Takarékos sofőrök, hosszú kamionok, bioüzemanyagok - ennyi?
Miközben a béke Nobel-díjat az ENSZ genfi székhelyű zöld szervezete és egy volt amerikai alelnök kapta idén, a politikusok, beleértve az uniós döntéshozókat, nem sokat tudnak, vagy akarnak tenni a klímaváltozás ellen. Az unió 27 tagúra bővülésével 8 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás a kilencvenes évekhez képest, ugyanakkor a közlekedésből adódó kibocsátás 25 százalékkal nőtt. Ezért is hangzik teljesíthetetlennek az az uniós elképzelés, miszerint 2020-ig 20 százalékkal kellene csökkenteni az unió közlekedésből adódó szén-dioxid-kibocsátását.
A minap Brüsszelben tartott, a Scania által szervezett konferencián - amelynek elsődleges célja lobbi jellegű volt: engedélyezik, vagy nem az óriási, 25,25 méteres kamionokat az unióban – az derült ki, hogy a kérdések, a feladatok eljutnak az uniós döntéshozókig, ám a rendszer olyan lassú, olyan bonyolult, hogy a megoldások elvesznek a horizonton.
A személyautókkal kapcsolatosan bevezetett 130 gramm/kilométeres (2012-ig) szabályozást nem követte a többi közlekedési ágra kivetett norma. Bár a teherautózás jelenti az egyik legnagyobb környezeti ártalmat, ezt nem szabályozzák még semmivel, a hétvégi kamionstopok, az utópályákra terelés kivételével.
Napjaink drámaian fejlődő globális gazdaságával együtt növekszik az igény a fejlettebb, kiterjedtebb szállításra. A legnehezebb feladat, a lehető legkisebb környezeti hatás előidézésével és az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátásának csökkentésével megfelelni a jövő logisztikai, közlekedési kihívásaink. Ma a fenntartható közlekedés megvalósítása az autógyárak, szállítmányozási cégek kezében van. A brüsszeli konferencia ezekre a kérdésekre keresett választ. Az kiderült, hogy az érdekelt, meghívott cégek, mint a Scania, az IKEA vagy a Tesco szállítmányozásáért és logisztikájáért felelős Eddie Stobbart felkészültek a változásokra, sőt minden elkövetnek, hogy csökkentsék a tevékenységükből fakadó káros mellékhatásokat.
Hibridbusz |
A konferencián is hangot kapott a bioüzemanyagok és az élelmezés ellentéte, az előadók, természetesen főként az érdekeltek oldaláról azt hangsúlyozták, hogy nem igaz, hogy például Brazíliában irtják az őserdőket a cukornád telepítések megnövekedett igénye miatt. Elhangzott, hogy a 850 millió hektáros dél-amerikai államban 90 millió hektár termőföld van, ebből 60 milliárd áll mezőgazdasági használatban. Cukornádat, a bioetanol előállításának legkedveltebb alapanyagát, jelenleg csak 5,3 millió hektáron termesztenek, a cél, hogy ezt 30 millió hektárra növeljék. Az nem hangzott el ugyanakkor, hogy milyen kultúrák kárára termesztik majd a cukornád többletet, illetve az sem, miért gazdaságos és környezetbarát, hogy a Brazíliában előállított bioüzemanyagot Svédországba szállítják, aztán onnan terítik szét a kontinensen.
Az alacsonyabb kibocsátás mellett a fontos érv a bioüzemanyagok mellett, hogy az általuk termelt szén-dioxid visszaforgatható, már korábban is a légkörben, a természetben volt, míg a kibányászott fosszilis üzemanyagok elégetésével újabb gázok kerülnek a levegőbe, így növelve az üvegházhatást, a Föld felmelegedését.
A cikk folytatása itt: