Valóban hasznos a téli gumi?
Mindig a gumi dönti el, hogy a teljesítményből mi az, ami megmutatható...
Mindig a gumi dönti el, hogy a teljesítményből mi az, ami megmutatható, kiautózható. Ahhoz, hogy a minimális feltételeknek eleget tegyünk, mindig az évszaknak megfelelő gumi legyen az autón. Ez azt jelenti, hogy plusz hét Celsius fok felett nyári, az alatt téli gumi a megfelelő, sőt kötelező.
A téli gumi nemcsak a mintázatában és lamellázottságában tér el a nyáritól, hanem az összetételében is, ugyanis nagy mennyiségben tartalmaz szilika adalékot, ami lehetővé teszi, hogy a hidegben is lágy maradjon, megőrizve a jó tapadási tulajdonságokat. Sokan úgy gondolják, ha négyévszakos gumit vásárolnak, megúszhatják a külön nyári és téli gumiszett megvásárlását. A négyévszakos gumi azonban röviden annyit tesz, hogy soha nem jó! Sem nyáron, sem télen nem tudja az elvárható teljesítményt nyújtani, mivel egy átlagra van belőve a teljesítménye. Ennek legfőbb oka, hogy eredendően olyan égövi területre találták ki, ahol télen sem süllyed 0 fok alá a hőmérséklet és csekély az esélye a havas, jeges útviszonyoknak. Az autósport világából is ismerős lehet az a tény, hogy nem lehet olyan gumit készíteni, amelyik kiemelkedő teljesítményre lenne képes eltérő hőmérsékleti és útviszonyok mellett. Nincs ez másképp a közúton sem. Ha beköszönt az ősz vagy a tavasz, a fent említett nappali átlaghőmérsékletnél célszerű megejteni a gumicserét.
Kevesen tudják, de amikor a hőmérő higanyszála 7 fok alá süllyed, a nyári gumi már nehezen éri el a tapadáshoz szükséges üzemi hőmérsékletet, merevebbé, ridegebbé válik, így aztán ez a tapadásban, irányíthatóságban, úttartásban és nem utolsó sorban a féktávolságban is megmutatkozik.Ez utóbbi több méterrel is hoszabb lehet azonos sebességnél mérve és öszehasonlítva a jó minőségű téligumi értékével. Ha lehetőség van rá, 50 százaléknál kopottabb gumikat ne használjunk! Nyári esetében, ha muszáj, elmehetünk a törvény adta keretekig, azaz 1,6 milliméterig, bár ilyenkor a gumik vízelvezető képessége drasztikusan lecsökken, megnövelve ezáltal az aquaplaning (vízen felúszás) esélyét. A téli gumival óvatosabban kell bánni: 50 százaléknál, azaz 4 milliméternél kopottabbal ne vágjunk neki a télnek!
Nem csak a kopásteljesítmény határozza meg a használhatóságot, hanem a gyártástól (pl. DOT 32 05) számított idő is, ahol az első két szám a gyártás hetét, a második két szám a gyártás évét jelöli. Ez az érték nem haladhatja meg a három évet. Ez a gumi szavatossági ideje: ez idő alatt anyagában megöregszik, és már nem hozza a tőle elvárható és megszokott tapadási értékeket. Az a legjobb, ha a gumi egy kicsit többet tud, mint az autó (tehát túl van biztosítva), így nem lehet zavarba hozni a hétköznapi vezetési stílussal. Gyakran látni, hogy nagy teljesítményű autóknál ez nem is olyan könnyű feladat: nevetséges minőségű és teljesítményű gumikon gurulnak. Ezek a fekete hengerek többnyire a szupermarketek polcairól kerültek fel a csillogó felnikre.
