© Stiller Ákos |
Nincs mit kertelni, a CLS a legszebb Mercedes. Már akkor is belezúgtam, amikor még álmomban sem gondoltam, hogy autókat sétáltatok. Először a Déli pályaudvar lépcsőinél pillantottam meg, jó három éve. Állítólag nálunk volt az első reklámfotózása az autónak. Azóta mindig szaporábban dobban meg a szívem, ha látom valahol a CLS-t. Ritka jószág, nagyon tisztelik. Fülig ér a szám, ha belegondolok, hogy nekem is volt a kertemben, majdnem egy hétig élvezhettem a társaságát. A járókelők ismeretlenül is elhalmoztak firtató kérdésekkel, alig volt ember, aki nem keverte valami más típussal. Főként az új C-osztállyal tévesztették össze. Pedig a CLS önálló faj, teljesen ellentmond a német márka klasszicista beidegződésének.
© Stiller Ákos |
Kategóriát teremtett a Mercedes-Benz, amikor létrehozta ezt a szépséget. A négyajtós kupéforma különösen szép vízió eredménye, ám valószínűleg nem teljesen legális. Annyira szép, hogy egy szürreális, betépett álom megtestesülése. Elmosott, elfolyt, elfojtott vágyaknak a feltörése. Élei, ékei, keretnélküli ablakai, a vezetőt körbeölelő műszerfala, a valódinál is igazibb rózsafa bútorzat, a grandiózus kerekek, a bálnaszerű vonalak mind különcségét hirdetik. A CLS-sel megjelenni arisztokratikus gőg, azoknak ideális, akik úgy szeretnek sportosan autózni, hogy közben nem mondanak le a kényeztető luxusról. Bár kupé a CLS, a hátsó fertály is teljes értékű 180 centi alatt. Fotós kollégám, a maga 197 centijével életveszélyben lenne ott, a fejtámlát ugyanis nem éri el fejével, már alaphelyzetben összegyűri nyakát a tető. Cserében óriási a lábtér. Hátul eleve csak két fotelt alakítottak ki, a harmadik ülés helyén fatetejű, elhúzható tárolórekeszt találunk, a háttámlából kihajtható kartámasz pohártartót és praktikus üregeket rejt magában. Az egész autó élvezeti cikk funkciójának ellentmondó a praktikum, amivel ellátták, pohártartóból, rejtett zsebekből, fiókokból megszámlálhatatlanul sok van.
© Stiller Ákos |
A műszerfal hasonlít az E-osztályéra, ám még annál is egyedibb kialakítású, az órák háttere és mutatói ezüstben fénylenek, a belteret hangulatvilágítás teszi feledhetetlenné. A Mercedesben megszokott fűthető és szellőztethető bőrfotelek mellett a klíma négyzónás, automatikus, digitális, a hatlemezes audiorendszer szépen szól, a navigáció alapban jár, igaz dévédét nem kaptam hozzá, így a nagy kijelző csak arra volt jó, hogy a rádióadók nevét hirdesse. A fával annyira nem spóroltak, hogy lelki szemeink előtt megjelenik a kipusztított erdő csonka tája, síró-rívó állatkákkal, a teljesen bebőrözött belsőről nem is beszélve. A világítás intelligens, a külső fényviszonyoknak megfelelően dolgoznak a bi-xenon lámpák, amelyek természetesen kanyarkövető funkcióval is felszereltek, sőt a kanyarfények is működnek.
[[ Oldaltörés: Alárendelve a formának (Oldaltörés) ]]
© Stiller Ákos |
Ha a kákán is csomót keresünk, a vezetőfülke szűkösségét említhetjük meg, igaz, csak Mercedeses mércével mérve. A fejünket azonban könnyedén beverhetjük be- és kiszálláskor, ehhez még nem is kell nagyra nőnünk. A kupéforma áldozata a kilátás: a túl közel és magasra helyezett oldalsó visszapillantók az A-oszloppal együtt nagy teret kitakarnak, kárpótlásul pontosan irányítanak tolatáskor és parkoláskor az elöl és hátul is beszerelt parkolássegítő szenzorok. Csomagtartója méretes, ám a márka szokásaihoz híven a hátsó ülés nem dönthető.
© Stiller Ákos |
Nem csak a külső értékei megragadóak, a háromliteres 224 lovas hathengeres dízelhez többször volt már szerencsém, újra és újra meglep dinamizmusa, takarékossága, ereje. 540 Nm-es nyomatéka sportautókat megszégyenítő száguldásra teszi alkalmassá. Hétfokozatú automatikus váltójának van manuális és sportfokozata is, ám olyan vadul vált az automata, hogy ennél jobban nem tudnánk mi magunk sem. Lassú haladáskor, alacsony fordulaton 1-2 másodperces késlekedéssel kell számolnunk, ha padlógázt nyomunk, ám utána olyan sietősre fogja az autó, hogy megbánjuk, ha esetleg csúnyán gondoltunk rá.
© Stiller Ákos |
A fenékriszálás a kedvence, majdnem minden induláskor megremegteti a hátsóját, a menetstabilizáló fel-fel villanó ikonját elég sűrűn látni. Parádés a kanyarsebessége, az E-osztálynál feszesebbre hangolt – komfortos, ám a sebességlázat forrón tartó - futóművével vígan bevettem nyolcvan-kilencvennel azt a kanyart, amelyet mást tesztautóval 60-70-nel rázósnak vélek. A lendületes autózás nem bosszulja meg magát a benzinkúton, a CLS a háromszáz kilométeres kocsikázás során beérte 8,66 liter gázolajjal száz kilométerenként.
B. Cs.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Mercedes-Benz CLS 320 CDI |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2987 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 224 lóerő 3800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 540 Nm 1600-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2854 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4913/1873/1430 |
Csomagtér | 505 liter |
Saját tömeg (kg) | 1815 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 246 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 11 |
Országúti | 6,4 |
Vegyes | 8,1 |
Tesztfogyasztás | 8,66 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 215 |
ÁRA | Az autó alapára 15,950 millió forint, a tesztelt autó ára 18,7204 millió forint |