2007. február. 12. 20:04 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 12. 19:55 Autó

Megkomolyodott a Mercedes C-osztály

A teljesen újjávarázsolt kompakt limuzin az elődmodellhez képest 13 százalékkal nagyobb teljesítményre képes, valamint hat százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztó négy- és hathengeres motorok választékát kínálja.

© daimlerchrysler
Az új C-osztály dizájnja a modern Mercedes-Benz formanyelven alapul, amely a feszesen húzott vonalak és a nagyméretű, nyugodt felületek váltakozása által a csillagot viselő automobil szuverenitását tükrözi. 4581 milliméteres hosszával a limuzin 55 milliméterrel hosszabb az elődmodellnél. A karosszéria szélessége 42 milliméterrel 1770 milliméterre, a tengelytáv pedig 45 milliméterrel 2760 milliméterre nőtt.

Az autó egyik fontos újdonsága a menetszituációhoz automatikusan alkalmazkodó lengéscsillapítók (agility control). Az adaptive brake egy további újdonság a futóműtechnika terén, amely az S-osztálynál alkalmazott műszaki megoldáson alapszik, és további asszisztencia-funkciókat kínál a még fokozottabb biztonság és nagyobb komfort érdekében. Ilyen például az emelkedőkön való elindulás-segítés, a fékberendezés előtöltése kritikus szituációkban, továbbá a szárazfék-funkció a féktárcsáknál nedves körülmények esetén.

© daimlerchrysler
A benzinesek esetében az alapmodell, a C 180 Kompressor teljesítménye a korábbi 105 kW/143 LE értékről 115 kW/156 LE-re emelkedik, a maximális nyomaték 4,5 százalékkal, 220-ról 230 Nm-re javul. A C 200 Kompressor ennél 15 kW/20 LE-vel erősebb motorral startol: teljesítménye 135 kW/184 LE, 250 Nm maximális húzóerejét 2800 ford/perctől éri el. Ezekkel a módosított motorokkal lényegesen javulnak a négyhengeres modellek menetteljesítményei és fogyasztási értékei egyaránt. Nulláról 100 km/h sebességre való gyorsulás értékét tekintve a C 200 0,5 másodperccel jobb elődjénél. Hasonlóképpen figyelemre méltó az üzemanyag-fogyasztási adatok összevetése: a C 180 száz kilométerenként 0,3 literrel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a korábbi, a C 200 esetében pedig a kombinált üzemanyag-fogyasztás 0,5 literrel alacsonyabb 100 kilométerenként.

© daimlerchrysler
A dízelmotoroknál ugyancsak a négyhengeresek továbbfejlesztése állt a középpontban. A hajtóművet, turbót, valamint a direktbefecskendezést egyaránt továbbfejlesztette a stuttgarti mérnökgárda, több mint 90 szerkezeti elemet, alkatrészt módosítottak. Ennek az intézkedés-csomagnak köszönhetően az új C 200 CDI 11 százalékkal nagyobb teljesítményű az elődmodellnél: 100 kW/136 LE az eddigi 90 kW/122 LE-hez képest. A C 220 CDI 125 kW/170 LE csúcsteljesítményre képes (korábbi érték: 110 kW/150 LE), 2000 ford/perctől 400 Nm húzóerőt fejt ki – 18 százalékkal többet, mint korábban. Az üzemanyagfogyasztás mintegy 0,3 literrel csökken 100 kilométeren: a C 200 CDI és a C 220 CDI egyaránt csak 6,1 liter üzemanyagot igényel 100 kilométer megtételéhez. A korszerű V6-motorok változatlanul megmaradnak az új C-osztály programjában. Választékként három benzines áll rendelkezésre: 150 kW/204 LE, 170 kW/231 LE és 200 kW/272 LE. Az új C 320 CDI hathengeres motorjának teljesítménye 165 kW/224 LE. A C 350 kivételével valamennyi új C-osztály modell szériakialakításban hatfokozatú váltót kap agility control-kapcsolással. A C 350 csúcsmodell szériában a világviszonylatban egyedülálló hétfokozatú 7G-tronic váltóval szerelve készül, amely kívánságra a C-osztály más hathengeres modelljeihez is megrendelhető.