Az interneten tájékozódjunk a gumitesztek eredményeiről. Hasonlítsuk össze a hazai és más nyugat-európai országban végzett összehasonlítások eredményeit, és csak ezek után tegyük le a voksunkat valamelyik mellett, mert a döntés nem ritkán három évről szól, és az életünk múlhat rajta. Vásárlásnál tartsuk szem előtt a gumi oldalán feltüntetett sebességindexeket, és ne vegyünk gyengébb teljesítményűt, még akkor sem, ha olcsóbb.
A stabilitás és a kiegyensúlyozott viselkedés szempontjából az lenne az ideális, ha négy egyforma és egyformán jó gumi lenne az autón. Ha ez anyagi okokból lehetetlen, legalább arra ügyeljünk, hogy a jobb gumik a hátsó kerekekre kerüljenek. Ez érvényes a nyári és téligumikra egyaránt, hiszen mindig a hátsó kerekek felelősek az autó stabilitásáért, iránytartásáért. Ez minden autóra érvényes, függetlenül attól, hogy első-, hátsó- vagy összkerékhajtású járműről van-e szó. Amit a gumisok csinálnak (tisztelet a kivételnek) – egy fronthajtású kocsiról leveszik a kopottabb elsőket és kicserélik a hátsókkal, mondván egyformán kopjanak –, számos életet követelő döntés.
Abba még senki nem halt bele, hogy nem tudott elindulni (extrém eseteket kivéve), de abba már nagyon sokan, hogy az autó elveszítette stabilitását, irányíthatatlanná vált, és a sofőr ezt a helyzetet nem tudta kezelni. Ilyen esetekkel van tele télen a híradó, ahogy leesik az első hópihe az útra. Sőt, ha lenne megfelelő, ide vonatkozó statisztika, azt mutatná, hogy a legtöbb téli halálos baleset erre az okra vezethető vissza.
A megfelelő légnyomás
A nyári gumik többségét 2-2,2 bár nyomáson használjuk, hogy ideális felfekvést érjünk el a futófelület és az útburkolat között. Ez alól kivételt jelenthet néhány nagy teljesítményű sportgumi, amely ennél magasabb légnyomásra is igényt tarthat az alacsony profilmagasság miatt. Minél alacsonyabb a méret megjelölésében a per jel utáni szám (pl.: /40, /35 stb.) értéke, ez annál inkább jellemző lehet. A téli gumik esetében többnyire alacsonyabb keréknyomást használunk, így növelve a gördülési ellenállást és ezáltal a tapadást a havas, jeges útfelületeken. Ilyenkor többnyire 1,8-2 bár közötti nyomással közlekedünk. A szükséges légnyomás mértékének -tól/-ig határa, a súlybeli tényezőket is figyelembe véve, mindig fel van tüntetve a gumik oldalfalán az ott olvasható adatok között. Mindig ez legyen a meghatározó információ a keréknyomás megválasztásakor.
Gumik karbantartása, tárolása
Jobban megőrizhetjük a gumik minőségét, ha egy kis figyelmet fordítunk rájuk, például mosásnál a recék, lamellák közül kivesszük a beszorult apró kavicsokat, vagy ellenőrizzük, nem fúródott-e bele szög, csavar, üvegszilánk vagy más tárgy. Gumink végzetes sérülést szenvedhet már 2-3 másodperc alatt is, ha gőzborotvával mossák a felületét, és a gumi oldalfalán ugyanazon a ponton ennyi ideig rajta tartják a nagy nyomású forró vízsugarat.
Állapotromláshoz vezet a magas padkára való felhajtás, a kátyú, a gödör vagy a villamossínen való haladás. Szintén rossz néven veszi a gumi, ha gondatlanságból csak fél vagy negyed profilszélességgel állunk fel a szegélyre, de hasonló hatást vált ki az is, ha a hólánccal tiszta aszfalton teszünk meg 1-2 kilométert. A cseregarnitúrát tárolás előtt alaposan tisztítsuk meg és felületét kezeljük le az erre a célra vásárolható szerekkel. Lényeges, hogy száraz, napfénytől elzárt helyen tároljuk a gumikat.
Stevie A. E. Kala