© Stiller Ákos |
Mit kezdjek ezzel az autóval? Sokszor bírálnak azért, hogy túldicsérem az autókat, az E-osztállyal nem tudok kivételt tenni. Ezüst nyila belopózott a szívembe, sőt a legkedveltebb három tesztautó közé is kénytelen vagyok besorolni. Hogy miben rejtőzik különleges vagánysága? Mindenben. Aki nem hiszi, járjon utána. Nekem ezer kilométer jutott a jóból. Nehéz megmagyarázni a tökéletest, bele kell ülni, ki kell próbálni, menni kell vele, érezni erejét, magasztosságát és intelligenciáját. Ráadásul az ára sem riasztó, a kétliteres benzines 9,8 millió, kétliteres dízel 9,9 millió forint.
© Stiller Ákos |
A felső-középkategória etalonja ez az autó, méreteivel, komfortjával, menetdinamizmusával komoly kihívás a konkurenseknek. Karosszériája egyszerűségével tűnik ki, kifinomult élei, gazdag krómozása, lámpáinak érzéki játéka vonzza a tekinteteket, az orrán tornyosuló csillag egyértelműen jelzi hovatartozását. Az E-osztály nem gengszterautó, inkább a módos és ízléses üzletemberek kocsija, ugyanakkor tömegcikk, rengeteg fut a magyar utakon is. Taxinak ideális, kényelme felülmúlhatatlan. Megfordult a fejemben, hogy éjszaka beállok fuvarozni vele. Avantgarde felszereltséggel gazdagított (plusz bruttó 802 ezer forint) tesztautóm első elektromosan mozgatható bőrüléseit lehetett fűteni és szellőztetni (plusz 288 ezer forint), a klíma négyzónás, digitális, automatikus (plusz 202 ezer forint).
© Stiller Ákos |
A luxusautók belépőmodellje este báli szépséggé válik, a nappal is lélekkel teli beltere éjszakai fényeivel elegáns lounge-dzsá varázsolja. A műszerfal egyediségét a klasszikus hatású órák szavatolják, a hangulatvilágítás a mennyezetből árad, a hátsó sorban ezen állítani is lehet. A középkonzol a márkatestvérekből ismerős, szokásos gombok, billentyűk harmóniája ergonomikus, átlátható, a vezetés örömét elősegítő egységet alkot. A hatalmas autó parkolását elöl és hátul szenzorok segítik (193 ezer forint), fájó azonban, hogy Bluetooth-kapcsolat alapból nincs az autóban.
[[ Oldaltörés: Fénylimuzin (Oldaltörés) ]]
© Stiller Ákos |
A világon először az E-osztály új generációja kínál adaptív reflektorrendszert, amely ötféle menet- és időjárási helyzethez alkalmazkodik, ezáltal jelentős többletet nyújt a biztonságos közlekedéshez (plusz 118 ezerért). A limuzin és T-modellhez rendelhető intelligens világítási rendszer alapja a xenon fényszóró-rendszer, amely öt különböző világítási módot tesz lehetővé: az új országúti világítás a bal útszélt erősebben és távolabbra világítja meg, mint a korábbi megoldás. A vezető számára a látástávolság kereken tíz méterrel növekedett, ennek köszönhetően hamarabb lehet észrevenni a közlekedés többi résztvevőjét, illetve az útakadályokat. A sajtóanyagban foglaltakat nem állt módomban összehasonlítva tesztelni, de meg voltam elégedve a világítással, külön élveztem a kanyarkövető fényszórók és a kanyarodáskor felgyulladó oldalra is világító ködlámpákat. Az elektrokróm visszapillantók kicsik, ennek ellenére jól belátható az autó.
© Stiller Ákos |
A Mercedes-Benz E-osztály kiemelkedik a biztonság területén is. Szériában rendelkezik preventív Pre-Safe rendszerrel, amely veszélyhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Ezzel az övek és légzsákok ütközés esetén a legjobb hatásfokkal képesek védeni. A szintén széria Neck-Pro fejtámasz szenzorvezérléssel a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó első ülésen ülők fejét. Ezzel a visszacsapódó fej okozta, nyaki gerinccsigolyák túlhajlásból adódó sérülésének esélyét csökkenti. A ráfutásos balesetek csökkentése érdekében az új E-osztályt villogó féklámpákkal szerelték fel. Hatásosabban figyelmezteti a követő jármű vezetőjét a hagyományos féklámpákhoz képest. A teszteredményei alapján átlagosan mintegy 0,2 másodperccel rövidíti meg a reakcióidőt a vészhelyzetben villogó féklámpa. A fékút 100 kilométer/óra sebesség esetén 5,5 méterrel rövidül, olvasható a típus sajtóanyagában. A biztonsági arzenálja fényében meglepő, hogy a hátsó biztonsági övek bekötésére nem figyelmeztet.
© Stiller Ákos |
Az autó legnagyobb hibája a hátsó traktusban keresendő. Látni kellett volna feleségem arcát, amikor kiderült, hogy a megálmodott és leértékelt bútordarab semmilyen módon nem fér be a közel ötméteres autóba. Vagyis befér, de vagy az első szélvédőn, vagy a hátsó ablakon keresztül. Az E-osztályban ugyanis nem egyharmad-kétharmad arányban lehet dönteni a hátsó üléspadot, hanem, tessék megfogódzni: egyáltalán nem lehet dönteni. Csomagtartója tágas, de mit ér, ha nem bővíthető. A Mercedesnél úgy gondolták, aki megteheti, hogy ilyen autóval jár, az vegyen magának bevásárlókocsit. Tárolórekeszekkel jól állunk, fineszes ötletes és praktikus megoldások sora található az autóban.
Motorja főnyeremény
© Stiller Ákos |
A hathengeres háromliteres dízel erőforrás főnyeremény, 224 lóereje és 510 Nm-es nyomatéka bődületes izomzatról árulkodik, a nagy autó 6,8 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet. Száguldozni lehet vele, de nem érdemes, 220-nál is ugyanolyan semlegesen viselkedik, mint hetvennél. Futóműve műalkotás, nincs olyan burkolat, ami zavarba hozná, pedig tesztautómban nem is volt aktív futómű, adaptív lengéscsillapítás, vagy légrugós felfüggesztés. Mentem vele autópályán, földúton, mindenütt jelesen vizsgázott. Bődületes nyomatékát kigyorsításnál és kilencven fokos kanyarodásoknál riszálással adja tudtunkra a kocsi, az ESP-nek gyakran be kell avatkoznia, hogy megfékezze ezt az erőt. Aki nem szereti a hátsókerekes Mercedes farolását, viheti az autót összkerék-hajtással is, ami egy német lap tesztjén hóban, jégen, vízen és szárazon is a legbiztosabban tapasztja a talajhoz az E-osztályt. A hétsebességes automatikus váltó megbízhatóan végzi a dolgát, sportfokozatban igazán élvezetes az autózás.
© Stiller Ákos |
A közel ezer kilométeres tesztelés során vegyes használatban 9,7 liter gázolajat fogyasztott az autó, hatalmas tankja akár 1000-1100 kilométeres autózást is lehetővé tesz tankolás nélkül.
B. Cs.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Mercedes-Benz E 320 CDI |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2987 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 224 lóerő 3800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 510 Nm 1600-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2854 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4856/1822/1499 |
Csomagtér | 540 liter |
Saját tömeg (kg) | 1740 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 10,6 |
Országúti | 6 |
Vegyes | 7,6 |
Tesztfogyasztás | 9,7 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 202 |
ÁRA | Az autó alapára 13,431 millió forint, a tesztelt autó ára 16,246 millió forint |