve a közúti balesetek száma Magyarországon nem kiugró (lásd táblázatunkat). Ennek oka, hogy Magyarországon alacsony a motorizáció foka: száz főre csak feleannyi autó jut, mint például Németországban. Riasztó ugyanakkor, hogy a halálos baleseteket tekintve Magyarország így is az élbolyhoz sorolódik. Az autók számához viszonyítva a helyzet még rosszabb. A Európai Bizottság által készített térképen a halálos balesetek toplistáján szereplő húsz régió közül három Magyarországon található. A legjobb statisztikák az autópályákkal sűrűn behálózott régiókban születtek - a nagy sebességek ellenére a kereszteződések kiküszöbölése miatt ez az úttípus számít a legbiztonságosabbnak. Így részben az autópálya-építéseknek is köszönhető, hogy a rendszerváltást követő évtizedben Magyarország mintegy 30 százalékkal mérsékelte a balesetek számát, miközben a halálosak száma a felére csökkent. 2000-ben azonban megtört a javuló magyar trend, miközben az unióban továbbra is évről évre kedvezőbbek a statisztikák.

A leglátványosabban Franciaországban, Luxemburgban és Belgiumban esett viszsza a halálos közúti balesetek száma 2001 és 2005 között (35, 34 és 27 százalékkal). Szakemberek szerint leginkább az utak mentén elhelyezett sebességmérő kameráknak köszönhetően. A Hollandiában elért 25 százalékos csökkentés viszont azért nagyon jelentős eredmény, mert ott egyébként is kevés volt a baleset. A további radikális visszaesést a többi között azzal érték el, hogy a lakott területeken a korábbi 50 helyett 30 kilométer per órás sebességkorlátozást vezettek be, kerülő utakat építettek, és visszaszorult a mopedek használata.

Németországban is rekordként ünnepelték a legfrissebb statisztikákat: 2006-ban 5094 ember halt meg a német utakon, 1953 óta a legkevesebb, miközben a balesetek és a sérültek száma is csökkent. Mindez azt jelenti, hogy Európa legnépesebb tagállamában 2006-ban 1 millió lakosra 62 közlekedési balesetben elhalálozott jutott (Magyarországon 130,5). Németországban következetesen és sűrűn büntetnek: aki az 50-es városi limit helyett akár csak 55-tel autózik, hosszabb távon nemigen kerüli el, hogy a két és fél méter magasan elhelyezett fix kamerák valamelyike le ne kapja, onnantól pedig semmiféle korrupció nem segíthet rajta: a folyamat a 15 eurós büntetőcédula kipostázásáig teljesen automatizált. A lakott területen mért 80-as sebesség ára 500 euró és három büntetőpont. Az autópályákon sem maradnak szankció nélkül a kihágások, a tartományi autópálya-rendőrségek az elöl-hátul kamerával felszerelt civil rendszámú autókból fotóznak, s akit - például jobbról előzésért - megállítanak, örülhet, ha a jogosítványa megmarad.

A legtöbb tagállam jó úton halad afelé, hogy az Európai Bizottság céljainak megfelelően 2010-re a tíz évvel korábbinak a felére csökkentse a közlekedés halálos áldozatainak számát. A 2004-ben elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció ennél szerényebb célt tűz ki: a sérüléses balesetek, illetve a balesetben elhunytak száma 2010-re legalább 30 százalékkal essen vissza 2001-hez képest. A feladat az eddigi trendek alapján teljesíthetetlennek látszik - véli a Bizottság számára jelentéseket készítő szakértői testület, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2006-os elemzése, mely azt is kárhoztatja, hogy a deklarált célt még a szakértők sem mind ismerik, nemhogy a közvélemény. Pedig a tét nem kicsi: balesetekből eredően a Közlekedéstudományi Intézet egy korábban elvégzett részletes kutatása szerint évente nagyjából 270 milliárd forint veszteség éri a nemzetgazdaságot, a HVG-nek nyilatkozó kutatásvezető, Holló Péter szerint tavaly az összeg már a 300 milliárdot is meghaladhatta. Ehhez képest Magyarországon - szól az ETSC elemzése - sem a közvélemény, sem a döntéshozók nemigen tartják fontos kérdésnek a közlekedésbiztonságot. "A rövid távon népszerű intézkedések az elfogadottak, például a sebességhatárok emelése, nem pedig a baleseteket megelőző lépések. A döntéseket hatásvizsgálatok nélkül hozzák." Az Európai Bizottság közvetlenül is kárhoztatja például azt a 2001-es KRESZ-módosítást, amellyel a lakott területen kívül 90-re, autóúton 110-re, az autópályákon pedig 130-ra emelték a sebességhatárt. Az ETSC szerint a korábbi trendek alapján úgy tűnik, hogy ennek a lépésnek havi húsz halott az ára.


