2007. június. 13. 16:42 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. június. 13. 16:45 Autó

G-osztály: mamutok igenis léteznek

Ha kell erős, ha kell kényelmes, ha kell tartós, ha kell szép, ha kell vad. Ízig-vérig férfiautó, három évtized tapasztalatával, húsz millióért.

© Stiller Ákos
Minden üvege sík, minden szöge derék, minden vonala szögletes - az aerodinamikát elfelejthetjük, katonai célú járműveknél ez sosem volt szempont. A G-t 28 évvel ezelőtt az osztrák Steyr Puch gyárban kezdték gyártani a német hadsereg számára. Az utóbbi években többször be akarták fejezni ezt a sikertörténetet, de rájöttek, hogy amennyit gyártanak, az mind gazdára talál, így 2004 után idén ismét felújították, jár hozzá kanyarfény és Xenon-lámpa, illetve megkapta a 320 CDI erőforrást. A terepsegítésű állandó összkerék-hajtás mellett az elektronikus szabályzású 4ETS trakciórendszer, az ESP, valamint a gombnyomásra kapcsolható differenciálzárak, a terepfokozat-kapcsoló a szériafelszereltség részét képezik. Grazban a mai napig 186 ezer darab G-osztályt gyártottak.

© Stiller Ákos
A majd’ 10 centis vasajtón túl egy katonai, vagy mezőgazdasági jármű puritán praktikuma fogad. Különlegesen egyszerű munkásmilliő Mercedes-Benz emblémával. Nagyon katonai, nagyon fegyelmezett világba mászhatunk be. Beszállni nem lehet, sokkal inkább felmászni a vezetőfülkébe. Az szövetülések kényelmesek, minden csupa jó minőségű műanyag, fabetét csak elvétve található a műszerfal alján. A kormány és az automatikus váltó fogójára és a multifunkciós könyöktámaszra tettek egy kis bőrt, hogy ne érje szó a ház elejét. Az ülések, tükrök és a kormánybeállítás persze memóriás, a klíma kétzónás automatikus, van ülésfűtés.

Minden, ami fontos ott van a vezető körül. A legelső dolog, ami feltűnik, az a normál kézifék, majd a három differenciálzár kapcsolója hökkent meg. A szögletes formák, a hasmagasság, a gumik és a beltér együtt kiáltják: én vagyok a világ egyik legjobb terepjárója. És ezt olyan hangsúllyal, hogy elhisszük. 28 éve nyüstölik Európa hadseregei, újabban a magyar is, az ős G-osztályt és annak felfrissített változatait. A jármű masszivitása, robusztussága, fizikai ereje és decens megjelenése szerencsére nem változott. Szögletességének köszönhetően jó a kilátás, milliméterre pontosan tudjuk a sávban tartani a kocsit.

A cikk folytatásához kattintson!

Hirdetés