Citroen C-Crosser: Ilyen váltó francia autóban még nem volt
A hatsebességes kézi váltó a C-Crosser legfelkavaróbb élménye...
A hatsebességes kézi váltó a C-Crosser legfelkavaróbb élménye, francia autóban ilyen pontos és jó váltó még nem járt a kezem között. Precíz, japán technika jellemzi a kormányzást és az egész autót, a francia elegancia és báj érthető módon hátrébb szorult ebben a típusban. Aki esetleg nem tudná, a C-Crosser egy tuningolt Mitsubishi Outlander kiváló 2,2 literes PSA-dízelmotorral, parádés futóművel és izgalmas francia dizájnnal. Természetesen az arculatváltozás csak az autó külsejét érintette. A beltér japánosan egyszerű, a műanyagos életérzés keveredik a kényeztetéssel és a technikai vívmányokkal. Ám a Citroen nem minden újítása fért bele a szabadidő-autóba, a 10 milliós alapár mellett hiányoltam az AFIL sávelhagyásra figyelmeztető jelzést, a kanyarfényszórókat vagy a szélvédőre kivetíthető információkat.
A kapcsolók, a műszerek, illetve a teljes műszerfal az új Mitsubishi Lancerből került a C-Crosserbe, az Outlander más dizájnt kapott. Az éjszakai díszkivilágítás is a távol-keleti jelleget erősíti, akárcsak a japán autókban, itt sem találjuk a sötétben az ajtók karfáján található gombokat, ezek ugyanis nem kaptak ledeket. A kormány lehetne vastagabb is és kevésbé síkos, ez is japán tulajdonság.
A C-Crosser Exclusive kivitelben ennek ellenére kényeztet: az első bőrülésekben van kétfokozatú ülésfűtés, a klíma kétzónás, a xenon-fényszórókat ködlámpák egészítik ki, van tempomat, automatikus fényszóró és ablaktörlő működtetés. Zavaró, hogy nem lehet hallani az index kattogását. Lehet, hogy lejjebb kellene venni a hangerőt? A hifi külön figyelmet érdemel, a Rockford Fosgate 650 Wattos hangrendszere, erősítővel és mélyládával igazi dizsihangulatot varázsol, ára 220 ezer forint.
A magasra helyezett üléspozíció kiváló vezetést tesz lehetővé. A 18 hüvelykes gyönyörű szép könnyűfém felnikre peres gumikat húztak, már csak ezért sem érdemes nagyon elhagyni az aszfaltot. De lehet, mi is megtettük, mezőn jót terepeztünk, igaz olyan helyen, ahol a leültetett néhai Fiat Tipómmal is vigéckedtem volna. Komolyabb terepre ne vállalkozzunk, 16-os gyári kerekekkel elöl 22, hátul 21 fokos a terepszög, tehát a legkisebb árokban is leér a 4,6 méteres kocsi alja. Hasmagassága 174 milliméter. A kapcsolható automatikus összkerék-hajtás nagyon hasznos dolog, biztonságosan lehet vele kanyarogni havas, vizes és csúszós úton is. Ha hóban, vagy sárban elakadnánk, akkor utolsó segítségként igénybe vehetjük a Lock-üzemmódot. Ilyenkor a motorvezérlő egység másfélszer nagyobb nyomatékot juttat a hátsó kerekekhez, mint négykerék-meghajtás esetén, így az első/hátsó tengelyekre jutó jobb nyomatékelosztáson keresztül fokozza a tapadást.
Futóműve falja az aszfaltot, nem érdeklik az úthibák, a rossz utak. Ugyanez vonatkozik a bivalyerős HDi-motorra is, hangtalan izomállat vele a C-Crosser. Lehet vele száguldozni, dacolni és keménykedni, igaz ennek megvannak a fiskális következményei. 140-nél egy nagy villanás visszatérített a helyes útra.
A C-Crosser hétszemélyes autó – persze mindent nem kell komolyan venni. Hirtelen felindulásomban kivarázsoltam a csomagtartó padlójából a kettős szükségülést. Pont olyan, mint egy kempingszék, de ha szükség hozza ugyanolyan hasznos, mint az. A bejutás elsőre bonyolult, de egy kis agy- és kézmunkával megoldható. A csomagtartóban található használati utasítás annyira zazi, hogy inkább az ösztöneinkre hallgassuk, egy-két rántás, egy-két húzás, piros kar, fekete pántlika, döntés, tolás és kész a hétszemélyes verda.
Legjobb, ha békén hagyjuk a pótszékeket és inkább a jól variálható csomagtér nagyságában gyönyörködünk. Az alapból 510 literes puttony a hátsó üléssor előremozgatásával (egyharmad-kétharmad arányban, több fokozatban dönthető háttámlával) komoly rakteret kaphatunk, amelyet az ülések eltüntetésével 1686 literesre bővíthetünk. A pakolást könnyíti a két fokozatban nyitható ajtó, az alsó rekesz nyitva kisebb platónak is megfelel, ha például kacsára vadászunk, mint a színész Vinnie Jones, akkor a tetősínbe kapaszkodva bátran célozhatunk, miközben a lehajtott csomagtartó-ajtócskán állunk.
Tárolóból, pohár- és palacktartóból van bőven, apró kacatoknak és nagyobb használati tárgyaknak is van hely, a könyöktámasz multifunkciós. A hátsó sor kényelme vetekszik az elsőkével, az ülés háttámlája dönthető, a lábtér a csomagok rovására növelhető.
A 900 kilométeres tesztút során vegyes használatban 8,24 liter gázolajat fogyasztott átlagban a 160 lovas hobbiterepjáró.
B. Cs.
Citroen C-Crosser 2,2 HDi Exclusive | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2179 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 160 lóerős 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 380 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2570 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4646/1806/1713 |
Csomagtér | 510-1686 liter |
Saját tömeg (kg) | 1747 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 200 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 9,6 |
Országúti | 6 |
Vegyes | 7,3 |
Tesztfogyasztás | 8,24 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 194 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 9,79 millió Ft. |