[[ Oldaltörés: Gyorsan hajtunk, de övet nem használunk (Oldaltörés) ]]



Bár a halálos áldozattal járó karambolok megelőzésében a legnagyobb szerepe éppen a sebességnek van, Pausz Ferenc szerint az uniós következtetés téves, nem a sebességhatárok emelése következtében nőtt meg a balesetek száma. Szerinte az akkori döntés éppúgy nem volt elhibázott, mint az sem, hogy az április 1-jétől életbe lépett KRESZ-módosítás szerint bizonyos lakott területen kívüli utakon megjelenhetnek a 90-es sebességhatárt engedékenyebben felülíró táblák. Mint ahogyan Budapesten is vannak 60-as és 70-es táblával jelzett kivételek az amúgy érvényes 50-es szabály alól. "A balesetek inkább az időjárási és útviszonyokat is bekalkuláló relatív gyorshajtásnak tudhatók be - hangsúlyozza Pausz -, továbbá az érvényes sebességhatárok megszegésének."

A magas halálozási arány egyik oka, hogy az autósok jelentős hányada a biztonsági öv kérdését éppen úgy kezeli, mint a gyorshajtásét, márpedig akárhány high-tech megoldás van is beszerelve egy autóba, egyelőre nincs ehhez fogható biztonsági rendszer (lásd írásunkat a 70. oldalon). A 2003-ban mért 59 százalékhoz képest az utóbbi időben már százból közel hetven sofőr beköti magát, ám Magyarország így is csupán a sereghajtók közt foglal helyet. Csak az adatokat nem közlő Görögországról, Litvániáról és Szlovákiáról sejtik, hogy rosszabb lehet az arány. Magyarországon a halálos áldozatok 57 százaléka nem kötötte be biztonsági övét, ami éppúgy kiugró adat, mint az, hogy a balesetek 13 százalékában az alkoholfogyasztás is szerepet játszott, akárcsak a statisztikák alapján a legkevésbé sem irigylésre méltó Oroszországban (lásd Orosz rulett című írásunkat a 62. oldalon).

Az életbe vágóan fontos szabályok betartatásához több pénzre lenne szükség, és több rendőrre - hangsúlyozza Pausz Ferenc, aki úgy becsüli, hogy Magyarországon jelenleg csak minden ezer kilométerre jut egy közlekedési járőr. Az automata traffipaxok felszerelése is drága, és - bár ezt sokan feltételezik - a befizetett büntetésekből nem is feltétlenül térül meg. A bevétel egyébként sem a rendőrséghez kerül, másfelől a készülék 2 millió forintos ára mellett komoly költségként jelenik meg a beérkezett adatok feldolgozása, a postázás és a jogi ügyek kezelése. Már csak azért is, mert a hátulról lefotózott autósok jelentős része letagadja, hogy ő vezette volna a járművet, a rendszám alapján felkeresett tulajdonosok viszont megtagadhatják, hogy a hozzátartozókra terhelő vallomást tegyenek. Ha pedig a vezető felismerhető lenne is az elölről készített fotón, az autóról gyakran éppen hiányzik a rendszám.

A rendszám elvesztése jelenleg kifizetődő üzlet - a gyorshajtás 20-40 ezres tarifája rendre megúszható vele, akárcsak az autópálya-matrica megvásárlása. Ha egy autót rendszám nélkül találnak, a büntetés csak 8-10 ezer forint. Németországban más a helyzet. Ha a tulajdonos "nem emlékszik", hogy egy korábbi alkalommal éppen ki vezette autóját, attól kezdve a járműhasználatot kötelezően naplóznia kell. A rendszám "jogellenes" eltávolítása pedig bűncselekmény, s a 40 eurós bírság mellett egy évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.

SCHWEITZER ANDRÁS

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.