Mercedes-Benz G-osztály: Vezettük a világ legjobb terepjáróját
Minden üvege sík, minden idoma merőleges és szögletes - az aerodinamikát...
Minden üvege sík, minden idoma merőleges és szögletes - az aerodinamikát elfelejthetjük, katonai célú járműveknél ez sosem volt szempont. A G-t 28 évvel ezelőtt az osztrák Steyr Puch gyárban kezdték gyártani, az utóbbi években többször be akarták fejezni ezt a sikertörténetet, de rájöttek, hogy amennyit gyártanak, az mind gazdára talál. 2004 után idén ismét felújították, széria lett a ködlámpás kanyarfény és a Xenon-izzó, illetve megkapta a 320 CDI erőforrást. A 4-Matic állandó összkerék-hajtás mellett az elektronikus szabályzású 4ETS trakciórendszer, az ESP, valamint a gombnyomásra kapcsolható differenciálzárak, a terepfokozat-kapcsoló a szériafelszereltség részét képezik. Grazban a mai napig 186 ezer darab G-osztályt gyártottak.
A majd’ 10 centis vasajtón túl egy katonai, vagy mezőgazdasági jármű puritán praktikuma fogad. Különlegesen egyszerű munkásmilliő Mercedes-Benz emblémával. Nagyon katonai, nagyon fegyelmezett világba mászhatunk be. Beszállni nem lehet, sokkal inkább felmászni a vezetőfülkébe. Az szövetülések kényelmesek, minden csupa jó minőségű műanyag, fabetét csak elvétve található a műszerfal alján. A kormány és az automatikus váltó fogójára és a multifunkciós könyöktámaszra tettek egy kis bőrt, hogy ne érje szó a ház elejét. Az ülések, tükrök és a kormánybeállítás persze memóriás, a klíma kétzónás automatikus, van ülésfűtés.
Minden, ami fontos ott van a vezető körül. A legelső dolog, ami feltűnik, az a normál kézifék, majd a három differenciálzár kapcsolója hökkent meg. A szögletes formák, a hasmagasság, a gumik és a beltér együtt kiáltják: én vagyok a világ egyik legjobb terepjárója. És ezt olyan hangsúllyal, hogy elhisszük. 28 éve nyüstölik Európa hadseregei, újabban a magyar is, az ős G-osztályt és annak felfrissített változatait. A jármű masszivitása, robusztussága, fizikai ereje és decens megjelenése szerencsére nem változott. Szögletességének köszönhetően jó a kilátás, milliméterre pontosan tudjuk a sávban tartani a kocsit.
Hatalmas a beltér, az ülésekben ülve úgy érezzük magunkat, mind az Új Delhi mellett a turista, akit elefántra ültettek. Annyi különbséggel, hogy a G-osztály nem imbolyog és szelíd. Mértéktelen szögletessége, látható csavarral rögzített lámpái egy letűnt világot idézik, olyan, mintha egy szalonban a házimozit lámpás tévére kötnék rá. Ám a jó film a képernyőtől függetlenül is jó film, a G-osztály pedig mestermű a terepes járművek között. Tapasztalt, öreg rókafogó. Vadászok, erdészek, horgászok munkaeszköze, igaz csak a nagyon tehetősek engedhetik meg maguknak. A nyújtott tengelytávú ötajtós autó alapára 19,56 millió forint. Minden egyes fillérrel el tud számolni, nincs olyan helyzet, ahol elakadna, ahol lerobbanna, ahol nem teljesítené az elvárásokat. A terepjárást fizikuma mellett terepfokozat kapcsoló valamint három elektronikus fék-differenciálzár könnyíti meg, lehet külön zárni az első, a hátsó és a középső diffizárat. Masszív és elnyűhetetlen. Ha az emberiség eltűnik, egy ilyen G-Merci biztos marad, hogy nyomokban hirdesse az automobilizmus nagyságát. Alapból pacifista vagyok de egy ilyen autóval be lehetne sorozni engem is. Mint a forró kés a jéghideg vajban úgy hatol át a tájon, legyen az aszfalt, murva, kavics, mező, árokpart, erdőszél vagy bármi. Fekvőrendőrökön úgy haladunk át, mint személyautóval egy elszakadt ékszíjon.
Kanyarodáskor érezni, hogy ez egy dinó, körültekintően kell tekerni a nagyon pontos kormányt, amelynek szervóját nagyon okosan úgy állították be, hogy egy kicsit izmozni kell vele. Ennek ellenére könnyű vezetni. Izomzatról is gondoskodtak a Mercedesnél, a háromliteres hathengeres egy odalépéssel nagyot ránt az autón, a 2,5 tonnás monstrum személyautókat megszégyenítő lendülettel indul meg. A ballonos gumik révén éles kanyarban csikorognak is a kerekek, ha esetleg valaki nem venné észre, erre a hangra biztosan odanéz. Tinilányok nem rajonganak érte, így a női lélekre ráunt sztárok is megbújhatnak feltűnő védelmének árnyékában. Van hangja is, hamisítatlan V6-os zúgás hallatszik a műanyag motorfedél alól.
Csomagtartója nincs, helyette rakteret kapunk, brutálisan nagyot, kényelmesen befér két-három ember, pótüléseket lehet rendelni az autóhoz. A garázsajtóméretű hátsó nyílászárón belül is van kilincs. Az ülések osztottan előredönthetők, sőt ki is szerelhetők, ilyenkor több szarvas, akár állva is elfér a raktérben. Nekem szarvashoz nem volt szerencsém, de egy verseny csocsóasztalt sikerült betuszkolnom egy 72 centis tévé társaságában, úgy hogy még egy utas is volt velem. És nem is fogyaszt sokat. Közel hatszáz kilométeres használat során vegyes használatban meglepően visszafogott, 11,3 literes fogyasztást mértünk 100 kilométerenként.
A legnagyobb hibája, hogy nagy erővel kell becsapni az ajtókat. Nincs szabadon pohrátartó, csak a kesztyűtartó kinyitásával jutunk hozzá egy-egy bögretartóhoz, de ezt vezetés közben nem tudjuk használni. A biztonsági öv bekötésére csak a vezetőt figyelmezteti. A kocke Mercedes rengeteg szakmai díjat tudhat magáénak. 2006 elején az Off Road szakmai magazin olvasói a G-osztályt a „Klasszikus” kategóriában „2006 terepjárója” címmel tüntették ki. Az „auto, motor und sport“ szakújság olvasói 13 alkalommal választották az összkerékhajtású járművet a világ legjobb terepjárójának. Az ausztrál „bushdriver“ szakmagazin a G-osztályt 1983-as Párizs-Dakar ralin elért győzelme után a legjobb 4x4-terepjárónak választotta. 1995-ben a „Boote“ nevű vízisport szaklap olvasói a G-osztályt tüntették ki a legjobb vonójármű címmel.
B. Cs.
Mercedes-Benz G 320 CDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2987 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 224 lóerő 3800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 540 Nm 1600-2400-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4662 / 2007 / 1931 |
Tengelytáv (mm) | 2850 |
Csomagtér | 480-2250 liter |
Saját tömeg (kg) | 2445 |
Teherbírás/vontatási maximum (kg) | 755/3200 |
Terepszögek elöl, hátul | 34 fok, 29 fok |
Hasmagasság, gázlómélység (mm) | 205/500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 177 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 9,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 11,0 |
Tesztfogyasztás | 11,3 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 291 |
ÁRA | Alapára 19,56 millió forint. |