Kimagasló a biztonsága (Oldaltörés)



© daimlerchrysler
A fejlesztési folyamat során az új C-osztályt több mint 100 ütközési teszt próbájának vetették alá. Ezek sorában szerepeltek a különösen igényes házon belüli ütközésvizsgálatok, -kísérletek, amelyeknek követelményei egyes vonatkozásokban messze meghaladják a törvényesen előírtak paramétereit. Az elődmodellhez képest a Mercedes-Benz a deformálódó zónákat tovább növelte, és fokozta az erőfolyamok optimalizációját. Az új C-osztály orrész-szerkezete négy egymástól független ütközési szinttel rendelkezik, amelyek képesek nagy felületen elosztani az erőket és elvezetni azokat az utascella mentén.

Az autó utasterében a biztonságtechnikát a legkorszerűbb védelmi rendszerek teljesítik ki. Hét légzsák képezi a szériakialakítás részét: két adaptív légzsák a vezető és a mellette ülő védelmére, egy térdlégzsák a vezető számára, két oldallégzsák az első ülések háttámlájában, valamint két nagyfelületű ablaklégzsák, amelyek oldalütközés esetén az A- és C-oszlopok között húzódnak. Szériafelszereltségként övfeszítő és överőhatároló áll a vezető, a mellette ülő, továbbá a hátsó üléssor szélső helyein ülők rendelkezésére. A széria-fejtámlák a hátulról történő ütközéskor a fejtámla párnafelülete a másodperc törtrésze alatt előre tolódik, hogy időben megtámassza a vezető és a mellette ülő fejét, csökkentve ezáltal a nyaki csigolyák sérülésének kockázatát.

A ráfutásos balesetek elkerülésére fontos hozzájárulásként a Mercedes-Benz kifejlesztette a villogó féklámpát, ami ugyancsak részét képezi az új C-osztály szériafelszereltségének . Amennyiben az autó vezetője 50 km/h sebességnél gyorsabban haladás esetén erőteljes fékezésre kényszerül, a féklámpák villogásba kezdenek, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat.

© daimlerchrysler
A pre-safe az új Mercedes-Benz limuzin további fontos jellemzője. Az autóban ülők preventív védelmi rendszere (extra felszereltség) az ESP és fékasszisztens menetbiztonsági rendszerekkel összekapcsoltan működik és képes a kritikus menetmanőverek kezdeti felismerésére. Ha a járművet erőteljes alul- vagy túlkormányzottság következtében balesetveszély fenyegeti, vagy ha az autóvezető igen erőteljes fékezésre kényszerül, a rendszer előrelátó módon biztonsági intézkedéseket aktivál a jármű és mindenekelőtt a bennülők felkészítésére, hogy a passzív biztonsági fázis már az ütközési veszély fellépésekor kezdődjék, ne csak akkor, ha az ütközés már bekövetkezett.

Első ízben kapható ebben a személyautó osztályban a Mercedes-Benz által kifejlesztett i ntelligens világítási rendszer. Nagy fényerejű bi-xenon fényszórók öt különböző, tipikus menet- és időjárás-szituációhoz igazított világításfunkciót tesznek lehetővé: országúti világítás, autópálya világítás, kibővített ködvilágítás, aktív kanyarív-megvilágítás és beforduló világítás. Ezzel a Mercedes-Benz további fontos elemmel járul hozzá a rossz látási viszonyok közepette is biztonságos haladás lehetőségéhez.

A cockpit, a vezető terének kialakításánál a Mercedes-Benz dizájnerek sportos példaképekhez igazodva jól áttekinthető kerek műszereket terveztek, ahogy az a roadster vagy coupé modelleknél is látható. Ezüst keretgyűrűk, fekete számlapok, fehér számok és narancssárga színben világító mutatók sikeresen egyesítik a tetszetős formát a funkcióval.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.