2007. október. 04. 09:50 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. október. 04. 09:49 Autó

Tompított, ködlámpa, ablaktörlő – vezetéstechnikai tanácsok

Látni és láttatni. Sokat hangoztatott szlogen, rengeteg igazságtartalommal. Az emberi szem, sokkal előbb észreveszi a mozgó pontokat, ha fényesek, mint ha nem lennének kivilágítva. Vezetéstechnikai tanácsok a szakértőtől.


© Autómenedzser
A bekapcsolt világítás egyértelműen jelzi a jármű haladási irányát, sőt annak a sebessége is pontosabban felbecsülhető. A helyzetjelzőt (parkolófényt), csak álló helyzetben használjuk, annak menet közbeni használata nem elégséges és olykor megtévesztő is lehet . Néha nagyon zavaró, ha indokolatlanul használnak ködlámpát a szembejövő autósok. Talán még ennél is rosszabb a hátsó ködlámpa, azaz zárófény használata a jó látási viszonyok között.

Figyeljünk oda arra is, főleg az őszi-téli időszakban, hogy a benzinkútnál ne csak a szélvédőt tisztítsuk le, hanem az első és hátsó lámpákat, valamint a ködlámpát is. Azoknál az autóknál ahol van lámpamosó berendezés, ellenőrizzék tartályának töltöttségi szintjét. A lámpák működésének ellenőrzését elvileg minden indulás előtt el kell végezni. Nagyon kevesen teszik meg, hogy indulás előtt körbejárják az autót. De legalább 2-3 naponta muszáj. Sötétben a nem, vagy rosszul kivilágított autó nagyon sok veszélyt hordoz magában a többi autó számára. Ha a bal első lámpa nem működik, a szembejövő azt hiheti, hogy egy motoros közeledik az út szélén. Ha valaki ebben a hitben kerülő manőverbe, vagy előzésbe kezd, nem kell külön elmagyarázni, hogy ez milyen következményekkel jár. Ha nem működik az irányjelző, a forgalomban résztvevő többi autós nem, vagy csak későn látja a vezető szándékait. A fék, vagy a tolatólámpa működésképtelenségével tovább romlik a helyzet, hiszen a jármű nem „közli” egyértelműen haladási irányát, vagy fékezésnél a hirtelen sebesség változását.

Nem elég látszódni, látni is kell az autóban. Cikkünk folytatódik. Kattintson.

Hirdetés